Hvem er økonomisk ansvarlig for skadede eierløse dyr.


Gjest

#51

2015-10-21 17:44

Her må samfunnet ta regningen ellers vil ikke skadde og hjemløse dyr få den hjelp de trenger. Det er ikke alle som har økonomi til å ta et slikt utlegg!!!!!!

Gjest

#52

2015-10-21 18:31

Myndighetene MÅ være ansvarlig for hjelp til skadde dyr uansett om det et avliving, operasjon, medisiner etc.

Gjest

#53

2015-10-22 13:24

Fordi det opptar meg hvorvidt folk hjelper dyr som trenger det, eller ikke. Og det vi minst av alt trenger, er enda en unnskyldning folk kan bruke for å unnlate å gjøre sin lovfestede (og moralske) plikt!

Selv kommer jeg nok til å hjelpe om det så skal føre til at jeg selv sulter resten av måneden.

Gjest

#54

2015-10-29 15:51

Vi har i familien i mange år forsøkt å hjelpe hjemløse katter. En katt måtte til dyrlege og måtte dessverre avlives. Vi har skaffet medisin til noen og innredet et lite hundehus med varme for en farende svenn. Dette ser vi på som en selvfølgelig ting å gjøre og har ikke samvittighet til ikke å hjelpe et dyr i nød. Vi har betalt det det har kostet, men skulle ønske det fantes en ordning der den som hjelper ikke blir økonomisk ansvarlig for eierløse dyr. Det er trist dersom økonomisk ansvar gjør at dyr i nød ikke får hjelp.

Gjest

#55

2015-11-03 17:47

Kom igjen nå staten og vis litt gøts, selv om dere skryter fælt om at norge er så godt å leve i for mennesker, høy standarden for dyrene. Der slækker dere etter på mange områder, så er det bare.

Gjest

#56

2015-11-29 11:39

Håper statten forstår at me må hjelpa våre egne før me kan hjelpe andre.
Og vis det er nød så kunne me heller hatt hjelp de der de hva isteden for i ta det til oss og bare få enda mer å stresse med og glemme våre egne

Gjest

#57

2015-12-02 19:42

I utgangspunktet bør og må den som har skadet dette dyret ta ansvar for det.

Hvis man finner et skadet dyr bør man hjelpe så godt man kan, og staten betale for

ev. veterinærhjelp


Gjest

#58 Re:

2015-12-16 15:10

#2: -  

 


Gjest

#59

2015-12-22 00:32

Dette har med dyrevelferd å gjøre og er noe som det offentlige må bekoste.Dommen fra Kristiansand er moralsk forkastelig. Dersom det skal være opp til den enkeltes lommebok om man i det hele tatt skal våge å bringe et skadet dyr til dyrlege så er det mange som bare må lukke øynene. Dersom et land som Norge ikke kan ta seg råd til at folk kan melde fra om skadde dyr eller evt selv å bringe dyret til vetrinæren uten å bli belastet økonomisk er det noe alvorlig galt fatt i dette landet. Det er ikke alle som vil ha råd til å betale for dyre behandlinger eller avlivning for den saks skyld. Dersom man skulle ønske å redde dyret for kanskje til og med ta det til seg i etterkant kan hele prosessen med undersøkelser, ventetid for å se hvordan dyret responderer og om det lider eller ei, samt behandlingstid bli svært kostbart. Det er både urimelig og moralsk forkastelig at finner/redningsperson skal bekoste dette av egen lomme. Til de som vil argumentere med at om man ikke har råd til å betale behandling bør man heller ikke ha dyr, vil jeg si at de færreste vil gjøre det for et fremmed dyr dersom det koster tusener og det vil det fort gjøre - men man kan likevel ha råd, evne og tid til å innlemme dyret i et kjærlig hjem, samt sørge for god mat og forsikring dersom det bare først kan få den medisinske behandlingen det trenger for å komme på fote igjen. Bare en ting å si til denne dommeren i Kristiansand; Shame on you

 


Gjest

#60

2016-01-01 15:34

Staten bør ta ansvar for disse dyrene økonomisk. En annen ting er at jeg mener ALLE tamdyr skal ID-merkes og oppdretter og eier skal stå i det registeret.

Gjest

#61

2016-04-03 22:13

Fordi det er viktig å gi stemme til de som ikke har en stemme selv!