Ja til at homofile og lesbiske kan vies i kirken

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Ja til at homofile og lesbiske kan vies i kirken-oppropet.


Anonymous

#1

2014-04-09 11:01



En viktig grunn til at jeg som kristen ikke har noen menighetstilknkytning er den at ingen av menighetene inkluderer ALLE. Når det gjelder homofile og lesbiske er de mennesker på lik linje med ALLE. I Guds rike er det ingen gjerder og rom for alle. Dette er opprørende og en forakt for menneskeverdet. Men min oppfatning av bibelen er den at ingen mennesker, hverken biskoper, prester el. andre har lov til å dømme og utestenge andre. Jeg oppfatter dette som diskriminering, og her bør vel likestillingsombudet ha et ord med i laget.




















Norske lover forbyr diskriminering av homofile. Sålenge homofile blir nektet vielse i kirken bør kirken nektes statsstøtte. En betingelse for å motta statsstøtte er vel at man følger norske lover ?

Gunn Pound


Gjest

#2

2014-04-10 07:03

Det er virkelig på tide for noen å oppdage at vi lever i 2014, og ikke i den mørke middelalderen...Det hele handler om kjærlighet, har aldri skjønt problemet at de ikke skal få lov

Gjest

#3

2014-04-10 12:44

På 60-tallet var det kriminelt å være homofil i Norge. Heldigvis ble denne delen av straffeloven fjernet for lang tid siden.

Kirken praktiserer det fortsatt.

Gjest

#4

2014-04-10 14:06

Stå på.

Gjest

#5

2014-04-10 16:39

<3

Gjest

#6

2014-04-10 16:43

Signert!

Gjest

#7

2014-04-10 16:44

en menneskerett !

Gjest

#8

2014-04-10 17:04

Dette synes jeg er så diskriminerende av en del mennesker i vårt samfunn som ønsker å ta del i den norske kirken. Det å elske en annen person uannsett kjønn er vakkert. Jeg kan ikke skrive hva jeg føler om kirken her. Det er ikke mye pent skal jeg si dere.

Gjest

#9

2014-04-10 17:37

Selvfølgelig skal de også få drømmene sine oppfylt.! Signert

Gjest

#10

2014-04-10 18:13

Vi lever i en verden hvor menn og kvinner har likestilling! Vi burde da også ha kommet langt nok til at homofile mennesker også burde hatt det samme. Og alle skal være velkomne i Guds hus!!!

Gjest

#11

2014-04-10 18:37

Der er ikke så mange år siden kirken ikke ville ha kvinnelige prester med mer. Nå er det på tide at de fokuserer på å være medmenneske og ikke ekskludere mennesker.

Gjest

#12

2014-04-10 18:55

Kjærlighet skal ikke bli satt grenser for av en gammel religion.
Alle skal ha likerett til å få oppleve gleden av å gi seg selv til en annen.
Gud er Kjærlighet, uansett kjønn eller religion!

Gjest

#13

2014-04-10 19:59

Sjælvklart er dette riktig! Love is right in all ways.

Gjest

#14

2014-04-10 20:15

Ett stort JA fra meg! Alle er vi mennesker,født til denne Verden og alle er jo Guds barn uansett? Tror ikke Gud hadde utestengt noen,på grunn av att de føler Kjærlighet til det samme skjønn?? Det sies jo att Kjærlighet er Guds gave til oss mennesker,for att vi skal kunne leve i fred og harmoni... Så la nå folk bestemme selv,uten å dømme`s!!
For det er det INGEN,hverken Prester, Dommere eller andre,(som kanskje synes att deres egne meninger og tanker er så viktige)som har rett til å bestemme om du /dere skal få være lykkelige eller ikke!! Går ikke an å bestemme over Kjærligheten vett <3 Den bare kommer den og kan ikke bare skrus av med en bryter akkurat... Så den eneste som har rett til å bestemme,er KJÆRLIGHETEN selv (GUD hvis du vil)og IKKE OSS noksagte Folk, være seg Dommere,Prester eller blomsterhandleren på hjørnet!! Alle går vi på do og alle raper på den ene eller andre måten,FORDI vi kun er Mennesker og har ikke rett til å bestemme over GUDS KJÆRLIGHET!! Sikker på att dette går bra for dere jeg :-) Lykke til fra meg <3

Gjest

#15

2014-04-10 20:24

RESPEKT og LIKEVERD !!!

Gjest

#16

2014-04-11 06:02

Kopiert fra statusen min:
Det jeg synes er trist er at det fortsatt hersker et A- og B-lag.
"Du skal elske din neste som deg selv" betyr for meg at man skal kunne sette seg inn i et annet menneskes situasjon.
Hvordan ville jeg ha følt det hvis min kjærlighet til et annet menneske ikke skulle være like mye verd for Gud?
Hvis jeg hadde vært lesbisk og frelst (jeg er frelst hetero), og ønsket å stå foran Jesus og bevitne min kjærlighet, så skulle , ifølge mennesker, ikke min kjærlighet være like mye verd?
Hadde Jesus sett og forstått den inderlige kjærligheten mellom 2 mennesker av like kjønn? Eller hadde han bare sett at den inderlige kjærligheten mellom mann og kvinne ? Jesus hadde ikke vært blind, han hadde sett all kjærlighet.
Tenker på mine to gode venninner, som elsker Jesus, og som elsker hverandre, Wenche Hansen & Berith Arnesen.
Tror folk virkelig at deres kjærlighet ikke er like mye verd for Jesus?

Gjest

#17

2014-04-11 06:36

Alle må få kunne gifte seg i kirken uansett legning!

Gjest

#18

2014-04-11 08:55

Det er litt over 20 år siden drøftingen om homofile for første gang ble tatt opp i den norske kirke. Jeg trodde Bibelen i bunn og grunn handlet om kjærlighet. Er det EN ting vi mangler her i verden, er det nettopp kjærlighet. I et år som 2014 trodde jeg verden hadde kommet LITT lenger, hvertfall Norge. Det hjelper svært lite å være verdens rikeste land, hvis man som menneske blir nektet sin største rettighet - retten til å elske.
#equallove

Gjest

#19

2014-04-11 10:53


Gjest

#20

2014-04-11 12:15

Ingen religion kan stå over kjærlighet mellom to mennesker!

Gjest

#21

2014-04-11 13:14

Vi skal alle ha de samme rettigheter uansett seksuell legning, kjærligheten er viktigst uansett.

Gjest

#22

2014-04-11 14:44

Jeg mener dette er tull av norskestatskirke og kaste og stenge folk ute bare fordi dem har en annen legning en oss. Men dem er mennesker akkurat slik som oss. Det står i bibelen at man ikke skal forhåndsdømme personer og det står at ekteskap skal være mellom mann og kvinne men jesus hadfe blit utrolig lei seg viss han hadde sett dette mener jeg for han hjalp de svake opp igjen.

Gjest

#23

2014-04-11 16:07

Signer folkens!

Gjest

#24

2014-04-11 17:12

Burde ikkje vere eit tema engang! Like rettigheter for alle.

Gjest

#25

2014-04-11 17:38

Likhet for alle!