STEM NEI TIL JORDBRUKSAVTALEN!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra STEM NEI TIL JORDBRUKSAVTALEN!-oppropet.


Gjest

#1

2015-06-07 14:44

Det er de små brukene som før verden.

Gjest

#2

2015-06-07 18:39

Fordi jeg mener at retningen og strukturen i jordbruksforhandlingene bærer galt avsted.

Gjest

#3

2015-06-07 18:42

Avtalen sikrer ikke mer mat på norske ressurser. Det legger opp til en industrialisering av norsk landbruk som går dårligere mat til norske forbrukere, et landbruk som stadig sterkere bidrar til å øke klimautslipp og forurensning samt at vi tærer på ressurser i andre land mens millioner av mennesker dør av sult og underernæring.

Gjest

#4

2015-06-07 19:07

Fordi tilskuddene ikke skal stimulere til økte forskjeller, de skal være til for å stimulere til flest mulig bruk i hele landet, slik at Norges rike utmarksressurser kan utnyttes. Dette skal gis til det første årsverket, målprisene skal være midlet for de større brukene.

Gjest

#5

2015-06-07 19:43

Det er ei endring på gang i landbrukspolitikken. Ved å signere understrekar eg mi misnøye med avtalen, og er med på å skape større diskusjon i kvar retning landbruket skal ha framover.

Gjest

#6

2015-06-07 20:29

Lammetilskuddet er halvert

Gjest

#7

2015-06-07 20:33

Tilbudet er forkastelig for fremtidig økt matproduksjon.

Gjest

#8

2015-06-07 20:40

Jeg signerte dette oppropet fordi jeg synes det er viktig å ha matproduksjon i hele landet.

Gjest

#9

2015-06-07 21:55

Vil ikke ha et industrialisert jordbruk! Vil ha et jordbruk der dyrevelferd, dyrking av sunn mat og opprettholdelse av utmark er i fokus!

Gjest

#10

2015-06-07 22:05

LANDBRUKSSKOLE

Rystet sammen av nødvendighet
og tilfeldighet
Mellom by og by
Vi kommer
Noen med tusen spor alt
etter jord under neglene
Andre med drømmer som drevet fram av
asfaltjunglenes utrolige mangel på farge

Skole.
Et tørt ord, det dufter ikke av det
Bøker: En matt refleks av verden
(Men halve veien til kunnskap
om det som er)

Det andre halve: Lyset
løfter seg
fra rimdekte marker
Mørket må vike
tomme etter tomme
til rommet står glødende
som av en ny dags drømmer

I gresset, i snøen
under tak og himmel, her
skal vi lære oss å fravriste
landskapet dets frukter
skal vi lære stein og jord
maskinpark og skog, og dyr
å kjenne

Og kanskje også hverandre

Det er vi som skal gi menneskene å ete:
Vi vet om noe grønt i Melkeveien

.
Ola Bog 
(1979)


Gjest

#11

2015-06-08 07:31

Fordi det er dypt urettferdig. Og fordi det kommer til å drepe de små og mellomstore brukene. Norge og naturen vår trenger disse. Jeg vil ikke at etterslekten skal si vi raserte landet vårt og lot det gro igjen. Mat trenger vi alltid og jeg vil slippe å spise kjøtt og ost fra f.eks. Chile.

Gjest

#12

2015-06-08 18:23

80% av verdens mat kommer fra småbrukere. Hvorfor da ta fra disse og gi mer til de større? Ja til ei levende landsbygd der vi har plass til både store og små bønder :)

Gjest

#13

2015-06-12 23:33

Ja til et levende jordbruk. Mere penger til de små å nei til tilrettelegging av de virkelig store få.