Nei til økningen av eksamensavgifter for privatister

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Nei til økningen av eksamensavgifter for privatister-oppropet.


Gjest

#1

2015-01-07 21:02

Skole og utanning skal ikke koste så sinnsykt mye i Norge...dettte gir ingen mening! Skal de motivere folk til å fortsette å studere? eller rett og slett gi opp pga. penger..:(

Gjest

#2

2015-01-07 21:21

Veldig enkel løsning på dette problemet de selv har skapt og graven de selv har gravd. Den er som følger; øker eksamensavgiftene til 900kr fra 826(?) og setter på et depositum på 1100kr, dette vil si det koster 2000kr å melde seg opp, dersom man møter opp å tar eksamen får man 1100kr i retur og betaler 900kr for eksamen. Dersom man ikke møter opp betaler man 2000kr.
Problem = solved. DÆVEN, så vanskelig var det.
Og de ekstra pengene til 'depositum' for eksamen får man låne av lånekassen; dersom man ikke møter blir dette da lån som man må betale da og da, mens møter man blir dette annulert og fjernet.

Meeeen istedet klarer regjeringen å skyte seg selv i foten å skape syyyke problemer blandt befolkningen istede for å løse en dritt! THUMBS UP FOR TALENTLØSHET

Gjest

#3

2015-01-07 21:24

NEI TIL ØKT EKSAMENSAVGIFT i 2015!!!
Veronica Flottorp

#4 Imot alt!!

2015-01-07 21:30

NEI TIL EKSAMENSAVGIFT 2015! 

For hele verden presenterer vi oss som en vellferdsstat, et demokratisk land hvor vi står sammen, å så skjer dette? Her kommer dem å øker en i utgangspunktet dyr avgift, en avgift som simboliserer gift i samfunnet, og som bidrar til å få ned kunnskapen i landet, dårligere utdanning i landet, og større misnøye. Dette er et tiltak som støtter at folk skal gi opp, droppe ut og miste troen, dette er er en avgift som gir færre muligheter og som får meg, og antageligvis veldig mange der ute til å miste troen på demokratiet, og fremfor alt Norge som en velferdstat. 

gjesten

#5

2015-01-07 21:42

Jeg gikk ut av VGS for 3 år siden med elendige karakterer på grunn av en ulykke som ga meg kroniske smerter og delvis lamhet. Jeg fullførte og fikk studiekompetanse, men bare så vidt. Nå har jeg jobbet hardt for å kunne få de karakterene jeg vet jeg er kapabel til samtidig som at jeg studerer (for å få studielån slik at jeg kan bruke tid på å lese til privatisteksamen). Kostnadene blir for meg: 

Norsk: 6000, Biologi 1: 2000, Biologi 2:4000, Kjemi 1: 2000, Kjemi 2: 4000, Matte T: 1000, Matte R1: 2000, Historie: 2000, Religion: 2000, Samfunnsfag: 2000, Geografi: 2000

= 29 000 kroner. Greit nok, men ikke kom med beskjeden 3 uker før fristen for innbetaling er. Man burde få kunne dele opp innbetalingen i det minste da? Hva slags samfunn får man hvis bare de "rike" skal få sjangsen til å forbedre vitnemålet sitt og studere elitestudier, og dermed få de beste jobbene? 


Gjest

#6

2015-01-07 21:50

Jeg som hadde planer å ta ppp mange eksamener sliter veldig, siden jeg har spart opp penger etter de gamle prisene. Ja jeg har spart litt mer, men ikke nok til å dekke alle eksamene jeg hadde planer om.

Gjest

#7

2015-01-07 21:52

Hvis dette vedtaket blir stående er det plutselig mulig at jeg ikke kan gå videre for å studere det jeg ønsker - fordi privatisteksamensavgiftene skal være så latterlig dyre! Hvis grunnen for økningen er at folk ikke møter opp må det vel være en bedre løsning å bøtelegge de dette gjelder istedenfor å straffe oss som jobber oss i hjel for å kombinere jobb og studier?

