Nei til riving av gamle Agder Teater (Kongens gate 2, Kr.sand)

Gamle Agder Teater (Kongens gate 2) i Kristiansand kommune er foreslått revet i reguleringsplanen for kvartal 49. Planen åpner for at teaterbygget kan bli erstattet av blant annet leiligheter og kontorer.

Byggets fasade er utsmykket med et 340 kvm stort veggrelieff av den svært anerkjente kunstneren Henrik Finne, sannsynligvis en av de største offentlige utsmykninger i landet. Bygget er holdt i et gjennomført brutalistisk formspråk og er et unikt eksempel i Kvadraturen fra nyere tids arkitekturhistorie. Det har dessuten vært teatervirksomhet på tomta i over 200 år og bygget representerer derfor umistelig kulturhistorie på flere måter.

Vi mener bygget må bevares, og sier "Nei til riving av gamle Agder Teater."

Høringsfristen for reguleringsplanen går ut 13. mars. Denne underskriftskampanjen vil bli avsluttet 11. mars, og oppropet med signaturer sendt til Kristiansand kommune 12. mars.

Reguleringsplanen finner du her;http://www.kristiansand.kommune.no/no/Administrasjon/Teknisk-sektor/Plan-bygg-og-oppmalingsetaten/offentlig-ettersyn1/Offentlig-ettersyn/Kvartal-49/

Initiativtakerne til denne underskriftskampanjen står også bak Facebook-siden "Nei til riving av gamle Agder Teater"; https://www.facebook.com/neitilrivingavagderteater

Trond Arntzen
Cecilie Nissen