Si JA til #stillenatur

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Si JA til #stillenatur-oppropet.


Gjest

#326

2013-11-27 09:54

Ja till en støyfri naturopolevelse!
Bygdegutt

#327 Re:

2013-11-27 09:56

#298: -

Så du er et annet slags menneske du da????


Gjest

#328

2013-11-27 09:58

Har ikkje denne regjeringa forstått kva natur ER?
Tom

#329 Tema

2013-11-27 10:01

Om en får frihet till å kjøre scooter, kan denne ta fra friheten til en støyfri naturopplevelse fra 10 andre. Er det likhet for alle, like rettigheter for alle? Nei!

Gjest

#330

2013-11-27 10:09

En venn hadde vært på en turisthytte i fjellet i Sverige...og telt 70(!!!) snøskootere utenfor! Kan ikke høre lyden av fjellet da vet du.........

Gjest

#331

2013-11-27 10:17

Ja til stille natur!

Gjest

#332

2013-11-27 10:18

Er det virkelig meningen at man skal tillate at alle kan bråke overalt døgnet rundt og ikke bare de som eier utmark slik det er nu? DnT fremstiller det slik. Man håper jo i det lengste at det finnes en klok politiker som sier at selv om alle likebehandles kan vi redusere støyen og plagen for dyr og mennesker, bare vi gjør en fornuftig regulering. Skjer ikke en fornuftig regulering i 1 av de over 100 forsøkskommuner? Scooter på fredag plager neppe skiløpere i helgen. Men bråkmakerne vil vel ha hele søndagen alene, omtrent som grunneierne har det idag?
bengt

#333 Re:

2013-11-27 10:25

#330: -

I Sverige finnes scootertraseer, og bruken er sterkt regulert utenfor disse. Når man da velger å oppholde seg der man kan kjøre scooter fritt blir det mye støy, særlig nordpå der scooter er den eneste måten å lokke folk ut i "naturen".

Det er ikke genialt å si at i hele Norge er det kun grunneiere som kan kjøre scooter døgnet rundt uten grunn slik vi er vant til. Det burde være mulig å ha scooteløyper i Norge også, og sterkere regulering utenfor slik de har i Sverige.


Gjest

#334

2013-11-27 10:25

Bør også gjelde disse idiotiske vannscooterne...

Gjest

#335

2013-11-27 10:32

Vår natur, et av varemerkene vi har vis a vis resten av Europa, må skånes for motorisert ferdsel ut over nytte-kjøring.
Det neste blir vel ATV, terrenggående motorsykler, -biler, småfly og helikopter ?
Verner vi ikke vår fantastiske stille fredelige og i stor grad urørt natur har noe vesentlig gått tapt for oss og kommende generasjoner.
Sven S. Bugge, Drøbak

Gjest

#336

2013-11-27 10:39

Ja til en natur uten motorstøy og bensinlukt :-)

Gjest

#337 Re: Re: http://crossgis.com/default.aspx?customer=funs

2013-11-27 10:47

#333: bengt - Re:

Dersom du sjekker dette kartet over "skoterleder" i Funäsfjällen så skal det vel godt gjøres å unngå støy fra snøscooterkjøringen?

http://crossgis.com/default.aspx?customer=funs

 

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2013-11-27 10:49



Gjest

#339

2013-11-27 10:54

Jeg kan ikke være mer enig. Jeg har vært på jakttur i Jämtland/Vesterbotten/Norrbotten og opplevd sneskooterkulturen der på nært hold. Skremmende. Svenskene har ikke det samme forholdet til fysisk turliv som nordmenn, de er et alpinfolk - Stenmarks etterkommere. Derfor kan ikke svenske ordninger bare adopteres rått. Nå blir det fritt frem for de som ikke orker fysisk aktivitet. Og som en annen skrev her: Utenfor "hyttene" står like mange scootere som utenfor en norsk turhytte - og ingen skipar.. Om bare pengene rår kan det godt hende utkantbaserte turistbedrifter kan tjene på dette, men det blir i så fall basert på et fullstendig kulturskifte.

Skal vi alle ende opp som som daffe, kvapsete "amerikanere"?


