NEI til nedleggelse av Lille Langerud barnehage!

Onsdag 24. januar fikk foreldrene en telefon fra barnehagebestyreren: «Jeg har dessverre dårlige nyheter, Lille Langerud barnehage skal legges ned 1.August 2024»  Vi ble alle sjokkert. Allerede besluttet? De truer med nedleggese igjen!!

De siste ti årene, senest i 2017 og 2021,  har det vært foreslått nedleggelse opp til fire ganger fra bydelsadministrasjonen. Men politikerene har besluttet videre drift hver gang. I infoskrivet ble det også opplyst at det ikke vil være mulig å søke om plass i barnehagen i opptaket med frist 1.mars 2024. Men til tross for at vi muntlig og skriftlig har fått beskjed om at barnehagen skal legges ned – som om det er vedtatt – stemmer det overhodet ikke. Saken er ikke blitt politisk besluttet, og bydelsadministrasjonen (og bydelsdirektøren) har ikke mandat til å avvikle barnehagen.

Informasjonen som ble gitt til foreldre og ansatte er altså feil.

Nye søkere blir kontaktet og fikk informasjon om at deres søknad var fjernet på grunn av nedleggelse. Muligheten for å søke i barnehagen på Oslo kommune sine hjemmesider var fjernet. Dersom BU-politikere ender opp med å opprettholde barnehagen i møtet 26/2, slik de har gjort i alle tidligere tilfeller, vil det være til liten nytte dersom det ikke er noen søkere til barnehagen. Dette er udemokratisk, uredelig og spekulativt av bydelsadministrasjonen, som truer den siste kommunale barnehagen som er igjen i Abildsø skolekrets.

Småbarnsfamilier med tilknyttning til Abildsø skolekrets må ikke bli skadelidende for at større barnehage utenfor skolekretsen per i dag, har overkapasitet. Et mangfold av barnehager er viktig, og store barnehager er ikke for alle. Som en liten lokalbarnehage gis barna i Lille Langerud trygge og forutsigbare rammer fra første barnehagedag. I mindre barnehager vil foreldre og barn naturlig nok bli bedre kjent enn i barnehager med større enheter. Dette motvirker i sin tur mobbing og utenforskap både i barnehageårene, og senere i livet.

Nå må de ansatte, vi og barna våre få RO! Lille Langerud bør reserveres for nedleggelse slik historikken har vært.

De ansatte er stabile, trygge, og er formidable med våre barn. Hjelp oss vise hvor viktig det er med videre drift av barnehage! For nabolaget, for lokalsammfunnet, for de ansatte og ikke minst, for våre barn!  Lille_Langerud.jpg

Ved å signere gir jeg Live Steinlein fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.