Norges Fotballforbund må svare på følgende spørsmål: Er det tillatt å flagge for å vise sympati med nasjoners kamp for uavhengighet? JA ELLER NEI!

På søndag var vi vitne til at det norske herrelandslaget tapte 0 - 1 hjemme på Ullevål. Skuffende nok, for folk flest vil jeg tro (inkludert meg), men det som var enda mer skuffende og som dessverre ikke fikk sett dagens lys var da noen venner av meg dro for å se kampen med et palestinsk flagg på ryggen, for å sympatisere for det som skjer nede i Palestina.

En sikkerhetsvakt kommer bort til vennen min og ber han fjerne flagget. Min venn svarer med at: «Alle har med seg flagg, hvorfor skal det ikke være lov?» Vakten svarer med at det måtte fjernes, og hvis ikke de fjerner flagget ville de bli kastet ut i fra Ullevål stadion. Vakten presiserer at det ikke er hans beslutning, men beskjed han har fått fra høyere hold. Det endte med at de la ned flagget i frykt for å bli kastet ut. Resten av kampen stod det to vakter som nærmest omringet dem resten av kampen.

Vi har lært at det er greit å vise sympati for visse nasjoner, som f.eks det ukrainske flagg ved sportsbegivenheter på Ullevål stadion da det kan sees på som et symbol på solidaritet med Ukrainas kamp for uavhengighet og territoriell integritet. Vel bra og bemerke. Men den samme sympati kan ikke vises til Palestina og det palestinske folk?

Jeg utfordrer Norges fotballforbund til å komme på banen og svare på følgende spørsmål: Er det tillatt å vise sympati med flagg for nasjoners kamp for uavhengighet? Hvis ja, så regner jeg med at det gjelder alle land? Hvis svaret er nei, og at politikk ikke skal blandes med fotball (idrett generelt), så regner jeg med at det gjelder for alle nasjoner? Hvis ikke, hvorfor?

Den selektive solidariteten og ytringsfriheten vi har vært vitne frem til i dag har kommet til et punkt som er vanskelig å akseptere. Nå må Norges fotballforbund og Lise Klaveness ta et valg. JA ELLER NEI?

Være med på signer oppropet i dag, slik at ytringsfriheten vår blir bevart!

Neste landskamp på Ullevål er allerede 16.november 2023 (under en måned til).

IMG_5328.jpegIMG_5333.jpeg

Ved å signere gir jeg Thomas Haile fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.