Erna må be norske bønder om å produsere mer mat nå!

Bøndene står klare til å produsere mer mat til den norske befolkning, men Erna Solberg og regjeringen, mener det er unødvendig. Korn- og grønnsakbønder må vite nå, om de skal øke produksjonen og hva de skal så. Til høsten og vinteren er det for sent. Og i krisetider er det viktig at kornet går mest mulig til menneskeføde og ikke til økt produksjon av svin og kylling.

Bonden må være trygg på at han får solgt det han produserer. Derfor må det klareres med myndighetene, så bonden ikke blir skadelidende om det mot formodning skulle skje et mirakel i verdens matforsyning.

Nå strever vi med å få tak i nok smittevernutstyr til norsk Helsevesen, for flere land mener de trenger det selv, i stedet for å eksportere det til oss. Norge trygler private og bedrifter om smittevernutstyr, siden oljenasjonen Norge hadde bortprioritert dette, selv om en pandemi var et sannsynlig scenario innen kort tid.

Går vi tomme for mat, er det ikke bare å dra på tiggerferd, for ingen gir fra seg mat de trenger selv. Matproduksjonen i verden blir antagelig ikke som før, dette året. Og siden det kun er en liten del av maten i verden som noen gang krysser en landegrense, så er det direkte uetisk og uforsvarlig å ikke produsere mest mulig mat i eget land.

Dette er ikke året for å ta maten fra munnen til de fattige rundt om i verden, og det er heller ikke året for å spille russisk rulett med norsk matberedskap. Går vi tomme for mat, er det trolig ingen steder å hente den fra til vinteren. Mat produseres i vekstsesongen og det tar tid. Det er ikke bare å hyle om at man er sulten, når siste brødskiva er spist!

Vær så snill Erna Solberg og den norske regjering; innse alvoret nå, mens vi har sjansen!

Ved å signere gir jeg Marianne Dolpen fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.