Opprop for opprettelse av Sagene Hundepark

Det ble i 2014 gjort vedtak om at Voldsløkka stadion og matchbane skal bygges om til Landhockey og bandy, kunstgress og kunstisbane. Skjer dette, vil en stor gruppe hunder og hundeiere miste det eneste reelle fristedet for aktivitet og sosialisering i Oslo nord-øst.

En stor inngjerdet hundepark på Voldsløkka stadion har flere viktige funksjoner:

·        For at hunder skal være til minst mulig sjenanse for byens innbyggere, har god sosialisering og oppdragelse av hundene vesentlig betydning. I en inngjerdet hundepark på Voldsløkka stadion vil sosialisering, lek og dressur foregå i former som ikke er til bry for andre. Trening i park sammen med andre hunder og hundeeiere, gjør hundene bedre sosialisert og sikre på omverden.

·        Lov om Hundehold §6 beskriver sikring av hund i perioden med båndtvang fra 1. april til 20. august. I Oslo gjelder bestemmelsen både i Marka og i byen – også i parker, friområder og på øyene i fjorden. Dette reduserer muligheten til sosialisering og aktivisering i 5 av årets måneder. En inngjerdet hundepark vil ikke ha disse begrensningene.

·        Veterinærer fra Mattilsynet, NMBU, Veterinærhøyskolen, Den norske veterinærforening, Dyrebeskyttelsen, NOAH og Norsk Kennel Klub formulerte i Dagbladet hunders behov slik: «Hunder har fra naturens side to hovedoppgaver i dagliglivet: Løpe over lange avstander på jakt etter mat, og dermed bruke kropp og intelligens, samt å styrke båndene i flokken sin […] hunden har fortsatt behov for fysisk og mental utfoldelse. […] Vi som eiere må gi hunden passende utfordringer i vår mer eller mindre urbane hverdag.»  Det foregår mye dyrevelferd på Voldsløkka stadion i dag hvor hundene fremdeles får løpe fritt med miljøvennlig gress unner labbene.

Befolkningstettheten i Sagene bydel er nå så stor at områder for stimulerende hundeaktiviteter er få – og blir færre med ytterligere fortetning. Bygges Voldsløkka stadion om til kunstgress / kunstisbane, vil Oslo nord-øst miste mulighetene for aktiviteter for hunder og deres eiere.

Stadion brukes mye i dag og oppleves som et uunnværlig område for hundeeiere fra Sagene, Sankthanshaugen, Bjølsen, Torshov, Tåsen og Ullevål. Den gamle banen er et av svært få steder byens hundeiere i dag kan være trygg på å slippe hundene, slik at de ikke sjenerer noen. Den allsidige gressbanen er til stor glede for insekter, dyr og mennesker, og har betydning for velferd, miljø og helse.

Støtt opprop om inngjerdet hundepark på Voldsløkka!

Signer her: