Livmorhalskreft kan utryddes innen fem år. Handling må skje nå!

Livmorhalskreft blant yngre kvinner kan utryddes i løpet av fem år, men norske politikere mener det er greit å bruke 15 år på denne enestående muligheten.

Denne kreftformen tar 70 kvinners liv hvert eneste år. De som overlever, må ofte leve med alvorlige senskader resten av livet. Mange av dem er yngre kvinner som ikke lenger kan få barn eller fortsette den livsplanen de hadde før de ble syke.

Flere hundre liv kan reddes om vi handler raskt!

En engangsinvestering på 426 millioner kroner nå, for å intensivere screening og vaksinetilbudet, vil spare helsevesenet for nesten like mye hvert eneste år når de på sikt ikke lenger trenger å behandle livmorhalskreft og forstadier. Og da har vi ikke engang nevnt de menneskelige omkostningene som spares.

Nesten all livmorhalskreft skyldes HPV. En satsing på å utrydde dette viruset snarest vil også stoppe økningen av andre HPV-relaterte kreftformer som er i enorm vekst, som munn- og halskreft, endetarmskreft og peniskreft.

Thea Steens Minnefond krever politisk handling nå og trenger signaturen din for å vise at vi er mange bak dette kravet.

Vi mistet vår kjære Thea. Vi trenger ikke miste flere.     Thea._Livet_er_det_fineste_2.JPG

Thea Steens Minnefond, Tove Steen    Kontakt personen bak underskriftskampanjen