Nei til dødshjelp i Norge!
Kommentarer
#803
Det er imod mit legeløfte at medvirke til aktiv dødshjælp.Katrine Flindt (Haugesund, 2025-05-15)
#808
Man skal bidra med god smertelindring og best mulig tilrettelegging for at folk skal klare å leve livet til de en dag dør naturlig.Det er ikke helsearbeidernes/ evt andre folks oppgave å drepe folk.Man må leve de dagene en får tildelt.Er også mange andre dilemmaer som har vært belyst til dette tema.( jmfr.filmserie om dødsenglene, osv.)
Mai E. Hansen (2025-05-15)
#813
Nei til aktiv dødshjelpGry Nilsen (Bergen, 2025-05-15)
#816
Vise at jeg støtter oppropet.Inger Markussen (2025-05-15)
#818
Jeg er enig med Morten Horn i denne saken, og jeg støtter hans argumentasjon.Karl Alstadhaug (Bodø, 2025-05-16)
#837
Jeg signerer fordi livet er hellig!Kirsti Sand (Haugesund, 2025-05-19)
#840
Jeg er helt enig i oppropet!Barbro Skretting (2025-05-19)
#845
Livet er ukrenkeleg frå unnfangelse til naturleg dødArnhild Gjerde (Vestnes, 2025-05-19)
#847
Jeg arbeider med pasienter med kroniske sykdommer og funksjonshemminger, gamle pasienter og døende pasienter. Mange av dem føler seg som en byrde for samfunnet. Mange tilhører samfunnets svakeste. Dødshjelp er feil vei å gå. Vi må arbeide for bedre livskvalitet og bedre palliasjon.Inger Noer (Kongsvinger, 2025-05-20)
#862
Menneskeverdet og prinsippet om livsvern er uadskillelige. Vi må sikre at fellesskapet gjør det man kan for å fremme livet.Magnus Andreas Nordstrand (2025-05-22)
#869
Ønsker ikke legalisering av assistert aktiv frataking av andres liv.Kjerstin-Marie Fredlund-Tollefsen (Oslo, 2025-05-22)
#876
Jeg signerer av mange grunner, men som sykepleier vet jeg at med god symptom lindring kan man oppnå en verdig terminal tid og en verdig død. Som sykepleier vil jeg heller ikke komme i den situasjonen at jeg må bidra til dødshjelp. Hvis man legaliserer dødshjelp i Norge, er jeg redd for utviklingen ift at tilbudet kan også etter hvert gjelde psykisk sykdom, pasienter med en demensdiagnose og barn med psykisk og utviklingshemmede og dette kan rokke ved menneskeverdet og våre verdier.Linda Beate Kjeilen Stensrud (Rælingen, 2025-05-23)
#877
Dette er et svært viktig tema og vi må bruke tiden nå for å vise til alle de negative følger en lovendring vil få.Mildrid Søndbø (Oslo, 2025-05-23)
#878
Jeg har et sterkt engasjement for mennesker, verdi og helse. Smerte er ekte og kan være uutholdelig og jeg forstår smertelindring så godt. Men det finnes håp og en større visdom. Bare Gud er Gud over død og liv, og vi har et ansvar om å fremme liv. Vi må beskytte grensene våre, verdiene våre, når samfunnet går i en retning med mer fokus på død enn liv; avslutte svangerskap, aktiv dødshjelp osv.Jeg har selv vært veldig syk med ME og diverse infeksjoner med store langvarige smerter. Det ga meg en dyp søken etter en større visdom, en ny retning og ny nød for mennesker og hvordan vi styrer samfunnet og helsesektoren i dag. Gud er liv og vil liv. Hvorfor går vi i en retning med mer død? Hvis fokuset er død vil vi se mer død. Hvis vi ikke fokuserer på håp, slipper vi raskere taket på håp. Hvis vi fokuserer på vår stolthet så vil egoet vårt ønske å opphøye seg selv mer. Vi mangler lederskap på å beskytte liv og fremme liv. Hvis vi hele tiden flytter grensestenene litt etter litt, så vil vi fort finne oss på en vei langt unna det som grunnloven vår og flagget vårt har sitt fundament i. Tusen takk for deres engasjement, for at dere bruker stemmen deres med visdom. Tjenende og stødig lederskap er avgjørende i disse tider.
