Tannhelse inn i egenandelsordningen, nå.

At tannhelse ikke inngår i folketrygda og egenandelsordningen er helt uforståelig. Økonomi skal jo ikke være et hinder for nødvendige helsetjenester i et land som liker å beskrive seg som velferdsstaten Norge. Tannhelse påvirker både fysisk og psykisk helse, bl.a fordøyelse, betennelser som spres i kroppen, i noen tilfeller hjertesykdom. Det gir smerter som setter ned livskvalitet og arbeidsevne, og som kan føre til overforbruk av smertestillende medikamenter. Psykisk så kjenner man på skam, og angst, man kan bli deprimert og isolere seg. Dårlig tannhelse er ikke et bevisst valg folk har tatt, ingen ønsker seg vel sterke smerter og et smil uten tenner. Munnen og smilet er vårt første signal utad i samtale og samhandling. Og møter man verdenen med dårlig tannstell så føler man seg utenfor, og man blir ofte stigmatisert. Denne saken er det viktig å få frontet, og få gjennomslag for. Dette økonomiske skillet har pågått alt for lenge.

Annie May Lea Kvernmoseter    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Annie May Lea Kvernmoseter fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.