Streik for stans av våpeneksport - Legg press på LO!

Kjære LO, Fagforbundet og utvalgte fagforeninger

Frifagbevegelsen avslørte 25.november at norskporduserte våpen og våpenkomponenter brukes i Israels krigføring og massakre av befolkningen i Gaza.

Israel har blant annet blitt forsynt med 1800 M141-rakettkastere i oktober 2023, via Nammo sin fabrikk i Arizona. I tillegg bruker israelere Hellfire-missiler, som med stor sannsynlighet går på rakettdrivstoff fra det norske selskapet Chemring Nobel. Noen av disse Hellfire-rakettene skal være utstyrt med stålblader som kan kappe ofre i to, eller termobariske stridshoder, hvis ofre brennes i hjel av gigantiske ildkuler. Når man ser dette i lys av at den israelske hæren de siste ukene, til massiv fordømmelse, har drept over 20 000 sivile (hvorav halvparten barn), er Norges deltakelse HELT uakseptabelt, og en skam for «fredsnasjonen» Norge!

Regjeringen må sikre at norske våpenprodusenter ikke selger våpen, våpenkomponenter eller annet militært utstyr til Israel, verken direkte eller indirekte, samt innføre sluttbrukererklæring fra alle land.

LO og Fagforbundet har allerede gått ut med krav om at Norge “stanser allierte lands videresalg av norske våpen og våpendeler til Israel”. Det er ikke nok. Vi må legge press på regjeringen og sette makt bak kravet. LO og de relevante forbundene må håndheve kravet med alle nødvendie midler, inkludert streik på strategisk utvalgte arbeidsplasser.

Forrige gang dette ble tatt opp i Fagforbundet Oslo ble det besluttet å ikke ta medlemmer ut i streik med begrunnelse at det ikke var riktig tidspunkt. Siden da har dødstallet doblet seg. Netanyahu har uttalt at Israel ikke har til hensikt å redusere krigføringen og fortsetter med å intensivere militære operasjoner sør i Gaza. Hvor mange sivile må bli drept før det blir riktig tidspunkt?

31. oktober kom flere belgiske fagforeninger med en uttalelse der de oppfordret medlemmene til ikke å håndtere våpenleveranser til Israel. Nå er det på tide at norske fagforeninger gjør mer!

Som fagorganisert krever jeg at vi bruker vårt sterkeste virkemiddel: streik. Vi må stanse den norske våpeneksporten, NÅ!

Nettside_header_(5).png

Ved å signere gir jeg ASSATA fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.