NEI til nedleggelse av ambulansen i Hattfjelldal kommune

Karin Gullhav
Gjest

/ #7 La det være trygt å leve og bo i Hattfjelldal!

2015-12-11 11:05

Som tidligere førstehjelper i Norsk Folkehjelp Sanitet, vet jeg meget godt at minuttene teller om det står om liv og helse.

Hattfjelldal er geografisk sett en veldig stor kommune med spredt befolkning i Varntresk, Susendal, Elsvatnet, Åkervik, Tustervatn og Røssvatnet for å nevne noen steder.

Der drives gårds-og skogsdrift som tradisjonelt sett er yrker med høyest ulykkesrisiko, likens ferdes folk flest mye mer uti ulendt terreng hele året, både på bare "tur" men også for å hente hjem ved i skogen, på jakt, fiske og bærplukking , og på kanskje ikke helt sikre islagte vatn vinterstid, til fots, på ski og også noen på scooter.

Barn kommer ikke alltid til verden som planlagt. Måtte selv fraktes 30 mil i ambulanse til Umeå da datteren min kom 10 uker for tidlig da vi bodde i Malå. Det bør finnes ambulanse med kompetent mannskap til akutt helsehjelp i rimelig nærhet for folk som bor i utkantstrøk uten sykehus; om bygdene ikke skal forgubbes og dø ut. Det er bare å se hvordan det har gått med sentraliseringspolitikken er på andre siden av grensen, du ser ikke ei beitende ku eller en sau noe steder lengre i Sverige før du kommer nær kysten og større byer.

 

Barndommen tilbrakte jeg ofte både sommer og påske på Brennmoen, så jeg vet litt om hvor langt det er til sykehus derfra. Familien min har hytte i Vesterbukt ved Røssvatnet, derfra det er langt til sykehus både for fastboende, reindriftssamer og hytteeiere i området - noe som gjelder for mange i Hattfjelldal kommune. Hytter/hus brenner erfaringsmessig ned FØR brannvesenet rekker p komme fram der inne; la det ikke stå om liv og helse på grunn av mangel på ambulanse en annen gang!