Si JA til #stillenatur

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Si JA til #stillenatur-oppropet.


Gjest

#901

2013-12-03 10:47

Dette vil bli en forsøksordning som etter all sannsynlighet vil komme for å bli om den blir gjennomført. Det blir umulig å reversere. En stor mengde scootere vil bli innkjøpt av private og presset for bruk, og ikke minst økt bruk vil ikke minske. Det er for sent å snu når en er kommet i fart.

Gjest

#902 Re:

2013-12-03 10:57

#886: Gjest -

Skjønner dette skaper sterke følelser hos mange - på begge sider!

Sjekker du litt på hjemmesidene til importøren av Artic Cat så skjønner du kanskje hvorfor noen av oss er bekymret?

Sitat: "Du hører en dyp og intens brummelyd. Den er rendyrket og rå og får deg til å trykke enda hardere på gasshendelen og den invaderer kroppen din som et væskefylt virus. FAST IS GOOD" Sitat slutt.

Dersom man hadde vært sikker på at scooterkjørere vil holde seg til de løyper som er tilrettelagt for slik kjøring så hadde det nok vært til å leve med. Men med de resursser politiet har - i alle deler av landet - så kan man bare glemme enhver form for kontroll. Det blir fritt fram - er det noen av oss "byfolk" som "aldri .... sett en snøscooter engang" som velger å anmelde uvettig kjøring så får man vel den vanlig tilbakemeldingen om at "saken henlagt grunnet...." samtidig som man har lagt seg ut med en "parkdress" kledd tulling med hjelm som bedriver grisekjøring opp og ned fjellsidene. Hvem som bør gå i skammekroken overlater jeg til andre å vurdere. Min eneste grunn til å skamme meg måtte være at jeg har stemt på et parti som velger å stille seg bak et slikt forslag som dette.

Ha en god dag!


Gjest

#903 Re: Re:

2013-12-03 11:14

#902: - Re:

Så fint at du baserer meningene dine på hva som står skrevet på en hjemmeside, laget med salgstriks for å SELGE scootere til entusiaster som kanskje skal bruke de i konkuranser osv. Baserer meningene dine på hva du TROR kommer til å skje, når det aldri har vært testet ut her i landet, og skylder på at DU TROR det ikke vil bli kontroller fordi politiet har dårlige resursser. Fint og flott at vi som faktisk BOR her det gjelder og vet litt mer om saken enn dere og vet at det faktisk allerede i dag er mange store kontroller og helikoptere i sving for å ta ulovlig kjøring, har lyst til at vi skal kunne ha egne traseer for scooter kjøring ikke skal få det, fordi dere sitter i Oslo og leser hjemmesider som skremmer og mener det vil bli bråk på hytta. FLOTT! 

Er ikke en kjeft som klager i Sverige, og de har samme løsningen som Norge prøver å få frem nå, hvor det vil bli få og korte scootertrasser nede i dalene som det vil bli straffbart å ikke følge. Jeg har trua på at vi kan få like fornøyde parter som Sverige om vi finner en lignende løsning. Jeg vil ikke at det skal bli fritt frem for all kjøring på fjellet jeg heller, men det er tydeligvis det dere tror kommer til å skje.. Det vi vil er å få noen trasseer som vi kan bruke, det dere ikke vil er at det skal vli fritt frem.

 

Fritt frem blir det ALDRI! Så hvorfor kan ikke dere bare godta at vi møtes på midten, som Norge prøver å gjøre nå!

 

Takk


Gjest

#904

2013-12-03 11:28

Jeg bor i en kommune som har prøvd en slik ordning i mange år. Bare for å sagt det så har jeg skoter selv.
Det er kort og godt fullstendig anarki. Nåde den som tør si noe om dette. Da vanker de mobbing, trusler og alt mulig.Det er mange gode grunner for å protestere på dette forslag som vil gji frihet til noen men tar en stor frihet fra andre.

Gjest

#905 Re: Re: Re:

2013-12-03 11:55

#903: - Re: Re:

Takk for kjapp og velformulert respons! Velsignet fri for CAPS LOCK var det jo nesten også. Jeg kan godt leve med etablerte løyper for vettug scooterkjøring. Det jeg frykter (tror) er at det blir veldig vanskelig å reversere beslutningen dersom det blir misbruk. Jeg kan ikke skjønne (tro) annet enn at de "maktmidler"  man har til rådighet for å kunne slå ned på uvettig kjøring er veldig begrensede.

