Bevar Generasjonsparken!

2E52738A-7902-4578-B5FF-B07CAB0B8AD8.jpegÅTTE gode grunner til å bevare GENERASJONSPARKEN

Et flertall i kommunestyret vedtok 22.10.2018 å bygge leilighetsbygg og svømmehall i Generasjonsparken. Elementene fra Generasjonsparken skal flyttes forskjellige steder i sentrum og ved Storebukta/Nedre Tangen med innsyn fra leilighetsbygg og rekkehus. Med utbygging og fortetting i Kolbotn sentrum trenger vi flere og større grøntområder og parker enn det vi har i dag. Generasjonsparken er en suksess, den brukes aktivt og kan få en viktigere rolle fremover. Når Kolbotn sentrum fortettes må vi ta vare på og videreutvikle denne grønne, fine møteplassen. Det finnes flere alternative plasseringer av en svømmehall. Tomta nord for rådhuset har vært ett av flere forslag. Det er ikke for sent snu og her er åtte gode grunner til å bevare Generasjonsparken:

1) Generasjonsparken er en suksess. Den er svært godt besøkt, kanskje det mest besøkte uteområdet i Kolbotn sentrum.

2) Generasjonsparken har en naturnær plassering ved flytebrygga og Kolbotnvannet med gode solforhold og flott utsikt.

3) Generasjonsparken ligger skjermet og er et grønt og godt sted å være uten innsyn fra private leilighetsbygg.

4) Generasjonsparken ligger tett på sentrum med butikker, kafeer, spisesteder og togstasjon

5) Generasjonsparken er Kolbens hage. Parken ligger ved siden av Kolben kulturhus med folkebibliotek og et bredt kulturtilbud og brukes til arrangementer i sommerhalvåret.

6) Generasjonsparken brukes særlig av barn og unge. Her spiser barnehagebarna og skolebarna niste etter besøket på biblioteket. Her leker foreldrene med de minste barna etter Åpen barnehage eller etter en handletur og her kommer de litt større barna for å prøve ut sykkelbanen og klatrestativet.

7) Med utbygging og fortetting i sentrum trenger vi flere og større grøntområder enn vi har i dag. Generasjonsparken fremmer livskvaliteten og styrker bokvaliteten for de som bruker og bor i sentrum. Med tilhørende turstier rundt Kolbotnvannet vil dette kunne skape et attraktivt miljø for alle i området.

8) Generasjonsparken er en naturlig møteplass som er tilrettelagt for alle aldre på ett sted. Generasjonsparken samler og styrker fellesskapet på Kolbotn og gir liv til vår grønne og hjertevarme by ved Kolbotnvannet.

Bevar Generasjonsparken! Lik, del og signer oppropet!

(Foto er hentet fra Oppegård avis 11.2.2019, Anders Nordheim Dahl).