Si JA til #stillenatur

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Si JA til #stillenatur-oppropet.


Gjest

#76

2013-11-26 17:02

Politikk er i bunn og grunn fordeling av knappe resurser. Urørt natur er en knapp resurs som må forvaltes av Stortinget, ikke et såkalt lokaldemokrati som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp.

Gjest

#77

2013-11-26 17:03

La oss beholde ro og fred i naturen.

Gjest

#78

2013-11-26 17:03

Det er viktigere at tusenvis av mennesker får oppleve vakker natur enn at noen få skal rasere opplevelsen for moros skyld. Kjærligheten til naturen tar tid å bygge for alle mennesker og generasjoner.

Begrens scootermoroa til avgrensede områder. Det er ingenting i veien for at alle kan ha det fint :)

Gjest

#79

2013-11-26 17:05

Hørte nettopp en debatt på NRK 1 mellom styreleder i DNT og en representant fra Høyre. Utrolig hva politikere kan få seg til å si !

Gjest

#80

2013-11-26 17:05

La turgåerene få gå i fred ,

Gjest

#81

2013-11-26 17:06

Helt grusomt. Er ikke et friluftlivsmenneske, men jeg kan forstå hvor viktig det kan være for enkelte? For ALLE å oppleve "stillenatur" når man først vil komme seg unna støy og bråk. JA til stillenatur! Ikke bare mennesker, men dyr også- ingen som lurer på what the fox say?


Gjest

#82

2013-11-26 17:06

Den som er så lat at den vil sitte på raua,får sitte hjemme,ikke på en skuter i vår natur...

Gjest

#83

2013-11-26 17:06

Jeg er dypt uenig med, og meget skuffet over regjeringens innstilling.
Jeg håper også at Ål kommune kjenner sin besøkelsestid. En undersøkelse de utførte for noen år siden om hvorfor hytteeiere i området valgte nettopp Ål, viste at det var den unike stillheten og roen som var den viktigste årsaken.

Gjest

#84

2013-11-26 17:11

Ja til stille natur!

Gjest

#85

2013-11-26 17:11

La oss få nyte stillheten.

Gjest

#86

2013-11-26 17:12

Trist hvis vinterfjeldet bliver invaderet af snescootere.
Bjørsk

#87

2013-11-26 17:13

Herreguuud, det er da nok natur til alle, både til de som søker stillhet og til de som vil kose seg på snøscooter !!!!!

Gjest

#88

2013-11-26 17:17

Regjeringen skyver lokaldemotratiet foran seg. Den "frie" natur, ikke minst høyfjellet, angår hele folket. Kommunestyrene vil være opptatt av næringsliv, arbeidsplasser og hølytte lokale interessegrupper som f.eks. skutergrupper! De som ønsker stillhet er ofte akkurat det: Stille :(

Gjest

#89

2013-11-26 17:18

Vi må ta vare på naturen! Vi trenger ikkje meir forureining. Ut i naturten trenger vi å komme, og vi trenger fysisk aktivitet og stillhet. Helse utfordringar vi har i vårt samfunn, viser at all stimmuli, støy og hektiske kvardagar skapar utfordringar for vår helse. Så la oss ta vare på det naturen, og la oss få nyte stillheten naturen!

Gjest

#90

2013-11-26 17:20

Jeg godtar bare nyttekjøring for snøskutere.

Gjest

#91

2013-11-26 17:21

Hvorfor i all veden skal det prøves ut noe som allerede er prøvd ut i mange år???
Bruk det som allerede er kommet frem....
Det er nok støy i hverdagen og da må naturen skjermes!

Gjest

#92

2013-11-26 17:22

De som foreslår fri ferdsel for snøscootere, burde ta seg en tur i den svenske fjellheimen først! Så tenker jeg de trekker det forslaget!

Gjest

#93

2013-11-26 17:25

Snøscootere og vannscootere er noe av det mest ødeleggende vi kan ha på fjellet og på sjøen. De ødelegger ikke bare for oss mennesker med sine snerrende lyder i fristelsen, men de ødelegger også for dyreliv og fauna generelt. Å tillate disse monstrene fritt å ferdes i våre naturomgivelser under påskudd av at individet skal selv kunne velge, påtvinger flesteparten av oss en ufrihet der VI ikke har noe valg. Dette er strukturell, politisk tvang i markedsliberalismens navn!!

Gjest

#94

2013-11-26 17:26

Stillhet er en forutsetning for god naturopplevelse.
Snøskutere vil fortrenge aktivt friluftsliv som er viktig for å fremme en bedre folkehelse. Frislipp av fornøyelseskjøring med snøskutere vil derfor være et stort tilbakeslag for dette arbeidet.

Gjest

#95

2013-11-26 17:26

Fred og ro på fjellet :)

Gjest

#96

2013-11-26 17:27

Hva med alle de som ikke har mulighet til å komme seg ut av huset uten bruk av motorisert hjelp,skal de stenges ute av den norske naturen?

Gjest

#97

2013-11-26 17:43

Er redd frikjøring fører til uvettig bruk av scooter,mye bråk og ulykker i kjølvannet.

Gjest

#98

2013-11-26 17:43

Stillheten er svært viktig å ta vare på. Ikke bare steder man må reise langt for å oppleve, men også i befolkningstette strøk. Stillheten skal ikke bare reddes de siste stedene den finnes, men den skal restaureres der den har forsvunnet.

Gjest

#99

2013-11-26 17:44

Naturen er kulturens hjem - Friluftsliv er en vei "hjem"...

Ibrand står skyen lavt i vest,
det flammer over fjeld;
men over dalens sidste rest
sig spænder tågens tjeld.

Tungt var mit syn og træt min fod,
og tankefuldt mit sind;
men udfor stupet, der jeg stod,
lå lyng og lyste som i blod,
og skalv for kveldens vind.

«Hvorfor længter du om
nedad til din moders stue;
sov du bedre under felden,
end på viddens brune tue?»

---

Hjemad? Har da der jeg hjemme,
hvor min hug ej længer færdes?
Han har længst mig lært at glemme,
selv jeg lærte mig at hærdes.

Dagens dåd har intet mærke,
slig som den dernede drives;
her blev mine tanker stærke,
kun på vidden kan jeg trives.

I den øde sæterstue
al min rige fangst jeg sanker;
der er krak og der er grue,
friluftsliv for mine tanker.

Nej, nu er jeg mand for at hjælpe mig selv,
men tak for din gode mening;
det flommer ej længer i årens elv,
og jeg tror jeg mærker i bringens hvælv
alleslags tegn til forstening.

---

Nu er jeg stålsat, jeg følger det bud,
der byder i højden at vandre!
Mit lavlandsliv har jeg levet ud;
heroppe på vidden er frihed og Gud,
dernede famler de andre.

(Utdrag fra H. Ibsens "På Vidderne" 1859)
Vandrer

#100 Re:

2013-11-26 17:55

#96: -

Det finnes en million andre løsninger for de med slike behov, uten at man må redusere reguleringen av motoriserte ferdsel inn naturområder. Kan du komme på noen? ;) Bare fantasien setter grenser...