Økt kompetanse om vold og omsorgssvikt inn i utdanning

Barn oss i mellom er en tverrfaglig studentgruppe ved Høgskolen i Oslo og Akershus, vi ønsker å øke fokuset på vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn i utdanningene sykepleier, barnehagelærer, lærer, og vernepleier. Samtidig ønsker vi å øke kompetansen om tverrfaglig samarbeid for de samme utdanningene, samt barnevern og sosialt arbeid. Per i dag er det alt for lite undervisning om temaene vold, overgrep og omsorgssvikt. Det fører til at høgskolene utdanner mennesker som skal jobbe med barn, uten at disse har kompetanse i hvordan håndtere, reagere og gå videre med bekymringer om barns oppvekstsvilkår, omsorgssituasjon og psykiske helse.

I mars 2016 vedtok regjeringen å gjøre endringer i rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning, § 2 slik at studenter skal ha kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, samt at de skal kunne identifisere særskilte behov hos barn. Nylig kom også rapporten «Takk for at du spør» fra NKVTS som slår fast at lærerstudenter (herunder barnehagelærer) og barnevernsstudenter mener de kan for lite om vold og overgrep. Vi forventer at utdanningsinstitusjonene følger opp dette.

Vi krever mer, og bedre, undervisning om vold, overgrep og omsorgssvikt mot barn. Det er også nødvendig med et løft i kunnskapen om de forskjellige profesjonene og etatene vi skal kunne samarbeide med. Dersom kompetansen skal komme til nytte må de ulike studieretningene lære om samarbeid med hverandre, hvordan de ulike institusjonene fungerer og hvordan vi skal forholde oss til hverandre når vi skal samarbeide om barn som har det vanskelig.