Si JA til #stillenatur

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Si JA til #stillenatur-oppropet.


Gjest

#301

2013-11-27 07:50

Stillheten og roen en har i fjellheimen er balsam for sjel og legeme......En annen ting er forurensning av naturen.. Snøscootere forurenser og bruk av dem bør være absolutt nødvendig for å bli tillatt ...

Gjest

#302

2013-11-27 07:51

Stillhet er kunst. Stillhet er nytelse. Stillhet gjør fri og glad! Stillhet gir kraft til tanken, og tanken er menneskets viktigste kraft.

Gjest

#303

2013-11-27 07:57

Gir vi først slipp på stilheten i norsk natur skal vi ikke regne med å få den tilbake.

Gjest

#304

2013-11-27 08:04

Et ja til stille natur er ikke bare et nei til støy i naturen. Det er også et nei til økt forbruk av fosilt brennstoff i solidaritet med de som i dag rammes av ekstremvær og de som står i fare for å må forlate sitt hjem pga. økende havnivå.

Gjest

#305

2013-11-27 08:05

Hvorfor er ikke også det co2 forurensende aspekteret mere frem i debatten? Vi gjør hva vi kan for å få ned utslippet, prøver å kjøre mindre, senke temperaturen hjemme, går til jobb,
sykler etc. På samme tid skal noen "få leke seg" og spy ut co2 i fjellet i tillegg til lydforurensingen. Jeg mister all respekt
for alvoret i forurensingskampen og våre politikere hvis dette går gjennom. Nødvendig nyttetrafikk ja.

Gjest

#306

2013-11-27 08:05

Her vil kanskje noen tenke at... Det der er da vel ikke så farlig...? Hva har det vel å si...? Og om en plukker alle slike ting ned i enkeltbestanddeler, låter det jo kanskje greit. Litt her, og litt der..Her er det vel mer summen som teller, hvis alt skal slippes fri... Eller, bare sånn litt etter litt... For det blir sikkert også mer helikoptertrafikk, mer annen støy... Det ER allerede en utfordring med støy her i Romsdalen, synes jeg... Da tenker jeg selvsagt ikke på VIRKELIG nyttekjøring, redningstjenester, osv.

Så.. ønsker vi virkelig dette?

Mens jeg venter på at formiddagskaffen skal bli ferdig (for jeg rakk ikke overraske meg selv med kaffe på senga i dag...) vil jeg ønske alle en nydelig onsdag! ♥

Gjest

#307

2013-11-27 08:13

Dette oppropet er helt nødvendig og absolutt på sin plass.
The Snowman

#308 Re:

2013-11-27 08:36

#169: -

Ja, riktig. Harry-Regjeringen bør være navnet på denne regjeringen som vil ha :

- Høyere fartsgrense

- Dyrere bruk av EL biler

- Frislepp av Segway

- Frislepp av Vann scooter

- Utrydding av Ulv

- Alkohol servering hele døgnet

- Søndagsåpne butikker

Bare for å nevne noen Harryfiserende tiltak.

 


Gjest

#309

2013-11-27 08:44

Veldig viktig å mobilisere grasrota når en så verdifull og skjør kvalitet som stillhet i naturområder er truet. Slik blir flere bevisste på at slikt betyr mye, ikke minst i et folkehelseperspektiv. mvh Olaug Eidet

Gjest

#310

2013-11-27 08:50

Naturens lyder er nydelige i seg selv, la oss beholde det slik! Signer på oppropet hvis du er enig :-)

Gjest

#311

2013-11-27 08:53

TI STILLE
Velg alias

#312 Tema

2013-11-27 08:59

Allemannsretten er et stort privilegie vi nordmenn har. Likevel vil mener den nye regjeringa at friheten for ferdsel i utmark er for liten?

Gjest

#313

2013-11-27 09:02

Det er våre barnebarns natur, vi bare låner den undertiden...

Gjest

#314

2013-11-27 09:11

Hysj ........  !!!!!!  (håper det virker)


Gjest

#315

2013-11-27 09:15

Begrens scooterkjøring til nyttetrafikk, og definer nyttetrafikken. Snøscootere er kjøretøy, ikke leketøy!

Gjest

#316

2013-11-27 09:16

Høyre som et (muligens?) verdikonservativt parti, bør skamme seg over en slik vulgær tilnærming til, og forvaltning av, norsk natur. Jeg har stemt Høyre ved alle valg i 30 år, men skal jeg fortsette med det...?

Gjest

#317

2013-11-27 09:27

Stillheten er et levende vesen - dreper du den, så er den død.
Måfålov

#318

2013-11-27 09:27

Hva med friheten til dei som har store behov for å utfolde seg littegranne utover det som er tillatt. Det allermeste er sterkt regulert, her er det muligheten til å gi noen ein liten koseplass, der dei kan fylle på med "energi", som man vil stanse. Skal vi ha stillhet over alt?
Personlig er eg litt folkesky, og da er det folk som forstyrrer meg når eg er ute å går tur....Men eg tolererer det -Folk må lære seg å tolerere at andre kan glede seg over noe som man selv ikkje har forståelse for -vi er jo som kjent ikkje like.