Angående antall kjefter som klager over forholdene i Sverige, så foreslår jeg at du "googler" litt utenfor de fora som er beregnet på snøscooter entusiaster. Bildet er nok noe mer nyansert....

Har som sagt ikke noe i mot "få og korte scootertraseer nede i dalene" - så vidt jeg vet finnes det 15 mil scooterløyper i Vinje, men det var tydeligvis ikke nok for disse 4 ungdommene i mars 2013:

hhtp://www.varden.no/nyheter/stakk-fra-politiet-pa-snoscootere-1.7811942

 


Gjest

#906

2013-12-03 11:58

Naturen i norge må ble i ruhe.

Gjest

#907

2013-12-03 11:59

Heia Stille Natur!

Gjest

#908

2013-12-03 12:03

Our doughter deserves a better nature, without any kind of desturbes when she immigrates to Norway.

Gjest

#909

2013-12-03 12:36

Godt initiativ. Kanskje utvidelse av snøscooter spørsmålet egner seg for folkeavstemning?

Gjest

#910

2013-12-03 13:45

Det blir helt feil at hensynet til en meget liten gruppe skal gå ut over en meget stor gruppe som
vil føle seg forulempet av ordningen
Per Olavesen

#911 Re:

2013-12-03 14:12

#886: Gjest -

Jeg har opplevd mye åpenbar ulovlig kjøring i områder hvor kjøringen skal være svært begrenset. Både når det gjelder hvem som kan kjøre der og hvilke traseer som er tillatte. Kontrollen av ferdselen er dessverre begrenset. Tror du virkelig at politi og lensmenn rundt i de aktuelle områdene plutselig skal få masse ressurser til å drive kontroll - svaret er vel nesten gitt allerede. Jeg har noe kjennskap til forholdene i Sverige når det gjelder scooterkjøring. Der har de hatt en mye mer liberal politikk på området i mange år. Det var en lignende diskusjon der også i starten, men nå har de kommet til en nærmest irreversibel situasjon hvor scooterfolket har overtatt mange områder. Slik jeg forstår dagens regime på området har de som virkelig trenger bruke scooter fått løyve til dette. Det som saken dreier seg om nå først og fremst er om det skal åpnes for fornøyelseskjøring. Her er det viktig å ikke blande epler og pærer. Eller er det slik at du selv vil velge hva du vil kalle ferdselen?

Det skulle forøvrig vært interessant å vite hva du baserer påstanden om at natur og dyreliv ikke påvirkes av scooterkjøring er basert på.


Gjest

#912

2013-12-03 15:15

....stillhet....

Gjest

#913

2013-12-03 15:53

Det er allerede mer enn vanskelig nok å finne stillhet i naturen. Nesten over alt er vi omgitt av menneskeskapt støy til alle døgnets tider.

Gjest

#914 Re: Re: Re:

2013-12-03 16:15

#903: - Re: Re:

Du sier at helikoptere er i sving for å stanse scootertrafikk... er ikke helikoptere minst like ille som scootere?

Gjest

#915 Lystkjøring med snøskuter

2013-12-03 16:37

Ellers samfunnet blir bilister tynt med avgifter og begrensninger, men når det gjelder snøskuter skal vi plutselig få rase rundt for moro skyld?
Og logikken var?

Gjest

#916

2013-12-03 17:50

Jeg liker ikke motordur og eksoslukt i fjellet!

Gjest

#917

2013-12-03 18:26

Dette vil vel gå ut over salget av snøscootere og utstyr. En fryktelig tanke for forretningsstanden!

Gjest

#918

2013-12-03 18:35

Jeg bor på landsbygda og tror ikke det norske folk er klar over forholdene allerede nå. Jeg kjenner denne (u)kulturen og er villig til å vedde mye på at dette kommer aldri til å fungere. De er overhode ikke interesert å kjøre lovlig på en løype. Det er bare en festtale. Der er massevis av ulykker allerede som på legekontoret blir forklart på alle mulige uhell. Det er heller ikke riktig at dette er en by- land konflikt. Der er mange grunneiere som fortviler. De er helt maktesløse for å nekte disse lovløse tilstandene på sine vakre fjelleiendommer. De grunneiere som gir tilatelse til dette synes jeg ikke synd på. De burde vite hva de går til.

Gjest

#919

2013-12-03 19:26

Jeg støtter dette oppropet av hele mitt hjerte! Vi kan ikke la populistene og en liten hensynsløs pressgruppe få ødelegge noe så livsviktig som roen og freden naturen gir oss. Og hvor skal de som kommer etter oss kunne nyte stillheten i naturen hvis vi lar dette fatale skje at motorduren inntar fjellet? Gir du snøscooterkjørerne lillefingeren, så tar de begge hendene! Jeg er klar til kamp for stillheten i naturen!


Gjest

#920

2013-12-03 20:36

Hverken Norge eller nordmenn trenger skuterløyper i fjellet.

Gjest

#921

2013-12-03 20:48

Jeg har noen spørsmål og kommentarer;
Jeg antar det (i alle fall i en del kommuner) vil være begrensninger mht hvor det kan kjøres. I så fall: er det i fremlegget fra regjeringen gjort noen vurdering av hvordan begrensningene skal håndheves? (Styrket politi/lensmannsetat (med kostnader), krav om store, godt synlige registreringsnumre på scooterene, plater med registreringsnummeret i beltene, så alle kan se hvem som her kjørt hvor el.l.) Hvis ikke, mener jeg manglende utredning i seg selv kan brukes som argument mot at dette kjøres igjennom nå.
LYKKE TIL

Gjest

#922

2013-12-03 21:08

Flott initiativ fra DNT og de andre friluftsorganisasjonene!

Gjest

#923 Re: Re: Re:

2013-12-03 21:29

#903: - Re: Re:

I Sverige er det ikke problemer fordi områdene langs grensen mot Norge og opp til treriksgrensa er så og si folketomme. Jeg bor 15 mil fra grensa til Sverige og holder meg langt unna Sverige når jeg skal på tur. fordi det er et evig bråk i og rundt skuterløypene. Jeg går på ski norsk side av grensa i fred og stillhet.

Jeg har full forståelse for mye skuterkjøring i områder av Norge med god plass og lite folk som Nord-Troms og Finnmark,  kommuner som grenser mot svenskegrensen og nyttekjøring som vedtransport og hytter. En skuter i 50 km/t kjører 5 mil på en time. Den beveger seg over store områder og støyforurenser enda større områder. Hvor mye areal skal skuterfolket beslaglegge i områder med store befolkningskonsentrasjoner som i fjellområdene på østlandet ? I tillegg er det slik med lover og regler at disse påvirker adferd. Påbud, forbud og avgifter etc.. En liberalisering av reglene om skuterbruk vil øke bruken, ref Finnmark, er dette en ønsket utvikling, og i tilfelle, hvorfor ? Jeg ser ingen fordeler, verken for naturen, dyre- og fuglelivet eller folkehelsen. En av vår tids største epidemier er overvekt og fedme. Man skal da lære barn og den oppvoksende generasjon å bruke naturen med motorkraft i stedet for muskelkraft og svette? Det heter at nordmenn er født med ski på beina. Heller det enn med en skuter under "ræva".


Gjest

#924

2013-12-03 21:32

Dette vil være irreversibelt og svært ødeleggende for oss som foretrekker å bevege oss stille i naturen, nettopp for å oppleve den. Jeg vil ta til orde for baner; baner for bil, motorsykler og scooter. Folk må få lov til å kose segg med fart og spenning, men la det foregå på anviste plasser. Ingen har rett på dominans i lydrommet!

Gjest

#925

2013-12-03 21:52

Stopp villmannskjøring i naturen. Dette har vært et problem, er et problem og kommer til å bli et omfattende problem i fremtiden. Når det virker til å være lovløse tilstander når det tilsynelatende skulle vært regulert, hvordan blir det når det blir lov? Stoler dessverre ikke på motoriserte friluftsentusiaster! Fjellet blir en stor lekestue og herjeplass for "ALLE". Og da mener jeg ungdom i alle aldre med ønske om å bestige alle fjell på skuter. Hadde jeg hatt tro på at de fulgte en løype og holdt seg til tillate områder ville min mening vært noe annerledes. Men troen på mennesket er svekket og av erfaring så vet jeg med 200 prosent sikkerhet at dette ikke blir tilfelle...