Gjest

#340

2013-11-27 10:55

Jeg har sett altfor mange 8-tall snøskuterspor i fjellsidene. Jo flere som får snøskuter, dessto flere som ikke overholder reglene.
Tanta

#341

2013-11-27 10:56

Har selv kjørt snø-scooter på Svalbard, og det var utrolig gøy. Likevel er jeg 100% for oppropet. Alt annet enn nyttekjøring (næring/redning) bør forbys eller i det minste pålegges sterke begrensninger som også må håndheves. Dette gjelder ikke bare snø-scootere, men også annen motorisert ferdsel i utmark, som ATV'er og off-road motor-sykler. De får begrense seg til dedikerte baner. Har både opplevd barne-familie på tur på hver sin ATV (barna i alder under 10 år kjørte mini-ATV med faren hoiende bak) og hormonfylt tenåring med "babe" bakpå tvers igjennom et hytteområde så stein og lyng spratt til alle kanter.

Gjest

#342

2013-11-27 11:04

Veldig bra tiltak!

Gjest

#343

2013-11-27 11:04

Ikke glem vannscooterne heller!
arne

#344

2013-11-27 11:05

Fant denne :Dikteren Hans Børli skriver at stillheten ikke er fravær av lyd, men at den er fravær av lyd som ikke hører naturlig hjemme i omgivelsene. Slik beskriver han det i den korte teksten «Den levende stillhet»:
Det er rart med stillheten i skogen, den er aldri et fravær av lyd, aldri tom og skremmende, slik den kan bli det i lukkede rom. Du hører trærnes mjuke riksing i vinden, en korsnebb fløyter sin vemodige tone, og hakkespetten trommer lydt på en tørrhara, – men summen av det hele er likevel stillhet, en stor ro som kjærtegner trommehinnene og lar deg høre livet brenne i deg som suset av flammen på et lys.
Denne levende stillheten er en stor og dyp verdi. Vi kan være glad vi lever i et land hvor det ennså så lenge finnes rom nok, tonende lydrom av avstand rundt stillhetens klare tone.

Gjest

#345

2013-11-27 11:13

Norsk natur, norske utmarksområder og norske naturressurser er felleseie. Disponeringen av disse ressursene angår alle og må bestemmes av "alle". Altså sentralt. At kommuale scooterkommuner skal passe havresekken har intet med demokati å gjøre og påstanden er i beste fall latterlig.

Gjest

#346

2013-11-27 11:16

Dagens motorferdselslov åpner for nyttekjøring med snøscooter. For snøscooterindustrien og dens støttespillere er det ikke tilstrekkelig at loven tillater nyttebruk, heller ikke med at kommunene i Nord-Norge fikk adgang til å åpne isfiskeløyper og i Finnmark/N-Troms rekreasjonsløyper. FRP-/Høyre går lenger og åpner for fornøyelsesløyper for alle – den ultimate markering i uansvarlighet og miljøfientlighet. Lokaldemokrat kan og bør fungere når det gjelder drift av skole, helse, byggesaker osv, men vi vet at lokaldemokratiet ikke klarte å stå i mot de sterke velgerne som krevde ordførernes dispensasjoner for å bygge ned strandsonen. Motorferdselslovens har dispensasjonsadgang og mangler straffebestemmelse mot ulovlige kommunale vedtak. Politikerne med lavest etisk standard kan misbruke sin makt og gjøre dispensasjonsvedtak som leder til misbruk av naturområder. FRP/Høyre ønsker å manøvrere miljøvernets klageadgang ut av både Storting og lokaldemokratiet gjennom en "forsøksordning" som liberaliserer lovgivningen og som fjerner statens/Fylkesmannens ansvar for motorferdselsforvaltningen. Snøscooterindustrien er i hovedsak en fornøyelsesindustri som bruker av knappe ressurser for å lage miljøfiendtlige symbolprodukter som i sin tur gjør naturen til en motorpark der noen få ødelegger for mange.
Bjørn Harald Hansen 27.11.13
gjest

#347

2013-11-27 11:18

Vi har sporløs ferdsel som et ideal. Vi trenger også lydløs ferdsel!
Bruk beina!

#348

2013-11-27 11:18

Hvorfor skal vi plages av støy i skog og mark fordi en håndfull personer ikke gidder å bruke egen maskin og skal "gøye seg" på andres bekostning?

Gjest

#349

2013-11-27 11:21

stillhet for dyrene som lever sitt liv i fjellheimen, stillhet for mennesker som ønsker seg bort fra motoriserte kjøretøy og som har et aktivt forhold til stillheten og lydene som eksisterer i sin naturlige form i fjellet.

Gjest

#350

2013-11-27 11:22

ØNSKER AT NATUROPPLEVELSEN SKAL VÆRE EN OPPLEVELSE BESTÅENDE KUN AV NATURENS EGNE LYDER.