Vi ønsker autorisasjon av naprapater og osteopater

Vær med å støtte oss i kampen for autorisasjon som helsepersonell i Norge
Naprapati og Osteopati handler om diagnostisering, behandling og rehabilitering av smertetilstander i muskler og ledd. Osteopatene og naprapatene har til sammen autorisasjon i 10 land totalt. Og flere andre land har gitt sterke signaler på at flere autorisasjoner vil komme, men Norge henger etter også på dette feltet.

Over 1,5 millioner behandlinger i året uten noen form for refusjon
Hvert eneste år utføres det over 1, 5 millioner behandlinger blant naprapater og osteopater. Det vil si over 4000 behandlinger pr dag! Og til tross for at mange pasienter må betale for dette selv, og ikke får en krone av behandlingen subsidiert av staten, velger de likevel å gå til naprapat og osteopat. Vi opplever også en økning i antallet fastleger som henviser pasienter til naprapat og osteopat.

LO og Fagforbundet tilbyr behandling til sine ansatte
LO, Norges største fagforening, har skjønt det, de tilbyr naprapatbehandling til sine ansatte ved behov. Til og med de fleste forsikringsselskaper dekker osteopati og naprapati på lik linje med behandling fra autoriserte yrkesgrupper.

Avslag etter avslag
Til tross for alt dette, fikk Norges Naprapatforbund og Norsk Osteopatforbund avslag på sine søknader i 2014. I begrunnelsen på klagen naprapatene sendte sier Helseministeren at han fryktet et mer fragmentert helsevesen. Dette står i klar motsetning til regjeringens signaler om mer valgfrihet. Vi mener en frykt for et fragmentert helsevesen er en dårlig begrunnelse. En slik begrunnelse gjør ikke ventelistene kortere og hjelper ikke fler til å bli friske fra sine muskel- eller leddplager.

Pasientene må få velge selv
Vi synes pasientens behov skal i sentrum! Det er alle de tusenvis av pasienter som hvert år blir friske av naprapati og osteopati som bør vektlegges! Vi bør bygge et helsevesen i tråd med samhandlingsreformen og bruke de ressursene vi har på en best mulig måte! Vi synes pasienten selv må få velge den behandlingen(e) de opplever som den beste for seg. Det er lange ventelister hos andre yrkesgrupper og antallet personer med muskel- og leddplager er økende. Bør vi ikke da gjøre alt vi kan for å hjelpe disse ved å øke bredden i det norske helsevesenet slik at vi sammen kan få ned køene og gi et godt tilbud?

En autorisasjon for naprapater og osteopater gir myndighetene mulighetene til å utøve tilsyn og kvalitetskontroll. Dette har stor betydning for PASIENTSIKKERHETEN. I tillegg vil det gi pasienten en VALGFRIHET! En mulighet for alle og ikke bare de ressurssterke!

Nå er det 30 år siden det ble autorisert en yrkesgruppe sist.
Gi naprapatene og osteopatene autorisasjon.
Det er stor etterpørsel etter oss og vi står klare til å bidra!

Ja, jeg støtter kravet om autorisasjon for norske naprapater og osteopater!

Din e-postadresse vil ikke bli publisert på vår side. Uansett, så vil forfatteren av underskriftskampanjen se all informasjon du oppgir i dette skjemaet.

Du vil motta en e-post med en link for å bekrefte din signatur. Vennligst sjekk innboksen din (og søppelpostkassen).