Fjern MVA på mensprodukter

since_day_one.png

Hvorfor må vi betale 25% moms på mensprodukter? Hvorfor betaler vi mer moms på mensprodukter enn det vi gjør på for eksempel tyggegummi og drops?

Det er en selvfølge både å betale skatt av lønna og moms på produkter og tjenester- dette kommer tross alt oss alle til gode. Men vi synes det er prinsipielt urettferdig at vi må betale moms på mensprodukter som om det var en luksusvare.

Vi er veldig heldige i Norge. De fleste i Norge har råd til å kjøpe mensprodukter hver måned (selv om mange av de billigste produktene kan være skadelige for helsen og den naturlige floraen). Men er det rettferdig at vi må betale 25% moms på produkter som får oss gjennom mensen, som er en del av den naturlige, menneskelige reproduksjonen?

Kvinner tjener fortsatt mindre enn menn. Kvinner er fremdeles underrepresentert i arbeidsstyrken. De fleste kvinner kjøper mensprodukter hver måned (hvis de ikke bruker prevensjon; stapper kroppene fulle av hormoner, som de også må betale full pris på etter fylte 21 år).

De fleste kvinner bruker mye penger på mensprodukter i løpet av livet. Mange, også i Norge sliter med å få hverdagsøkonomien til å gå rundt og 25% billigere mensprodukter ville hjulpet og gjort mensen til en litt mindre belasting enn det trenger å være.

Per dags dato blir mensprodukter sett på som ikke-essensielle produkter og du betaler derfor som kunde 25% MVA. Til sammenligning blir “essensielle” produkter som tyggegummi og drops skattet bare 15%.

Er dette rettferdig?

Vi tror at å redusere eller fjerne momsen på mensprodukter helt, ville vært enda et skritt for likestilling.

Til info har blant annet Canada, Irland, Australia, India og en del stater i USA fjernet momsen på mensprodukter. Storbritannia reduserte i 2018 skatten på mensprodukter fra 20% til 5%. Det er på tide at Norge følger etter.

Vi mener at momsen på mensprodukter bør reduseres eller fjernes. Skriv under hvis du er enig.