La Den Kulturelle Spaserstokken leve!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra La Den Kulturelle Spaserstokken leve!-oppropet.


Gjest

#51

2014-10-24 04:48

Anbefaler alle mine venner til å signere på dette oppropet!

Gjest

#52

2014-10-24 05:12

Dette er småpenger i statsbudsjettet. Uforståelig at regjeringen ønsker å fjerne denne gleden for de eldste på sykehjemmene. Omvendt Robin Hood politikk.

Gjest

#53

2014-10-24 05:33

Vi gamle trenger også mental "føde"! Kunst og kultur-tilbud er viktig.

Gjest

#54

2014-10-24 06:06

Det er helt utrolig at politikerne velger vekk noe så viktig for de eldre. Det finnes ikke noe mer verdifullt enn å glede og løfte opp disse menneskene, som har slitt og bygget opp samfunnet vi lever i. De sitter rundt på sykehjemmene, og får nok helt sikkert fint og hjertevarmt stell av de ansatte. Jeg som kulturarbeider har opplevd så utrolig mange fine stunder der jeg ser hvor mye det betyr for dem med god underholdning. Dette kàn bare ikke gå igjenom. Jeg fatter ikke at noen i det hele tatt kan komme med et slikt forslag. De som har funnet på dette, burde ta seg en tur rundt på sykehjemmene og se hvordan god/profesjonell underholdning påvirker de eldre. Jeg gråter i hjertet mitt av dette forslaget på vegne av de eldre
!!!!!

Gjest

#55

2014-10-24 06:33

Lena Sandvand 


Gjest

#56

2014-10-24 06:34

Det er viktig for eldre at de har et kulturtilbud i nærmiljøet!

Gjest

#57

2014-10-24 07:09

Skriv under!

Gjest

#58

2014-10-24 07:14

Det skulle bare mangle. Selvfølgelig skal man gjøre så godt man kan for folk den siste tiden de lever.

Gjest

#59

2014-10-24 07:40

Dette er bare ren og kjær syting fra kunstutøvere som er redd de ikke skal få mere gratispenger fra staten


Anonymous

#60 Re: gjest #59

2014-10-24 07:55

#59: -  

 Hver enkelt kunstutøver (og det er en del) tjener så mikroskopisk lite på oppdrag fra Spaserstokken at jeg kan love deg at vi ikke har mye å tape på dette. Og tro det eller ei - kunst- og kulturutøvere har faktisk fått utdelt empatiske evner og kan se lenger enn deres egne neser rekker. Men utøverne har førstehåndskunnskap når det gjelder å erfare og oppleve hva disse kulturbesøkene faktisk gjør både for og med de eldre på institusjonene. Bevilgende myndigheter og kritiske røster burde tatt seg en runde rundt for å selv se og høre hva det går i før man (nok en gang) skylder på grådige kunstere som etter sigende vil karre til seg 'gratispenger' fra staten.


Gjest

#61

2014-10-24 08:15

Det er en skam å ta dette flotte tilbudet vekk fra de eldre! Lys i hverdagen er noe de virkelig trenger. Hilsen Tante Propell.

Gjest

#62

2014-10-24 08:23

Det er ikke noe problem å være enig i dette. Styresmakten finner stadig nye formål å sende penger til utenlands. Jeg er lei av at vi skal spare oss til fattigfolk selv.

Gjest

#63

2014-10-24 08:23

Den kulturelle spaserstokken er et genialt tiltak hvor de eldre tilbys kulturopplevelser hvor de bor og som de ellers ikke ville kunne fått, det forgyller hverdagen for mange eldre. Kunstnere & musikere har også bedre vilkår for og produsere tilrettelagt for denne gruppen. Dette har Norge råd til.

Gjest

#64

2014-10-24 08:41

De kan ta fra oss både spaserstokken og lørdagsavisa, men sjela vår får de ikke.
Gjest

#65 Re: Krafttak for sang istedetfor Spaserstokk?

2014-10-24 09:10

#7: - Krafttak for sang istedetfor Spaserstokk? 