Gjest

#8 NEI!!

2015-01-07 22:20

Skolen koster 40 000, bøkene koster 5000 og eksamen for 14 000?? neitakk !! har ikke råd. Dette går ikke ann!!!


Gjest

#9

2015-01-07 22:25

Er helt latterlig at vi studenter som allerede sliter mer enn nok med økonomien skal bli fratatt mer penger. Jeg skulle betalt rundt 2500 for å ta 6 eksamener i vår, men må i stede betale 6000 (!!) Det er mye penger. 2500 var allerede dyrt nok? Hva som kan forventes av oss studenter er så rart. Tror staten vi har tid til fulltidsjobb på siden? Vi burde ha fokuset på studiene å kunne slippe å tenke ekstra mye på den økonomiske krisa vi blir satt i. Sett heller ett gebyr på det å ikke møte opp til eksamen, ikke straff oss alle. Får ikke staten allerede mer enn nok penger fra oss? En skal ikke klare seg med lite penger i Norge lengre.

Gjest

#10

2015-01-07 22:38

Uvirkelig at ungdommer som vil ha bedre karakterer får og få den drømmejobben de vil ha, og som sikrer fremtiden deres må koste så ufattelig mye. Ikke alle ungdommer har muligheten til å betale så mye selv, og heller ikke alle ungdommer får hjelp fra foreldre til å betale. Derfor kan denne lille karakter forbedringen komme i veien får alkkurat drømmejobben.

Gjest

#11

2015-01-07 22:39

Viktig sak! Høyre øker forskjellene mellom folk.

Gjest

#12

2015-01-07 22:51

For en som aldri gikk studiespes eller hadde flere år igjen til å være prioritert til påbygg.. Så er dette veldig dyrt!

Gjest

#13

2015-01-07 22:54

Å sette opp prisen for privatister er noe av det dummeste jeg har hørt om. Jeg er heldig som ikke skal ha så mange eksamener som mange andre, og det er de som må ut med over 10.000 kr ekstra jeg tenker på. Mange må droppe å gå opp til noen av eksamener fordi de ikke har råd! Dette kan medføre at de ikke kommer ikke på høyere studier og må vente enda lengre. Hva tror dere skjer med motivasjonen til å få seg en utdannelse? Hadde det vært meg, hadde jeg slitt med dette!
Hilsen en MEGET frustrert og forbannet student!!!!!!!!!!!!

Gjest

#14

2015-01-07 22:59

Hva er det som feiler den nye regjeringa, først folkehøgskolene og nå dette?? o.O

Gjest

#15

2015-01-07 23:02

Vi får jo ikke stundentkort/studenbevis for disse prisene engang! Heller ikke noe som indikerer at vi kan bestå! 


Gjest

#16

2015-01-07 23:04

Dette er et overgrep mot individets frihet til å jobbe mot sine drømmer.
Martine

#17 Hva i alle dager?!

2015-01-08 00:00

Først da jeg så dette lurte jeg på om dette bare var tull. Måtte så ta å spørre alle jeg kjenner som også tar fag som privatist. Dette kan da ikke stemme?!

Jeg skal nå til våren ta 5 eksamener (3 i norsk, en i matte og 1 i naturfag), og med disse prisene... det er bare sykt! Jeg har allerede betalt for skoleplass, så dette finner jeg meg rett og slett ikke i.

Først og fremst synker motivasjonen med tanke på at flere penger må gå til en allerede veldig dyr skolegang (sonans), men så skal man punge ut med 1000 kroner (kanskje mer) for å ta eksamener? Jeg personelig synes 7-900kroner var ille nok. 

I tillegg trenger man jo skolebøker, skrivesaker, mat. Og for oss som bor i hybel/leilighet og må betale husleie, mat, strøm, vann, osv osv... Da burde vi få mer i stipend i såfall.

