Redd kulturhistorisk åpen barnehage på Sverresborg museum!

Kjære alle dere som ser verdien av denne fantastiske og unike åpne barnehagen!

Det er besluttet å legge ned Sverrestunet åpen barnehage i juni 2024, etter å ha vært et populært og fullbooket tilbud til Trondheims befolkning i 17 år.

Barnehagen legges ned fordi de økonomiske midlene den får fra kommunen ikke lenger blir nok til videre drift. Det har så langt ikke lyktes å få kommunen til å forstå hvor bevaringsverdig den er. Det er ikke slik at kommunen ønsker den skal stenges, men kommunen kutter i utgiftene, og folkemuseet ser dermed ikke noen annen løsning enn å legge ned.

Vi trenger å vise at det er bred støtte for å bevare Sverrestunet. I tillegg må vi idémyldre om en mulig løsning for å finansiere videre drift.

Den åpne barnehagen på Sverresborg museum er helt spesiell og unik, og det ville vært en stor tragedie om den opphører å eksistere. Det er den vakreste, flotteste og mest meningsfulle åpne barnehagen som finnes. Det er den eneste kulturhistoriske barnehagen i landet, og den bør være til stor inspirasjon på verdensbasis, ikke legges ned og glemmes for alltid!

Barnehagen ligger idyllisk til i koselige museumsomgivelser, på en historisk gård bestående av laftede bygninger med torvtak. Lokalet er belyst med talglys og parafinlamper, ild i peisen og lekene er av naturmaterialer, her er det ingen plast å se! Ute kan man leke i et fullt utstyrt fjøs med alle mulige store gårdsdyr av tre og en leke-landhandel, gråtass, hoppe i høyet osv.

Poenget med den åpne barnehagen er å gi et tilbud for barn 0-6 år og foreldre med kulturhistorisk innhold. Barnehagen formidler gamle sanger, tradisjoner, noen ganger bakes eller toves det, og det serveres grønnsakssuppe med pølsebiter til lunsj.

Mange foreldre ønsker ikke å bruke en annen åpen barnehage, de andre kan ikke måle seg med denne på noen måte. Denne barnehagen er helt spesiell og virkelig fantastisk.

Det har vært en sterk nedgang i antall åpne barnehager de siste årene. Politikerne bør spørre seg selv om kuttet i åpen barnehage er med å oppmuntre til at vi har lyst til å få flere barn.

Familier er ulike, derfor trenger vi ulike barnehager. Åpne barnehager når ut til grupper som det vanlige barnehagetilbudet ikke når. Og noen ganger er det rett og slett slik at noen foreldre ønsker å være hjemme med barna i stedet for å sende de i vanlig barnehage.

Åpne barnehager gir familiene et nettverk, og er en viktig møteplass som vitaliserer nærmiljøene. Åpne barnehager er like viktige som vanlige barnehager. Vi må ta inn over oss at mange av dem som går der, ikke vil begynne i vanlig barnehage hvis de åpne legges ned. Det er dessuten, pr i dag, ikke nok barnehageplasser til alle, spesielt ikke til de aller minste.

Signér denne underskriftskampanjen, og si nei til nedleggelse av Sverrestunet åpen barnehage!

Ved å signere gir jeg Aina Cathrin Monstad fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.