Flyktningsstatus til Yezidier og andre minoriteter fra Irak.


Gjest

#1

2016-11-11 22:04

Jeg synes at det er veldig viktig å gi yezidier flyktningestatus. Flere hundre tusen yezidier har i over 2 år bodd i telt i IDP-leirer i områder som de flyktet til etter at den islamske staten angrep Shingal i august 2014. De fryser, mangler mat, klær, medisiner og helsehjelp mens det nå går mot den 3. vinteren som de må bo i telt.

Til tross for at de er truet med utslettelse, og at de er utsatt for et pågående folkemord, har de ikke flyktningestatus i Irak men regnes som internt fordrevne. De har derfor ikke fått samme hjelpen som de med flyktningestatus. Dette er det 74. folkemordet mot Yezidier. Hele den overlevende befolkningen i Shingal ble drevet på flukt.

Yezidier forteller at bare 6 eller 7 prosent av nødhjelpen som er sendt til dem har kommet frem, og de føler seg glemt av hele verden. Til tross for at både FN og EU har anerkjent at de er utsatt for et pågående folkemord, har lite blitt gjort for å hjelpe dem. Svært få land har tatt i mot yezidi-flyktninger, og bare ett lite antall. Det er svært vanskelig for yezidier å flykte og ta seg fram til land i for eksempel Europa eller USA. De fleste har ikke penger til en slik flukt, og blir også hindret i å flykte. De har blitt slått av kurdiske grensevakter, og hindret på andre måter. Det sies at yezidier har blitt drept i Tyrkia under fluktforsøk. Krysningen av Egeerhavet har vært en farlig fluktvei da mange flyktninger har druknet pga dårlige båter og flytevester. Mange yezidier som har kommet frem til Hellas bor i telt med små barn og eldre nå som vinteren nærmer seg mens Europas grenser er stengte.

Yezidier lever med sterke traumer. Små jenter er veldig redde for å bli kidnappet og foreldrene frykter for sine døtre. Mange barn har sett sine foreldre eller andre familiemedlemmer bli drept. Det er også en påkjenning at nærmere 4000 yezidikvinner og unge jenter fremdeles holdes som sexslaver. Det fryktes at antallet kan være mye høyere og mer enn 10.000. Flere tusen unge gutter har blitt kidnappet, og små guttter ned til 4 år blir hjernevasket, utsettes for tortur og blir lært opp til å bli terrorister. En liten gutt som har blitt levert tilbake til moren fordi han var for liten til å holde eller bruke et våpen, hadde fått alle tennene slått i stykker av  kidnapperne. Disse barna er sterkt traumatisert og går uten et behandlingstilbud.

Det er stor fare for at situasjonen til yezidiene kan bli mye værre nå pga Tyrkias planer om å angripe Shingal og en overhengende fare for krig mellom Tyrkia og Irak, da Tyrkia vil prøve å ta kontroll over Nord-Irak og legge det til sitt territorium.
Jeg ber om at Norge tar initiativ til at yezidier kan tas i mot som kvoteflyktninger, og også at Norge gjør noe for å redde kidnappede fra fangenskap.


Gjest

#2

2016-11-12 12:14

Fordi jeg selv er yezidi og veit hvor mange ganger mitt fikk har lidet og gjennom gått folkemord år etter år på grunn av vår tros religion.

Gjest

#3

2016-11-12 16:24

Jeg selv er yezidi og har bodd her i Norge mange år. Jeg har flere i familien som ikke har fått oppholdstillatelse og det har snart gått 2 år. Jeg ønsker at alle Yezidier skal få opphold i Norge. Alle Yezidier som kommer til de skandinaviske landene er jo på grunn av all den pressen fra IS. Folk blir drept, solgt som slaver og ikke minst så vil IS at alle skal konvertere til Islam og det nekter alle Yezidier. Så jeg håper at alle får hjelp som har kommet seg fra et helvetes liv i Irak. Beklager at jeg bruker dette ordet. MVH Ashwaq

Gjest

#4

2016-11-12 21:58

Yezidier trenger trygghet

Gjest

#5

2016-11-12 22:29

"Hvorfor tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Vi må stå opp for menneskerettighetene!

Gjest

#6

2016-11-14 13:47

Bare en liten korreksjon: Utrykket "aldrig mer" kommer fra at Norge ikke var berett med et forsvar som  kunne gjøre motstand da tyskerne marsjerte inn i landet april 1940. Altså, vi ble den gang okkupert uten å være istand til å gjøre motstand. Hva er det som skjer i disse tider?  Blir vi igjen okkupert uten motstand, det kan på mange måter virke som vi blir det. Vi har ikke lært?

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2016-11-19 16:07



Gjest

#8

2016-11-20 00:38

Fordi de trenger trygghet