Dagfolkehøyskole for de med psykisk helse og/ eller rusproblematikk

Psykisk helse er noe alle har, men økningen i utfordringer vedrørende psykiske helse er et stort og omfattende problem. Stadig flere òg yngre mennesker har vist seg å slite psykisk, men grafene viser det samme for de fleste aldersgrupper. Utenforskap og ensomhet, samt avhengighet MÅ takles av mange flere aktører enn hva som finnes tilgjengelig per i dag. Tilbudene hagler om man vil jobbe med den fysiske helsen sin, men innenfor psykiskhelse-feltet kan det nesten se ut som det krymper.

En Dagfolkehøyskole er et sted hvor en som elev vil få muligheter til å utvikle egne ressurser og interesser sammen med andre i et fellesskap.

Denne formen for helseforetak er godt forankret i Danmark, hvor Dagfolkehøyskole for denne persongruppen har vært etablert i hele 30 år (!) allerede. På ukeplanen sin kan de velge mellom praktiske fag som matlaging, keramikk og smykkedesign eller mer akademiske emner som livsanskuelse, språkopplæring, sosiale medier – og «filosofa», som ganske enkelt er filosofering i en sofa.

"De fleste sinnslidende er oppegående folk og skoledagen er bra for å ramme inn livene deres. Ensomhet er bensin for bålet hvis man sliter, sier rektoren."

Les om saken her:

Jeg har selv deltatt på Pilotprosjektet for denne typen ordning i Oslo, Våren 2023. Og kan egenhendig bekrefte at selv etter bare tre måneder skolegang, så gjorde det en vanvittig stor endring i livet mitt. Jeg fikk tilbake selvtillit, ble mindre ensom, bedre struktur på hverdagene mine, og ikke minst et håp for fremtiden.

I løpet av tiden pilotprosjektet i Oslo Kommune varte, så fikk vi til stadighet tilbakemelding fra bidragsytere, eksempelvis filmskaperen Margareth Olin, som personlig er en stor tilhenger av metoden. Og mange andre ivrige støttespillere med en bred variasjon av kunnskap. Samtidig fikk vi endeløse tilbakemeldinger både fra privatpersoner, helseforetak og bedrifter som meldte stor interesse for sine medlemmer/ pasientgruppe om å delta.

Desverre, som så mange andre foretak for denne pasientgruppen, så ble det med disse tre månedene. Og Oslo Kommune valgte å avbryte videre drift.

Vil du eller noen du er glad i kunne gjøre nytte av et slikt tilbud, skriv under for en bedre hverdag og et verdig og innholdsrikt liv for psykisk syke ❤️

Ved å signere gir jeg Lara Stiberg Long fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.