La Firas og familien få beholde statsborgerskapet.

Fratatt statsborgerskap etter 14 år i Norge. Refugees Welcome to Vågan (RWTV) krever at Firas og familien får beholde statsborgerskapet!

Firas kom til Norge som statløs palestiner for 14 år siden. Han fikk oppholdstillatelse, arbeidstillatelse og norsk statsborgerskap. Kona kom på familiegjenforening i 2006. Sammen med sine to norskfødte barn bor de i Kabelvåg i Lofoten, et sted der de trives veldig godt.

Firas Abu-Salah, hans kone og deres to norskfødte barn har fått beskjed om at de blir utvist.

I mai i fjor fikk Firas beskjed om at hans, konas og de to barnas norske statsborgerskap vil bli tilbakekalt og at de blir utvist fra landet. Utlendingsdirektoratet (UDI) hevder at han oppga feil informasjon da han søkte om asyl i Norge. Den gang oppga han at han var palestiner fra Vestbredden og statløs. Dette mener han selv at stemmer, men UDI hevder de har fått oppgitt fra den norske ambassaden i Jordan at han har jordansk personnummer. Abu-Salah hevder at han aldri har bodd i Jordan, men at han har vært der tre-fire ganger. Da har han måttet søke om å få oppholde seg der, og for eksempel fått tillatelse til å være der i to uker, eller en måned.

Abu-Salah dro til folkeregisteret i Jordan for å selv få se dokumentene som sa at han var jordansk statsborger. Der fikk han bekreftet at han ikke er jordansk statsborger, og at han er registrert i Jordan som palestiner. Abu-Salah leverte alle dokumentene til UDI, han sendte også inn T-passet sitt. Allikevel skrev UDI tilbake at dokumentene ikke ville ha særlig betydning. Abu-Salahs advokat har sendt inn en kommentar til klagesaken der han legger tydelig vekt på at tilbakekallingen av statsborgerskapet bygger på feil opplysninger, som advokaten mener UDI heller ikke har dokumentert.

Abu-Salah har jobbet helt siden han fikk arbeidstillatelse. Han har blant annet drevet et firma med opp til 13 ansatte.
Han har aldri mottatt sosialhjelp, og har jobbet og betalt skatt hele tiden. Kona hans begynte på norskkurs med en gang hun kom til Norge og jobbet etter det i helsesektoren i kommunen. Begge barna deres er født i Norge og snakker norsk. De er en del av lokalsamfunnet vårt i Kabelvåg.

Den politikken som føres nå gjør folk utrygge.

RWTV slår alarm om undergraving av rettssikkerheten ved tilbakekalling av statsborgerskap for lengeværende flyktninger. RWTV krever at rettsikkerheten sikres ved at eventuelle gjenopptagelser av saker avgjøres i rettsapparatet, ikke i UDI.
RWTV krever at mennesker ikke gjøres papirløse, ved at personer som ikke kan sendes ut, fratas statsborgerskap og rettigheter

Signer og vis din støtte til Firas og familien.

REFUGEES WELCOME TO VÅGAN    Kontakt personen bak underskriftskampanjen