La Kafé Steinbra leve!

Bydel Grorud har besluttet å si opp leiekontrakten med Birgitte Rommen som i over fem år har drevet Kafé Steinbra i den gamle arbeiderboligen i Grorudveien 5. Om kontrakten sies opp 1. januar vil Birgitte Rommen ha siste arbeidsdag på kafeen 1. juli. Bydel Grorud vil spare kr. 100 000 på å si opp leiekontrakten, men det bydelen mister om Kafé Steinbra legges ned er verd uendelig mye mer for innbyggere i Grorud og hele Groruddalen.

Kafe Steinbra er mye mer enn bare et sted man går for en matbit og en kopp kaffe. Birgitte Rommen lager smakfull og næringsrik mat av gode råvarer til en rimelig penge, men det er møteplassen og institusjonen Kafe Steinbra som er unik. Kafeen er et sted der kvinner med minoritetsbakgrunn får arbeidstrening og personer som har droppet ut av videregående kan få arbeidserfaring. Kafeen fyller flere av oppgavene som er lyst ut i Groruddalssatsingen, som bevaring av møteplasser, integrering og kultur.

Kafé Steinbra fungerer som lokalt kunstgalleri, arrangerer konserter og visekvelder. Større arrangementer som den internasjonale Steinhoggerfestivalen og Bydel Groruds kulturprisutdeling foregår i hagen. Uten drift på kafeen blir det ikke det samme. Kafeen er blitt et kultursenter i bydelen, med Birgitte som drivkraft, derfor krever vi at Bydel Grorud lar Kafé Steinbra leve!

Ved å signere gir jeg Tone Buberg fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.