JA til hjemmefødsel som en del av den differensierte fødselsomsorgen!


Gjest

#1

2016-08-21 09:52

Offentlige anbefalinger er to tilstedeværende jordmødre ved hjemmefødsel. Om kun en skal lønnes vil ikke tilbudet overleve. Fødekvinner fortjener å ha valgmuligheten om hjemmefødsel. Ikke ta fra oss kvinner denne muligheten!!!!

Gjest

#2

2016-08-21 10:25

Fordi dette er SÅ viktig. Fødekvinnen må få bestemme selv i stedet for å overkjøres av sykehuset og prosedyrer...

Denne meldingen er fjernet av forfatteren (Show details)

2016-08-21 11:03



Gjest

#4

2016-08-21 12:06

Jeg signerte dette oppropet fordi jeg syns vi vordende kvinner skal få mulighet til å føde hjemme i trygge og rolige omgivelser. Ja sykehus er trygt det også men kan fort oppstå mye stress inne på en fødestue noe som ikke kan sammenlignes med en hjemmefødsel med levende lys, rolig, avslappende musikk, der du kan bestemme selv og la kroppen få gjøre det den er skapt for. Jeg selv vil føde hjemme sammen med familien og helst også ta i mot mitt eget barn med mine egne hender. La nå dette bli et gratis alternativ og la oss vordende kvinner få muligheten. Stå på jordmødre, dette klarer dere. Heier på dere

Gjest

#5

2016-08-21 12:23

Har drevet som hjemmefødsel jordmor fra 1977. Dette er veldig viktig!!!

Gjest

#6

2016-08-21 12:26

To ganger har jeg født hjemme, første gangen i Island og seneste gangen i Norge. Begge gangene følte jeg meg trygg hjemme med jordmoren min, som jeg visste at ved første varsel ville hun sendt meg til sykehuset. Men begge gangene gikk fødslene som de skulle og sunde barn ankom i verden. Den eneste forskjellen jeg merket var ar jeg måtte betale en formue for å få føde hjemme i Norge men i Island betalte jeg en bitteliten sum, som jeg fikk mesteparten tilbakebetalt av Helso i Island. Jeg tror at en kvinne skal ha en valg om hvor hun skal føde sitt barn, så lenge som hun er sunn og hennes graviditet er risikoløse.

Gjest

#7

2016-08-21 12:52

Fordi dette er noe av det tåpeligste jeg har hørt!!

Gjest

#8

2016-08-21 13:14

For slike som meg,sim føder i full fart,med mye smerte og oppkast er det ekstremt viktig å ha tilbudet om hjemmefødsel værende hvor jordmoe kommer raskt uten at jeg behøver å komme meg inn i noen bil og føde i den.


Gjest

#9

2016-08-21 13:20

Fordi folk burde ha rett til å bestemme selv, iallfall siden det har vært et tilbud fra før som nå kuttes ned.

Gjest

#10

2016-08-21 13:41

Kvinner burde få lov til å bestemme selv hvor de vil føde.

Gjest

#11

2016-08-21 13:48

Vi hadde 2 jordmødre i April, og jo, den ene "spildte" tiden med papirarbeide, barnepass, pauseavløsing, osv, men kun grunna vår fødsel var ukomplisert.
Tenk seg om den annen jordmor startet med å være trøtt? (hun hadde vert våken i 22 timer da Birk ble født!), tenk seg om der hadde vert komplikasjoner? Bare tilstedeverelsen av 2 kompetente erfarne kvinner var medvirkende til at mama var avslappet...muligens en årsak i seg selv til manglende komplikasjoner.
Staten sparer likevel masser penger på hver hjemmefødsel, i forhold til prisen for sykehusfødsel....og statistikken viser bedre sjanser for vellykket naturlige fødsler om det foregår i hjemmet...(Naturligvis med mulighet for rask hjelp på sykehus om det virkelig trengs: Bra med bedømmelse fra 2 forskjellige jordmødre i så tilfelle!)

Gjest

#12

2016-08-21 14:35

Jeg har født to barn hjemme og mener det er en rettighet kvinner bør ha.

Gjest

#13

2016-08-21 15:19

Et rungende JA til kvinners rett til å føde der de føler seg tryggest!