Gjest

#319

2013-11-27 09:29

Ja till snöskoter! Det är inte bland sura brunost och kvikklunch turtokar man vill åka, utan man vill ut i terrängen där man inte kan gå på ski, inte kan gå på tur och slipper få elaka blickar för att man har ett motorintresse.

Man stannar sedan på en plats långt från turstigarna, där ingen har gått förr. Häller upp en kaffe och njuter av livet. Sen kan man få en kick med lite burkning och hill climb på vägen hem. Aktiv snöskoteråkning är lika bra träning som att gå på tur, och i sverige är iallafall flerparten av åsikten att det är mycket mer morsomt.

Självklart ska snöskoteråkning visa respekt. Det är allas natur. Oavsett om färdmedlet är rotefella eller ski-doo. Norge har underbar natur och den bör kunna njutas på alla möjliga vis. Öppna för områden där ljudet inte fortplantar sig till trafikerade turstigar, ha en dialog med friluftsföreningar och skoterföreningar för att alla ska bli nöjda istället för att säga nej och peka finger.

Jag gör gärna båda sakerna!

Ja till snöskoter!
OKER

#320 Fornøyelseskjøring?

2013-11-27 09:30

Med de ytelser som dagens snøscootere har (600cc = 125hk - 800cc = 150hk og 1100cc = 177hk, så er det klart at bygdeungdommen kommer til å "flise" rundt med gassen i bånn. I Rjukan Arbeiderblad (utmerket lokalavis for Tinn kommune) kan man til stadighet lese om politiets manglende tilstedeværelse i kommunen. Er det noe grunn til å tro at allerede tungt belastet politi vil ha kapasitet til å hanke inn villmannskjørere?

Ta en titt på linken under og se løypenettet for Funesdalen på svenskesiden av Trysil - er det det vi kommer til å få etterhvert i fjelltraktene våre? En gjeng med "parkdress-kledde" guttunger i alle aldre som skal vise hvor sprek deres Arctic Cat Z1 Turbo er?

http://www.bil-mc.no/pdf/2011/02_feb/19_ssc_turer/ssc_turer_2011.pdf

Utklipp fra nettsiden til en av de stor importørene/forhandlerne:

FAST IS GOOD.
DU HØRER EN DYP OG INTENS BRUMMELYD. DEN ER RENDYRKET OG RÅ OG FÅR DEG TIL Å TRYKKE ENDA
HARDERE PÅ GASSHENDELEN. OG DEN INVADERER KROPPEN DIN SOM ET VÆSKEKJØLT VIRUS.
Vi kjenner godt til denne følelsen, og det er grunnen til at vi konstruerer verdens raskeste
snøscootere, som Z1 Turbo med 177 Hk. En racingrigget Z1 Turbo ble målt til hele 220km/t på
asfalt i staten New York. Og så har vi den råbarkede totakteren CFR 1000, som absolutt ingen
holder tritt med når den slippes løs. Nå har vi også lagt den ultimate Sno Cross® modellen Sno
Pro 500 til modellutvalget vårt. Den er som skapt til å dominere både flatt og ujevnt underlag
og samtlige løyper - hvor som helst og når som helst.
La oss slå fast en gang for alle: the World’s Fastest Snowmobiles = Arctic Cat.

Gjest

#321 Re: Re:

2013-11-27 09:31

#308: The Snowman - Re:

Det heter demokrati! -folket har talt :)

Turid Bjelde

#322 Terrengssykling på T-merkede løyper

2013-11-27 09:34

Opprop trengs også når det gjelder terrengsykling. Fjellvandrere får ødelagt vandrergleden ved å bli nedkjørt og presset ut av stien. Ekstrem slitasje på naturen dessuten. Frykter motorisert atferd også på de T-merkede stiene om sommeren. Det blir hevdet at allmanneretten går foran alt annet.

Gjest

#323

2013-11-27 09:38

Protesten er et meget bra tiltak. Vi har nok støy i hverdagen om den ikke skal forstyrre oss når vi vil nyte freden og roen ute i naturen.
@re

Gjest

#324

2013-11-27 09:52

Er først og fremst imot prosessen som er fulgt. Skal ikkje påstå at skigåing er einaste "rette" bruken av naturen vinterstid, men einig i at ein må ha ein ordentleg prosess for å fatte vedtak, ikkje ta snarvegar slik som her.

Gjest

#325

2013-11-27 09:52

Stillhet og natur hører sammen,motorferdsel må begrenses mest mulig.