Løslat Oddvar (71)

Den 13. juni ble Oddvar Espegard (71) satt i fengsel på Ilseng. Påstått forbrytelse: Medvirkning til å alvorlig ha unndratt en mindreårig eller holdt denne unndratt fra noen som hadde omsorgen etter barnevernloven.

Eller rettere: han medvirket til at ei jente som ikke ville skilles fra sin mor, klarte å rømme til utlandet sammen med sin mor. Den da 12 år gamle jenta sprang selv ut fra institusjonen. Ut fra hva Oddvar hadde hørt var han oppriktig bekymret for jentas liv og helse på institusjonen. Og oppbrakt over barnevernets saksbehandling og fylkesnemndas vedtak. Han fulgte sin samvittighet.

Oddvar oppfylte barnets ønske, som i tillegg var til hennes beste. I dag, noen år etter, har vi fasiten: Mor og barn lever sammen i harmoni og kjærlighet, slik de begge ønsket - og trenger. Medvirkningen til unndragelseshandlingen var altså til barnets beste.

I dag takker barnet og mor Oddvar Espegard. De mener han kan ha reddet begges liv. Det er dette han er fengslet for.

Dere som har fulgt litt med på barnevernets gjøren og laden, og nylig sett Brennpunkt dokumentaren på NRK kalt "Instukids" vet at mange unge jenter går til grunne på institusjoner, under barnevernets omsorg. Oddvar sin bekymring var altså høyst reell.
Oddvar_video.png
-Samvittighetsfanger er noe vi har hørt om i land vi ikke liker å sammenligne oss med. Ikke i demokratiet og rettsstaten Norge. Våkn opp, folkens! Her er en 71 år gammel mann fengslet fordi han har reddet en liten familie. Vi kan ikke ha et samfunn der makta straffer varsleren og redningsmannen. Informasjon om justismordet og det alvorlige bruddet på menneskerettighetene er sendt ministre, politikere, byråkrater, Amnesty og andre aktuelle parter i inn- og utland, sier styreleder i Barnevernberørtes landsforening Jan Myhre.

Les serien om "Samvittighetsfangen fra Hallingdalen" Del 1, Del 2, Del 3, Del 4, Del 5, Del 6.

Oddvar Espegard har legeerklæring på at han ikke bør i fengsel. Legen foreslo soning hjemme, med fotlenke. I tillegg er han birøkter, med delansvar for å kurse andre i sommer. Han vil antakelig tape flere hundre tusen om han må i 6 måneders fengsel på denne tiden av året. Mye av hans 5-årige arbeid med bier vil i verste fall gå tapt.

Han søkte om utsettelse. I svar skriver Kriminalomsorgen at de ikke finner grunnene vektige nok til utsettelse.

Slik skal vi ikke ha det i Norge!

Hjelp til og få minst 500 underskrifter! Signér og del!

Jan Myhre (https://www.facebook.com/groups/923774836129273)    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godtar jeg at Jan Myhre (https://www.facebook.com/groups/923774836129273) vil kunne se all informasjon jeg oppgir på dette skjemaet.

Jeg samtykker til behandling av opplysningene jeg oppgir på dette skjemaet for følgende formål: