Manglende brøyting og strøing av kommunale boliggater Lund Østre / Lundåsen / Kattem !

Hei alle sammen.

Onsdag 3 januar 2024 hadde jeg besøk av avisa Nidaros nede hos oss i Andersbakkan på Lund Østre i Trondheim.

Vi har i flere år ikke blitt prioritert av innleid underentreprenør hos Trondheim Bydrift til å brøyte eller strø den lange smale bakken vi har her og det kan gå opp mot et døgn (24t) før tiltak settes igang. Dette medfører store trafikale problemer og farlige situasjoner, både for kjørende og gående!

Jeg har siden 2018 vært lastebilsjåfør og arbeidet til en entreprenør som også utfører brøyting for Trøndelag Fylkeskommune på fylkesveger.

Hver vinter kjørt brøytebil og innehar kurs for utførende salting, strøing, brøyting og arbeidsvarsling for utførende arbeid i og ved trafikkert veg, men kan ikke huske å ha sett trondheims boliggater så ille som i år. Tykke issåler og dype hjulspor!

Alle kommer sikkert friskt i minne på snøstormen ifjor, der vi bokstavlig talt ble innesnødd.
Denne morgenen skulle jeg på jobb og brøyte fylkesveger, og klarte såvidt å karre meg opp Andersbakkan. 14 brøytetimer senere, ser jeg via vår facebook-gruppe, at Andersbakkan fortsatt ikke er brøytet og flere biler står fast (se bildet).

Før_brøyting_1.PNG

Da måtte jeg ta med meg brøytebilen og skyve voldsomme mengder snø tilside, for arbeidsgivers regning (dugnad). Takknemlig nabolag, men slik skal vi ikke ha det !

Trondheim Bydrift har i 2022-2023-2024 fått en voldsom økning i antall klager fra området Lund Østre og spesielt Andersbakkan.

Sideveiene i Andersbakkan er stort sett private og får stort sett den standarden de betaler for. Men det er ikke tilfelle i Andersbakkan.

Ifjor fikk vi i det minste svar fra Bydrift, på de hendvendelsene som ble sendt inn, men i år har de totalt uteblitt, noe som underbygger min mistanke om at de drukner i klager.

Denne underskiftskampanjen skal ikke kun handle om oss i Lund Østre eller Kattem, for jeg registrerer samme manglende brøyting og strøing i samtlige boliggater i hele Trondheim.

Hovedproblemet når det ikke brøytes eller ikke brøytes tidsnok, så komprimerer kjørende trafikk snøen, slik at den blir hard og værre å fjerne.

Dette blir til en tjukk is-såle, som blir umulig å fjerne, spesielt i kuldeperioder.

Da må man i hvertfall frem med den gode gamle høvelen som det ikke er så mange igjen av.

Pr dags dato er jeg usikker på hvor mange veghøvler Trondheim Bydrift har, men de fikk i hvertfall en ny to uker før jul. Dette er den eneste jeg har registrert ute på veiene i år.

Hovedproblemet hos oss i Andersbakkan, er at Metrobusstrasèen er nærmeste nabo.

Disse saltes enormt og gjør at trafikken inn til Andersbakkan, også drar med seg salt og saltlake inn på is-såla å den blir så glatt som man får det.

Dette handler ikke bare om fremkommeligheten vår, men også om at nødetater skal ha muligheter til å ta seg fram og at skoleveien for mange barn skal også være forsvarlig.

Her i Andersbakkan blir gangfeltet benyttet av kjørende, for å komme seg opp herfra, det samme gangfeltet er også skolevei for mange barn i området.

Underentreprenøren som brøyter og strør kommunale veier på Lund Østre og Kattem benytter traktor, bakmontert snøfres og frontmontert plog.

De to årene jeg har bodd her, har jeg enda ikke sett plogen nede på bakken.

Det er kun snøfresen som blir benyttet, og det gjør at is-sålen aldri reduseres, men blir værende.

Mandag 18 desember 2023, etter en mild helg med mye regn og holke, kom underentreprenøren ned Andersbakkan. Is-sålen var i ferd med å gå i oppløsning, da var det ekstra provoserende å se at plogen foran fortsatt IKKE ble benyttet.
Store deler av is-sålen kunne blitt redusert eller helt fjernet!
Dagen etter ble det igjen kuldeperiode og muligheten var ikke lengre tilstede!