Gjest

#14

2016-08-21 18:14

Fordi en venninne av meg fant redning i hjemmefødsel med sin nr. 2 etter å ha blitt traumatisert på sykehuset under sin første fødsel. For noen er hjemmefødsel det rette valget og for min venninne ga det henne følelsen av å selv få bestemme over sin kropp og hun strålte etter hjemmefødsel.

Gjest

#15

2016-08-21 18:44

Alle gravide og vordende foreldre bør kunne velge selv hvor og hvordan de selv ønsker å føde.

Gjest

#16

2016-08-21 18:48

Hjemmefødsel gjennomført med Jordmor tilstede, skaper en trygg arena for den fødende. Sykehus kun når det er helt nødvendig og det vet jordmor.

Gjest

#17

2016-08-21 19:38

Dette er viktig på så utrolig mange nivåer!
For barnet, som blir født inn i sitt eget hjem med varme hender og dempet belysning og nærhet.
For den fødende, som får ro, kontinuitet i fødselsomsorgen, og kan gjøre jobben sin i fred.
For fedre og søsken, som kan være mer deltakende i fødsel og de første dagene av den lilles liv, som ikke trenger dra hjem fordi besøkstiden er over.
For jordmødrene, som sitter på utrolig mye verdifull kunnskap om naturlig fødsel, som risikerer å gå tapt om dette ikke praktiseres lenger.
Å fjerne stønad til to jordmødre når nettopp to jordmødre er anbefalt er som å sette kroken på døra for mange, for slik kan de ikke drive. De må jo ha noe å leve av. Hadde du syntes 2-4000 kr hadde vært grei lønn for å være bakvakt i inntil 4 uker kanskje? Det er det de tar nemlig, for å gjøre det mulig for de fødende å velge hjemmefødsel, for dette er det de fødende dekker selv (pr jordmor). Det sier seg selv at en halvering av støtten ved fødsel da rett og slett ikke blir nok!

Gjest

#18

2016-08-21 20:58

Det burde være selvsagt at man kan velge selv hvor man ønsker å føde.

Gjest

#19

2016-08-21 21:05

Fordi jeg føder mye bedre hjemme med et kjent jordmorteam, og jeg bør få føde der jeg føder best (uten at det koster skjorta)!

Gjest

#20

2016-08-21 21:23

Min datter har hatt en hjemmefødsel i vår og det har vært en fantastisk opplevelse for henne og hennes mann

Gjest

#21

2016-08-21 22:15

Jeg har født både hjemme og på sykehus og jeg er opprørt over at det ikke skal være et fullverdig alternativ å kunne føde hjemme! Nå skal jeg mest sannsynlig ikke ha flere barn, men hvis jeg skal så håper jeg at jeg ALDRI behøver å føde på sykehus igjen! Det var rett og slett en forferdelig opplevelse! Min hjemme fødsel kan nesten ikke sammenlignes da den var noe helt annet og fokuset var rettet mot at det var trygt og noe jeg klarte mens på sykehuset følte jeg meg umyndiggjort og ute av stand til å kunne føde uten deres hjelp!

Gjest

#22

2016-08-21 23:05

Ja til kvinners valgfrihet!

Gjest

#23

2016-08-22 05:49

For kvinners elementære rett til å føde hvor de selv føler det riktig å føde. For atså mange kvinner som mulig skal kunne få muligheten til å fød hjemme. For at jordmødrene som bistår skal få den lønnende er berettighet til å få.

Gjest

#24

2016-08-22 07:42

Det er en selvfølge at den fødende skal få velge hvor hun vil føde. Soleklart.

Gjest

#25

2016-08-22 08:21

Fordi jeg mener kvinner skal ha mulighet til å velge hvilken omgivelser de vil føde. De har rett på trygghet og støtte uansett om de velger å føde hjemme eller på et sykehus. Dessuten mener jeg at det skulle vært lagt mye mer vekt å på desentralisere fødestuene- omkring i alle kriker og kroker i dette landet. Veldig mange kvinner har langt å reise, attpåtil mens fødselen er i full gang; tenk hva det innebærer av stress påkjenning for mor og barn. Vår fødsel er en essensiell del av livet. Dagens ordning med at det er to Jordmødre ved kvinners hjemmefødsel bør opprettholdes og studeres nærmere, fordi det har økt til flere hjemmefødsler. Det betyr at kvinner blir tryggere på at de kan føde og ingen ting kan vel være bedre enn det??