Céline Kjuul Danielsen (Oslo, 2025-05-23)
#890
Jeg signerer fordi jeg mener at menneskelivet er ukrenkelig fra unnfangelse til naturlig død. Å åpne for eutanasi vil gi føringer inn i kommende generasjoner som jeg på det sterkeste vil advare mot.Jan Ingve Helvig (SANDNES, 2025-05-24)
#891
Jag signera detta nej till dödshjälp i Norge anrop!Lumoi Alex Lawoko (Skärholmen, Stockholm, 2025-05-24)
#893
Å drepe er ikke riktig. Uansett hvor lovlig man prøver å gjøre det. Uansett omstendigheter.Kristin Sollien Trollerud (Fåberg, 2025-05-24)
#902
Dette er en god formulering av hva jeg selv mener.Ken Klaussen (Malvik, 2025-05-25)
#909
Jeg er imot innføring av dødshjelp i Norge.Jostein Salthe (Stavanger, 2025-05-25)
#913
Aktiv dødshjelp vil signalisere at samfunnet mener at alvorlig syke og svekkete eldre helst bør velge å dø, slik at samfunnskostnadene reduseres. Det vil også svekke palliativ omsorg.Hans Petter Torvik (Stavanger, 2025-05-25)
#914
Retten til å dø kan bli plikten til og dø.Per Erik Nordbø (2025-05-25)
#917
Ærefrykt for livet er et viktig fundament å bevare — også for kommende generasjoner.Ingeborg Ask Torvik (Stavanger, 2025-05-25)
#918
Jeg er motstander av aktiv dødshjelp av etiske grunnerAlbert Paus (Oslo, 2025-05-25)
#920
Det finnes håp for ensomme, deprimerte og psykisk syke mennesker. Og ta livet sitt er helt galt valg og det hjelper ingen. Og tilbe død og ødeleggelse er å sende menneskeheten til helvete. Det er unormalt, unaturlig og går ut av sunn fornuft og det reduserer verdien av liv og menneske.Ilmar Meldre (Oslo, 2025-05-25)
#923
Som geriater vil jeg ivareta og hjelpe syke og skrøpelige mennesker, ikke ta livet av dem. Og jeg ønsker ikke at mine pasienter ikke skal kunne stole på at jeg ønsker å jobbe for at de skal leveRannveig Eldholm (Trondheim, 2025-05-26)
#930
Jeg signerer fordi jeg ikke ønsker at aktivt å dø skal fremstå som en løsning på menneskers lidelseØystein Evjen Olsen (Mandal, 2025-05-26)
#936
Helsearbeidarar skal hjelpa pasientar, ikkje til å ta liv, men hjelp i livet, behandla, lindra og trøysta. Livet er ukrenkeleg. Å innføra sjølv små steg i sjølvbestemt retning av å dødshjelp, er å opna ein demning.Audun Magne Vevatne (Sola, 2025-05-28)
#941
Enig i Morten Horns argumentasjonMarit Gundersby Løvås (2025-05-28)
#951
I min jobb har vi fokus på å lindre symptomer og hjelpe pasienter og deres pårørende til optimal livskvalitet. Vi har mange tiltak å komme med som bidrar til dette.Inger Anne Sæve Tollefsrød (Kråkstad, 2025-05-30)
#952
Jeg er ikke helsearbeider, men jeg støtter dette oppropetIngrid Wreden Kåss (Nesodden, 2025-05-30)
#954
Jeg er imot aktiv dødshjelp.Anett Salen Aarseth (6030 Langevåg, 2025-05-30)
#957
Livet er uendelig verdifullt i alle faser i livet og vi ikke må gi etter for den volds- og dødskultur som stadig forsøker å fortrenge respekten for hvert menneskets dypere mening og ufattelig verdi.Jeanne Wreden (2025-05-31)
#959
Mennesket er skapt i Guds bilete , Han rår over liv og død. Vi har ingen rett til å ta liv ,verken av babyer eller gamle og / uføre. Verdien av eit liv er ukrenkelig.Kari Gullbjørg Hals (2025-05-31)
#960
Jeg tar ansvar og vil selvfølgelig ikke støtte en slik uansvarlig utvikling. Nei til legalisering av dødshjelp i Norge er sunn fornuft!Kathleen B.. Hansen (Oslo, 2025-05-31)
#976
Dødshjelp er destruktivt.Bjørn Tore Johansen (Sandefjord, 2025-06-04)
#978
Det gies medikamentell behandling mot smerter og annet fysisk ubehag , i livets sluttfase.Inger Hilde Bjerved Hansen (Ise, 2025-06-06)
#979
Som helsearbeidar skal eg ikkje ta liv, men lindre og hjelpe pasienten til å ha eit så godt liv som mogleg.Livet er heilagt og ukrenkeleg.
Anne Lervik (2025-06-08)
#980
Jeg ønsker å fremme livskvalitet, ikke ta livRenate Indal (2025-06-10)
#981
Jeg signerer fordi jeg har vært på en plass hvor jeg ville ønsket meg dødshjelp, har hatt 1 selvmordsforsøk og med bare flaks at ikke funket. Var med rusmidler og ble reddet fordi andre ringte ambulanse hvor jeg da ble gjennopplivet.Dette er flere år siden og er ikke lenger syk eller suicidal som jeg den gang var. Jeg er så glad for at jeg ikke døde den gangen fordi man kan bli frisk igjen. Om folk vil ta livet sitt så kommer de til å gjøre det uansett, vi trenger ikke å gjøre det til et alternativ for flere. Det tilbudet kan ende opp med å gjøre folk sykere.
Viktoria J (2025-06-14)
#983
Heller enn hjelp til å avslutte livet, trenger vi hjelp til å leve og takle livets utfordringer.Hvis en begynner å flytte grensene og vi mennesker skal bestemme over liv og død vil vi snart være i et samfunn der menneskeverdet blir forvitrer.
Sigrun Dystebakken Sollien (Fåberg, 2025-06-22)
#984
Jeg støtter innholdet i Oppropet.LiseLotte Haugan Sandstrøm (Ottestad, 2025-06-23)