Vent med KI i skolen!

KI-eksperter og lærere har lenge bedt om nasjonale retningslinjer for bruk av KI i skolen. Forbrukerrådet har advart generelt om at bruken av KI kan skape utfordringer knyttet til personvern, manipulasjon, personlig integritet, svindel og desinformasjon. Og bare 3 av 10 lærere er positive til bruk av KI i utdanningen, viser en undersøkelse fra Opinion, gjennomført for Utdanningsnytt. Likevel er generativ KI på full fart inn i skolen. Vi ber nå om at kunnskapsministeren setter bremsene på.

Før barn kan ta i bruk verktøy som ChatGPT, må de lære seg den viktige grunnleggende ferdigheten det er å skrive. Videre må vi voksne selv lære oss å håndtere disse ferske tjenestene. Ikke minst må lærerne ha kompetanse.

Og vi trenger forskning. Lærer elevene mer? Blir de bedre til å skrive? Mer kreative? Lærer de kritisk tekning? Blir de mer selvstendige? Vi må også vite hva KI gjør med konsentrasjonen og evnen til å jobbe fokusert. Dessuten må vi forstå hvordan KI påvirker menneskelige relasjoner. Ender verktøyet opp med å erstatte dialog mellom elev og lærer, eller med andre medelever? Blir elevene sittende alene og mister viktig sosial trening, samt trening i muntlige ferdigheter?

Aldersgrensen ChatGPT selv har satt er 18 år, og barn over 13 må ha foreldretillatelse ved bruk. Vi ber som et minimum om at aldersgrensene respekteres. Å si nei til KI-verktøy på hver enkelt elevmaskin, er imidlertid ikke det samme som å si nei til klasseromsundervisning i god bruk av generativ KI på videregående skole, under kyndig ledelse av en lærer.

Vi har de siste årene sett en lite gjennomtenkt digitalisering av norsk skole, hvor føre-var-prinsippet ikke har fått styre. Nå er vi i ferd med å gjøre samme feil med generativ KI. Og de eneste vi med sikkerhet kan si at tjener på hasteomfavnelse av ny teknologi, er de som selger den. Norsk skole må ta i bruk ny teknologi fordi den er formålstjenlig, ikke fordi den finnes.

Vi som signerer dette oppropet ber kunnskapsministeren komme med en tydelig nasjonal anbefaling: vent med KI i skolen!

Oppropet vil sendes til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap), digitaliseringsminister Karianne Tung (Ap) og statsminister Jonas Gahr Støre (Ap).

Ønsker ditt parti, organisasjon, forening eller annen gruppering å tilslutte dere oppropet? Send en e-post til hei@climbr.no

De som står bak oppropet er: Maja Lunde (forfatter og medieviter), Ane Dahl Torp (skuespiller) og Christer Veland Aas (it-ekspert).

Maja Lunde, Ane Dahl Torp, Christer Veland Aas    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Maja Lunde, Ane Dahl Torp, Christer Veland Aas fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.