Etter dette har kjøretøy glidd ukontrollert både nedover og sideveis mellom hjulsporene og skapt mange farlige situasjoner, både for trafikk og myke trafikanter.

Trondheim Bydrift har bekreftet over telefon til meg, at det er politisk bestemt, at det IKKE lengre skal saltes i kommunale boliggater i Trondheim, selv ikke under ekstreme forhold. Ikke engang når kuldeperioden slår over til mildvær, regn og strøsanda skyldes vekk skal Trondheim Kommune ikke spandere ett eneste saltkorn i disse gatene.

Dette handler om økonomi.

Salt pr tonn koster ca 1000,-

Strøsand pr tonn koster ca 170,-

Trondheim Kommune oppfordrer oss bilister om å kjøre piggfritt og drar inn store summer hvert år i piggdekkavgifter.
I år ser det ut til at de kun skal håve inn penger på piggdekkgebyr, mens brøyting og strøing skal ned på et minimum i tillegg.

Jeg vil på ingen måte at boliggater skal saltes når det ikke er nødvendig, men de få gangene det ikke er forsvarlige kjøreforhold, åpner jeg for at det brukes, også blandet i strøsanda.

Trondheim Bydrift var nede i Andersbakkan 19-20 desember og la "fastsand", sand iblandet 30% vann med temperatur på 95 grader.
Dette fester seg som lim på hard snø og is-såler.
Problemet her er bare at Trondheim Bydrift bruker strøsingel (fjell) som har en fraksjon på 2.6 eller 2.8.

Disse fraksjonen er totalt uegnet for å legge fastsand, da størrelsen på strøsingelen er for stor. Det fester seg rett og slett ikke og trafikken gjør at det løsner langt raskere enn ved korrekte varer!

Her skal det helst brukes natursand med fraksjon 0.4 (max 0.6) !

Det er bortkastet penger, både i innkjøp av dyrt materiell for å utføre dette samt å benytte varer som ikke er egnet for oppgaven!

I mellomjula ble nabo og tidligere arbeidsgiver lei av forholdene i Andersbakkan og stilte med to hjullastere for egen regning.

Ned høvvel, klappvinge og 10-15 turer opp og ned Andersbakkan fikk de fjernet enorme lag fra is-sålen og skyvd til side. (se bilder)

BrB8ytekant+andersbakkan.jpgSnøhauger1.png

Snøhauger21.png

Igjen tilbake 3 Januar og saken i Nidaros.

Underentreprenør med traktor hos Trondheim Bydrift kommer 3 januar ned Andersbakkan med bakmontert fres og frontmontert strøapparat.

Det som sjokkerer meg her, er at han STRØR på veg ned og freser bort strøsingelen som nettopp er lagt på vei opp igjen. Dette går mot all sunn fornuft og erfaring.

(Bilder m/klokkeslett).

IMG_0716.PNGIMG_0717.PNG

Jeg syns Trondheim Bydrift svarer dårlig for seg og sporer delvis av i de svarene de gir tilbake til Nidaros.

Har også invitert Trondheim Bydrift til å foreta en friksjonsmåling i området, men henvendelsen har ikke blitt besvart.

Dette er provoserende og jeg oppretter denne underskriftskampanjen for at vi sammen skal få vist ovenfor Trondheim Bydrift og Trondheim Kommune, hvor omfattende dette problemet er.

For å sitere Avdelingsleder for vei ved Trondheim Bydrifts egne ord: "Bydrift mener de ikke har større utfordringer i Lund Østre enn i andre boliggater i Trondheim kommune."

Håper at denne kampanjen når ut til de fleste boliggater i Trondheim som opplever manglende brøyting og strøing.

Takk for at dere tok dere tid til å lese og undertegne. (Gjerne kommenter signeringen med hvilket boligområdet du representerer enn nevnt i beskrivelsen).

Mvh Kim Andrè Deniz Johansen

Kim Andrè Deniz Johansen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Kim Andrè Deniz Johansen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke telefonnummeret ditt offentlig på nettet.