Grunnloven_mot_Monsanto

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Grunnloven_mot_Monsanto-oppropet.


Gjest

#1

2014-02-01 04:16

Vi treng mindre gift, vi treng ikkje GMO og Norge bør støtte norsk næringsliv, ikkje amerikanske kjemikaliebedrifte ute etter verdensherredømme over matfatan våres. Dem som bruke frøan til Monsanto og andre må undertegne avtala som gjør dem forplikta til kun å bruke Monsanto (eller Syngenta, duPont, Basf, osv) sine frø. Der skapes et avhengighetsforhold - et økonomisk leilendingskap. Videre, Roundup ødelegg jordsmonnet fullstendig. Til sist: GMO sprer seg til ville arta og til dyrkningsfelt kor GMO ikkje benyttes. Det e å spille poker med jorda, bøndern og maten våres. Norge bør tale med en tunge: vi kan ikkje både være for et reint og godt miljø, og samtidig investere i bedrifte som ødelegg det. Eg kreve at Oljefondet selge alle aksja i GMO og Roundup - uavhengig av selskap. Eg kreve at Norge blir 100% GMO-fri sone.
Aminda

#2

2014-02-01 07:40

Monsanto og andre gentek-giganter står bak GMO, Roundup og andre kjemikalier som brukes til å bekjempe ugress, muggsopp og insekter. Når diverse insekter, bier og sommerfugler dør ut i milliontall vil det i sin tur føre til at bestanden av frosker og padder går ned o.s.v. - en ond sirkel! Hvis honningbiene alene forsvinner vil vi få store problemer med å bestøve store deler av matplantene våre.

Det har vist seg at i land hvor de har startet storstilt dyrking av planter genetisk modifisert for å tåle herbicider (ugressmiddel) har bruken av herbicider økt enkelte steder med hele 900 svimlende prosent!
Det gjør at ugress og skadedyr utvikler resistens mot midlene, noe som fører til at man må veksle mellom ulike midler. Alt dette blir vasket gjennom jordlagene og stripper den for næringsstoffer på veien - og ut i drikkevannet... En pluss en er to - dette er ingen god utvikling!

Med GMO følger også patentering av frø og planter, noe som gir noen få store konsern full kontroll på frøene, og derfor også på matfatet vårt. Det svekker vår mattrygghet, det svekker det biologiske mangfold, og svekker vår helse mener en stor del uavhengige forskere. Hvorfor skal vi investere i selskapene som står bak så mye ødeleggelse. Hvorfor ikke investere i fremtidsrettet, grønn teknologi?

Gjest

#3

2014-02-01 12:00

viktig for oss.....viktig for våre barnebarn.....

Gjest

#4

2014-02-01 13:56

Lovene bør også gjelde all miljøgifter, "planteværnmidler, konserveringsmidler,palmeolje osv...tilsetninger i matvarer.

mr

#5 Re:

2014-02-01 23:43

#1: -

Jepp! Trur folk flest må sette seg litt mer inn i hva den genmanipuleringa egentlig består av, hvorfor og konsekvensene....


Gjest

#6

2014-02-02 14:08

80 % av produsert soya er GMO . Hvordan klarer Norske dyr og oppdrettsfisk å unngå GMO. Er kontrollen god nok . Skal vi spise dyr og fisk som med GMO endrede gener gir oss mennesker endrede fordøyelsessystemet


Gjest

#7

2014-02-02 22:32

Forby ALLE Monsanto produkter i Norge!!!

Gjest

#8

2014-02-03 14:46

og dette er for mine barn!

Gjest

#9

2014-02-03 19:49

Ja til naturlig mat, til giftfri mat, til helse og fortsatt liv <3. Da må noen gå......

Gjest

#10

2014-02-10 16:47

Jeg er kjempeglad for at det nå er kommet en norsk signeringsliste.Dette arbeidet er så viktig.Takk.

Anonymous

#11

2014-02-12 08:16

no GMO

Gjest

#12

2014-02-12 23:14

Viktig!

Gjest

#13

2014-02-13 15:38

Signer...

Gjest

#14

2014-02-14 09:13

Norge bør holde seg langt unna Monsanto

Gjest

#15

2014-02-16 15:37

monsanto is greediots

Gjest

#16

2014-02-17 01:50

Monsanto stop forever

Gjest

#17

2014-02-17 14:48

Så vidt jeg vet har det ikke vært utført forskning direkte på menneskers
inntak av GMO produkter med en  gruppe av mennesker som spiser kun GMO mat og en kontrollgruppe som spiser samme type mat, men ikke GMO.  Dette forsøket måtte vare over et såpass langt tidsrom at resultatet får vitenskapelig gyldighet. Det burde være mulig å få en gruppe GMO tilhengere til å stille sin kropp til disposisjon for vitenskapen. Det er GMO selskapenes mål at absolutt all mat skal genmodifiseres, så derfor er det nødvendig at der konsumeres utelukkende GMO mat i den ene gruppen for å få et realistisk bilde av eventuelle effekter av inntak av GMO-mat.


Gjest

#18

2014-02-18 16:04

Utrolig at vi havnet i en situasjon hvor frøgigantene nærmer seg fullt monopol og full eiendomsrett til matkorn , soya og mais uten at våre politikere reagerer. Ytterligere meningsløst siden disse selskapene ikke er i stand til å dokumentere noen fordeler for hverken forbrukere eller produsenter, ialle fall på sikt.
Mens uavhengige undersøkelser som dokumenterer at GMO er helseskadelig for mennesker og dyr blir forbigått i stillhet.
Politikernes knefall for kapitalinteressene, med forbukerne som gisler.Og etter alle solemerker ,snart kommer den Nordatlantiske frihandelsavtalen mellom Canada, USA og EU som garanterer fritt leide for GMO til oss alle. Dette er virkelig uhyggelige fremtidsutsikter for alle; mens massemedia fortier dette nesten fullstendig.

Gjest

#19

2014-02-18 17:14

Intet menneske, heller ikke et enkelt foretak skal ha enerett på vår mat! Langt mindre dem som forringer den.

Gjest

#20

2014-02-25 10:37

Ja, jeg signerte denne. Men det betyr ikke at jeg har sagt ja til å få andre henvendelser på mailen min. STRYK MEG FRA ALLE MAILLISTER ! Jeg vil selv velge hva jeg skal engasjere meg i !!!
Frank Skoddo Skotoff.

#21

2014-02-28 05:58


Det er en hån at Oslo skadedyrkontroll reklamerer på denne siden.Godt folk er begynt å bli bevisste på agendaen til Monsanto.Det er stor motstand
I mange land rundt om i verden og med dagens nyheter om økningen av miljøgifter i nordmenns kropper tror eg folk vil reagere.Det begynner å haste.Nye handelsavtaler er på bordet som gir disse gensnekkerne fritt leide til vårt matbord via korrupte kanaler.

Gjest

#22

2014-02-28 16:23

Nei til GMO!

Gjest

#23

2014-03-13 18:54

Bedre folkehelse starter med rene kortreiste råvarer!!!

Gjest

#24

2014-03-20 12:27

MONSANTO OG CO = GLOBAL ØDELEGGELSE!!

Gjest

#25

2014-03-21 06:32

må jo skrive under på dette. er vel ikke noe å lure på det!