Bevar skogspreget i Haugerudparken!

163413312_10158369777477203_7443391695364837866_n2.jpg

Naboene var lovet at naturmangfoldet i Haugerudparken skulle ivaretas da skogen skulle oppgraderes, men for mye ble fjernet i fjor. Vi ber om at siste rest av naturlig skog får stå i fred!

Bydel Alna, Områdeløft Trosterud og Haugerud og vi beboerne har sammenfallende interesser i å gjøre Haugerud til et best mulig sted å bo. Da er nærskoger viktige. Dyr, fugler, insekter og et mangfold av vekster trenger hundremeterskogene våre. Forskning viser at fuglesang og utsikt til trær har positiv effekt på alt fra helse til forebygging av kriminalitet. Nærhet til natur gir økt trivsel, for barn, unge og voksne - og gjør boligområder mer attraktive.

(Se nederst i teksten for litt mer bakgrunnsinfo om saken.)

Vi som skriver under, har følgende krav:

• Arbeidet på betongplattingen i skogen må gjøres så skånsomt som mulig for ikke å forstyrre dyrelivet, og ikke under hekkesesongen fra 15. april til 15. juli.
  • Stans i videre hogst og endring i skogen - ingen etablering av sykkelbane her.
  • Vi tror en sykkelbane vil være positivt for nærmiljøet, og støtter opprettelsen av en slik på et annet sted enn i Haugerudskogen.
  • Ingen tilføring av ny kunstig belysning i skogen, heller ikke på oppgradert platting
  • Reetablering av vannspeil og kantsone som ble fjernet i 2020.
  • Jern og metall som stikker opp av jorden fjernes, f.eks. ved å skjæres av ved bakken i stedet for å fylle på nye masser.
  • Større grad av lokal medvirkning i framtida.

Underskriftene samles og videresendes til landskapsarkitektene i Bar Bakke og til Plan- og bygningsetaten som ett svar på nabovarselet som ble sendt ut 30. mars.

104212475_10158121490280708_6477148563715821660_n.jpg

Foto fra Haugerudskogen: Trygve Danbolt Øygard

BAKGRUNN:

I en rekke byggesaker er grøntområdene i Groruddalen under press. Vi trenger natur i byen!

Da daværende klima- og miljøminister Ola Elvestuen åpnet Haugerudparken i 2019 poengterte han hvor viktig det var å ta vare på det biologiske mangfoldet her: https://groruddalen.no/kultur/fra-skummelt-ugress-til-familiepark/19.25098 Vi på Haugerud var hele veien lovet en opprydning, men at parken fortsatt skulle ha skogspreg.

Opprydninga og tilgjengeliggjøringa av skogen skjedde i 2019, og det er vi glade for! Men i 2020 ble det stadig hugget mer - midt i dyrenes hekkesesong. De viktige vannspeilene i skogen ble fjernet, artsmangfoldet ble sterkt redusert og de fleste ekornene flytta.

Til slutt fant vi ut at det i den siste gjenværende delen med naturlig skogspreg skulle bygges sykkelbane. Vi har bedt Områdeløft Trosterud og Haugerud/Bydel Alna om å revurdere disse planene, men blitt møtt med at et “vedtak er et vedtak”. Parallelt vokser motstanden mot sykkelbane i skogen.

Da maskinene 22. mars i år igjen var på vei inn i skogsparken i dyrenes hekkesesong, fikk vi stoppa dem. Vi fant også ut at sykkelbanen egentlig er søknadspliktig til Plan- og bygningsetaten, men den var ikke søkt om. 30. mars ble det dermed sendt ut nabovarsel for byggeplanene i Haugerudparken (Stjernemyrveien 52) - altså etter at arbeidene opprinnelig skulle gå i gang  Denne underskriftskampanjen fungerer som ett svar på nabovarselet.

Hedda Fredly - for aksjonsgruppa på Haugerud    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Hedda Fredly - for aksjonsgruppa på Haugerud fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.