Nei til blokker på Rønningen Folkehøyskole og trafikk kaos

Til alle beboere i Myrerskogen.

Opprop: Stopp utbyggingen på Rønningen

Bebyggelse:

Nok en gang er det sendt ut et Planforslag for Rønningen Folkehøgskole. På oppfordring fra Byutviklingskomiteen, som ønsker en forhøyet utnyttelsesgrad, har Arcasa Arkitekter og Plan og bygningsetaten utarbeidet et nytt forslag som innebærer blokker på 5/6 etasjer (5 etasjer pluss heishus på toppen, altså 6 etasjer). Dette er langt utover det som vanligvis tillates i småhusområder.

Denne type bebyggelse / utnyttelse er tidligere avslått av både Plan og bygg, Rådhus-politikere og lokale politikere. Er vi virkelig nødt til å gå hele denne runden en gang til?

Vi ønsker ikke høyblokker ca 100 meter fra Markagrensen i et område som er regulert av småhusplanen.

Adkomst og trafikk:

Rønningen Folkehøyskole og utbygger må skaffe seg en egen adkomstvei både til skole, idrettshall og eventuell utbygging på nordre del av tomten. Det er nå et ønske fra utbygger at utkjøring fra boligdelen på Rønningen skal gå mot Langsetløkka i nord.

Her er det pr i dag kaotiske trafikktilstander og en trafikkøkning på over 200 biler. Dette vil resultere i en mulig stengning av Lachmannsvei i nedre del, som i dag brukes av beboere både i Myrerskogen og Solemskogen for å komme seg ned til Kjelsås skole, samt en masse trafikk i forbindelse med aktiviteter fra Kjelsås idrettslag og Rye Sykkelklubb.

En stengning av denne veien vil føre til en økt trafikkbelastning på småveiene i området som Fallanveien, Rønningveien samt Myrerskogveien.

Konklusjon:

Utkjøring til Myrerskogveien over egen grunn, og ingen utbygning som strider med småhusplanen!

Dette prosjektet er kun basert på å få mest mulig profitt ut av en tomt, uten hensyn til miljø og naboer.

Saken behandles nå på flere nivåer:

• Bydelsutvalget 19.juni. Møtet er åpent, møt fram og si din mening! Nydalsveien 21, BU-salen
  • Oslo kommune Plan og bygningsetaten. Høringsfrist 21.7.2014. Send inn et innspill/bemerkning til planforslaget!

Gå inn på www.pbe.oslo.kommune.no/saksinnsyn Saks nr 200914946 og se alle dokumenter.

Det er også opprettet en Facebook gruppe: Stopp utbyggingen på Rønningen. Her vil det bli lagt ut relevant informasjon, og det er mulig å komme med egne innspill.

Bruk dette oppropet og si din mening!