Hjelp oss å bevare våre avtaler om bassengtrening i Sola Kommune

Vi er en god gjeng brukere som har god nytte av trening i varmtvannsbassenget i Sola Kommune i Rogaland. Sola kommune har som slagord 'Med ansvar for hverandre', og vi som er brukere er kronisk syke, har muskel- og leddplager etc. Vi har stor glede av å trene i bassenget, men å få en prislapp på 1000,- (for én treningsdag i uka, går du flere ganger må det ganges med antall ganger man går i treningsgrupper)

I vår lokalavis står det følgende: (sitert) ''Sist onsdag (4/11-15) vedtok politikerne i Utvalg for levekår å øke utleieprisen på varmtvannsbassenget i helsehuset. Tidligere har det vært gratis for kommunale virksomheter å bruke bassenget, mens svømmeskoler, frivillige lag og fysioterapeuter har betalt 60 kroner for én times leie.

Rådmannen foreslo å øke prisene til 200 kroner per time for frivillige lag, og til 300 kroner for fysioterapeuter med driftsavtale og svømmeskoler. Begrunnelsen var at det koster rundt 350 kroner per time å drifte bassenget og at nye grupper som kommunale barnehager også ønsker å bruke bassenget.

Både Høyre, Krf, Venstre og Frp stemte for dette forslaget og dermed går prisene trolig opp. Saken skal ha sin endelige behandling i Formannskapet i slutte av måneden.

– For stor økning

Ap hadde et eget forslag og foreslo at fysioterapeuter med treningsgrupper og frivillige lag ikke skulle betale mer enn 150 kroner per time.

– Vi synes det blir for mye å øke til 300 kroner. Det er kronisk syke som har størst behov for å trene i varmtvannsbassenget, sier Jorunn G. Blomvik (Ap).

Partiet ønsket heller å øke prisen for svømmeskoler til 400 kroner, men partiet fikk kun Senterpartiet med seg på dette og forslaget falt.

Brukere fortviler '' (sitat slutt)

Vi er flere brukere som fortviler, dette er en stor kostnad for mange i gruppene, og en så stor prisøkning vil bety mye om de fortsetter eller ikke, og da vil det nok bli dårligere helse for flere av brukerne. Idag fordeler fysioterapeutene (der de har driftsavtale med kommunen) en pris for leie, og utlegget fordeles over oss brukere og pr. idag er dette kr 300,- pr. halvår.

Ved ny prisøkning blir dette beløpet satt til kr 1080,- (for pr. gruppe maner med i.) Noen går i flere grupper, så prisen blir skyhøy for å bevare helsa og å prøve å komme seg ut i arbeidslivet!

Dette store prishoppet ønsker vi ikke, det er skjult skattlegging fra kommunens side, og vi mener at det først og fremst må være lik avtale og pris for alle brukere, og at de må ta inn inntekter til kommunen fra andre grupper en kronisk syke, barn og eldre!