Hvordan skal man klare å arbeide med eksamene, når man har dette hengende over skuldrene. Kanskje en bedre motivasjon til å bestå eksamene, slik at pengene ikke er bortkastet. Men for min del, må jeg kutte ned på både mat og strøm hjemme. Nye klær og andre (dyre) helseprodukter blir det i vertfall ikke på meg.

STEM NEI!

....

#18 Tåpelig!

2015-01-08 00:24

 Hva er det de prøver på? dette er bare latterlig! prøver de å ødelegge fremtiden til folk eller? det koster fra før av over 50 000 å gå på skolen for meg + skolebøker, jeg hadde regnet MAX 4000 kroner til eksamen (noe som er alt for mye det å) men neida, må ut med 10 000 for å ta eksamen. Dette er for ille! Forventer de at folk driter penger eller?


Gjest

#19 Hvorfor lage en ond sirkel for privatister?

2015-01-08 00:29

Jeg lurer bare på hva staten tenker når de 5 jan. kom ut med statsbudsjettet deres, som kommer til å gå hardt utover privatister som vil ta opp fag eller forbedre fag fra videregående skole?

Hvordan er det staten tenker!! Hvordan kan de sette opp prisene så altformye tre uker før fristen på å melde seg opp til privatisteksamen er? Dette er jo bare sykt! Hvordan kan de bruke studenter som allerede har lån og stipend til å dekket statsbudsjettet deres?

Jeg skjønner at de vil ha ned tallene på antall privatister som ikke møter opp til eksamen, men hvorfor kan de ikke gjøre som sykehus, og andre legebesøk, hvis man ikke møter opp og leverer inn eksamen får man en regning etterpå, så går det utover de få som faktisk ikke møter opp og gir blaffen i at de har betalt 400 eller 800kr for en eksamen.

Dette vil gå utover de som ikke har penger nok til å betale en eksamen, siden de kanskje bare har regnet med å betale max 800kr per eksamen og ikke 2000kr som er vilt dyrt for en student. Og at de går ut med dette så kort før man skal melde seg opp, gjør at INGEN studenter plutselig kan bla opp tre ganger så mye som planlagt uten hjelp fra familie eller lån. Synes de dette er rettferdig for de som vet hva de vil bli, men ikke kan bli det fordi de ikke fikk meldt seg opp til eksamen?

I bunn og grunn blir dette bare en ond sirkel for privatister, som ikke har råd til å melde seg opp til eksamen, men som har meldt seg opp til å ta fag på skoler, og som da ender opp med et stort lån til sommeren uten noe som blir omgjort til stipend!!

 

STORT smiley face

#20 Re: Bra sagt!

2015-01-08 00:37

#9: -  

 Jeg ble rett og slett glad da jeg leste dette ^^ (etter mye banning)

Jeg liker punktene dine, og tenker, at om en som deg (og flere andre her på forumet) hadde sotte i stortinget (enn de som sitter der nå) så hadde Norge vært et mye bedre sted å bo i.

 

....

#21 Re:

2015-01-08 00:40

#13: -  

 Jeg skal ha 5 eksamener til våren og er MEGET forbannet!


Gjest

#22

2015-01-08 00:45

Det er helt utrolig at staten med høyre! Som satser på studenter, gjør dette! Jeg har i mange år vært aktivt medlem i unge høyre, dette skuffer meg, at de skal ta mer penger fra studenter og de som vil gjøre noe med utdannelsen sin! Jeg er bare helt målløs og skuffet....

Gjest

#23

2015-01-08 01:37

Nei nei og atter nei! Pengegriske j*vler.

Gjest

#24

2015-01-08 06:23

Nei til tredobling!

Gjest

#25

2015-01-08 06:24

Har vi så dårlig råd i Norge at vi må legge økte kostnader på utdanning?