 

I 2014 er det fylkeskommunene som fordeler til-
skudd til kommunene fra Den kulturelle
spaserstokken. Ordningen fore-
slås avviklet fra 2015. Kulturdepartementet vil i
stedet satse på Krafttak for sang, hvor bl.a. sang i
eldreomsorgen inngår som et viktig programom-
råde. Etter en pilotperiode vil sang i eldreomsor-
gen kunne spres til et større antall eldreinstitusjo-
ner over hele landet. Helse- og omsorgsdeparte-
mentet foreslår i tillegg å benytte 15,4 mill. kroner
over sitt budsjett i 2015 til tiltak for å øke kunn-
skap og kompetanse om bruk av kultur og kultu-
ruttrykk i omsorgssektoren og til utvikling av til-
tak for aktivitet og kultur i omsorgstjenestene.

Gjest

#66 Re: Re: Krafttak for sang istedetfor Spaserstokk?

2014-10-24 09:13

#65: Gjest - Re: Krafttak for sang istedetfor Spaserstokk? 

 10 millioner kuttes, 5milioner overføres til Krafttak for sang, og 15 millioner somkom fra helsedepartementet til Spaserstokken skal brukes til "utvikling av tiltak for aktivitet og kultur i omsorgstjenestene"


Gjest

#67

2014-10-24 09:17

Forkastelig! La den kulturelle spaserstokken leve!

Gjest

#68

2014-10-24 09:22

Jobber i helsesektoren, og ser kor viktig dette tilbudet er for våre eldre! Det auka livskvaliteten, reduserer angst og foe demente vekkes det til live gamle minne på ein heilt anna måte enn vi kan klare å nå inn gjennom ord. Har Ikkje ord for kor viktig dette er! Og til politiarbeid som er opptatt av kroner og ører framfor livskvalitet: dette kan nok virke besparende med tanke på å holde folk friske lengre, bruke mindre sløvande medikament etc. Utan bivirkning!

Gjest

#69

2014-10-24 09:39

Nå ble jeg utroleg lei meg Erna og kompani-
hvorfor vil dere ikke ha den kulturelle spaserstokken ?
Ingen av hjelpepleierne har tid til å lese eller synge eller ta en vits til sine eldre (brukere) tiden er stram nok som den er -
dessuten har familier nok med å holde koken for sin egen familie - Dersom Erna du hadde en eller flere eldre slekninger som ikke har noe bedre tilbud enn denne Spaserstokken - som satt der og gledet seg til denne dagen - så skuffet å lei seg dem blir - man blir ikke lykkelig av penger Erna - lykke kommer fra innerste hjerterota - hvor har du din ?

Gjest

#70

2014-10-24 10:06

Fordi dette gir verdi for de som ikke sjøl klarer å delta så aktivt lenger. Litt hverdagslykke!

Gjest

#71

2014-10-24 10:27

Mat er mer enn er ernæring.
Kultur er mer enn terapi.
Dette handler om å ha noe å leve for.
Kunst og kultur som gir opplevelser.

Gjest

#72

2014-10-24 10:28

Når regjeringen ikke prioriterer ressurser til Den kulturelle spaserstokken , må det skorte på kunnskap om betydningen og resultatene av DKSS rundt i Norges kommunener! Her skapes i samarbeid med frivillighten utrolig mye kultur for beskjedne kronebeløp!

Gjest

#73

2014-10-24 10:54

Kultur gir helse. Var et stort prosjekt i Frognerparken.En Finsk kunstner ledet det hele.
Alle aldersgrupper deltok.Åse Kleveland ledet det hele fra senen. Dette har ikke noe med Den Kulturelle Spaserstokken.Som er et glimrende tiltak for å få litt glede i hverdagen på institusjonene. Sykehjem, dagsenetere m.m

Gjest

#74

2014-10-24 11:09

Vær mot andre slik du vil andre ska være mot deg! Jeg vil gjerne at noen bidrar med gode kulturelle opplevelser for meg på Gamlehjemmet!

Gjest

#75

2014-10-24 11:52

Kunst er viktig for alle -- la de eldre også få ta del i det der de er.