Fredrikke Marie Qvams Plass på Steinkjer torg!

fredrikke_marie_qvam.jpg

Fredrikke Marie Qvam en en av de fremste forkjemperne for kvinners rettigheter. Oppvokst på By Gård i Steinkjer, med foreldre som ikke ønsket å gjøre forskjell på sine sønner og døtre. Fredrikke kom fra et hjem der politiske diskusjoner gikk livlig for seg, og var fra tidlige år interessert i politikk. Det politiske engasjementet tok hun med seg inn i voksenlivet. Et av hennes politiske virkemidler var å legge press på de mannlige politikernes koner. Denne lobbyvirksomheten ga henne kallenavnet "korridorenes dronning".

Vi ser det som en selvfølgelighet at Fredrikke, med dype røtter i Steinkjer, bør hedres med at Steinkjers nye torg blir oppkalt etter henne. Vi ønsker at det offisielle navnet til Steinkjer Torg skal være:

Fredrikke Marie Qvams Plass.

Rød Tråd og Steinkjer Unge Kvinner Sanitetsforening    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere godkjenner jeg at Rød Tråd og Steinkjer Unge Kvinner Sanitetsforening kan overlevere signaturen min til dem som har innflytelse på denne saken.

Merk at du ikke kan bekrefte signaturen din ved å svare på denne meldingen.