Tilliten til ledelsen i Helse Midt-Norge og Helseplattformen AS er borte

Innføring av Helseplattformen ved St Olavs Hospital har satt vårt regionsykehus i knestående. Pasientsikkerheten er truet, kapasiteten er betydelig redusert, de ansatte er utslitt og økonomien er skakkjørt.

Styret i Helse Møre og Romsdal har vedtatt at videre utrulling av Helseplattformen til sykehusene i Møre og Romsdal må utsettes, begrunnet i pasientsikkerhet og forsvarlig drift. Ledelsen i Helse MidtNorge har valgt å overkjøre dette vedtaket og trumfer gjennom videre utrulling. Med dette velger de å sette pasientsikkerhet og forsvarlighet til side.

Ledelsen i Helse Midt-Norge og kommunale aktører har sterke eierinteresser i Helseplattformen. Sammen med Helseplattformen AS driver de en ensidig og feilaktig informasjonsspredning samtidig som de prøver å kneble motstand. Styreleder for Helseplattformen AS Ingvill Kvernmo er også direktør for eierstyring i Helse Midt-Norge. Med hennes direktøransvar skal hun sikre at Helse Midt-Norge får det de bestiller fra Helseplattformen AS, samtidig som hun er styreleder for Helseplattformen AS som skal sørge for de samme leveransene. Det foreligger med andre ord mange problematiske dobbeltroller.

Vi har ikke tillit til at ledelsen i Helse Midt-Norge med Stig Slørdahl i spissen arbeider til det beste for vår regions helsetjeneste.

Vi har ikke tillit til at ledelsen i Helseplattformen AS er en troverdig og forsvarlig aktør i den prosessen Helse Midt-Norge nå er inne i.

Vi ber om at helseministeren griper inn og stanser videre rasering av helsetjenesten i Midt-Norge.

I oppropet viser ansatte i spesialist-/primærhelsetjenesten i helseregionen og andre sin støtte til uttalelsen.

Med hilsen

St. Olavs Hospital: Julie Bjerke, Kristin Helset, Monica Jernberg Engstrøm, Ingrid Volløyhaug, Trond Nordseth, Martin Altreuter, Mie Cappelen Skovholt, Berit Grandaunet

Helse Nord-Trøndelag: Jonas Nesse, Håvard Christian Hagen, Fredrik Selvarasa

Helse Møre og Romsdal: Anna Ulstein Guldal, Hilde Hellebust Haaland, Eva Rice, Ralph Herter, Lina Rossland, Anne-Mari Holte Flusund, Lars Gunnar Aabak Angvik, Helge Wangberg, Magne Martin Røkkum

Regionalt legenettverk for en forsvarlig helsetjeneste    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Regionalt legenettverk for en forsvarlig helsetjeneste fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.