Barnehagebemanningen må økes!

Kommentarer

#8606

Bemanningen i barnehagen lokalt er for lavt. De må til tider daglig avlyse aktiviteter pga for få folk på jobb. Holder ikke opplæringsplanen. Stadig nye vikarer på jobb som ikke kjenner barna og detes behov. Dette gir manglende trygghet for mitt barn også. Utebarnehage der vikarene ikke er kjent med omgivelsene og de viktige punktene de må følge opp gjennom dagen- som påkledning og hvor det er trygt å ferdes. Hvordan ha oversikt over mange barn samtidig når du ikke kan navn eller vet hvordan de set ut?? Har ikke råd til nye leker og ikke engang tegneark forøvrig.

Jon Richard Figenschou (Vestfossen, 2025-10-10)

#8610

Jeg vil at barnet mitt skal oppleve trygghet og omsorg i barnehagen. Slik det er nå, erfarer jeg at det ikke er nok voksne på jobb slik at han får dekket grunnleggende behov.

Hege Riis (Nærbø, 2025-10-10)

#8616

Jeg ønsker at barnehager i Norge skal være mer enn bare oppbevaring og at de ansatte skal kunne ha nok tid til å utføre jobben

Tina Bjørge Magalhaes (Vestby, 2025-10-10)

#8631

Det er for få personer på barna og for mage nye vikarier når de faste ansatte slutter og sykemeldes.

Eirill Søiland Haga (Oslo, 2025-10-10)

#8633

Jeg signerer fordi å øke bemanningen i barnehagen er viktig ikke bare for barnas sikkerhet og trivsel men også for å avlaste de ansatte. Jobber man i barnehage er man glad i barn, der er ingen god følelse for dem å føle at de ikke strekker til i jobben og se at barna ikke har det optimalt i hverdagen og ikke får gitt dem omsorgen de ønsker og ser at barna trenger. Ved underbemanning vil de ansatte kjenne på stress noe som påvirker miljøet i barnehagen, barna vil føle seg utrygge noe som igjen påvirker samspillet mellom barna og stemningen blant dem. Når miljøet blir såpass vanskelig, tungt og stressende blant ansatte vil folk velge bort denne jobben og problemene blir ennå større. Jeg er også overbevist om at mobbing og utestengning starter allerede i barnehagen, dette må fanges opp tidlig av ansatte slik ar se kan jobbe med forebygging og inkludering. Dette er vanskelig å ta ordentlig tak i når tiden ikke strekker til

Vibeke Siljan (Kristiansand, 2025-10-10)

#8636

Jeg kan ikke tenke meg en viktigere politisk sak enn denne. Barna er vår fremtid, og vi har en moralsk og samfunnsmessig plikt til å ta vare på de svakeste av oss.

Kristin Lysklett (Trondheim, 2025-10-10)

#8638

Vi trenger bedre bemanning i barnehagene NÅ

Martine Hasselgreen (Nittedal, 2025-10-10)

#8643

Skal vi ha barnehager må de være av høyeste kvalitet om vi ønsker en positiv samfunnsutvikling. Både skole og barnehage er i krise nå, og det minste man kan gjøre er å øke bemanningen. Skrekkelige lønninger (særlig for assistenter), lange dager uten pusterom, relasjonstretthet, mye smitte og sykdom, hyppig vikarbruk, krevende foreldre og stadig flere barn med utfordringer som man kanskje kan anta skyldes ulike faktorer i moderne livsstil - det er skammelig at politikere lar dette gå, det er enten ansvarsløst eller bevisstløst. Bedre bemanning kan bidra til å gjøre barnehagen til det den var tenkt å være - en plass for BARN, for lek og utvikling, et sted hvor verden pakkes ut som et fint sted som man skal lære og leve i, og hvor de voksne representerer støtte, trygghet og glede.

Nina Schwebs (Horten, 2025-10-10)

#8651

Jeg ønsker at alle barn skal være ivaretatt på best mulig måte i barnehagen

Lotte Storslett Lund (Oslo, 2025-10-10)

#8653

Barna våre fortjener bedre

Ingri Hyldbakk (Oslo, 2025-10-10)

#8654

Skryt til nåværende bhg Espira blakstad, men kommunale bhg på mellomste var elendig…

Alexander Hyde (Vettre, 2025-10-10)

#8659

Bemanningen må økes i våre barnehager, både for barnas, foreldrenes og de ansattes skyld!

David Gusfre (PORSGRUNN, 2025-10-10)

#8664

Jeg signerer fordi barnehagen til barna mine sliter såpass med bemanning at de ansatte som er der strekker seg for langt og at jeg er redd for at de skal bli syke av arbeidspresset. Foreldre i barnehagen prøver å hjelpe og finne løsninger, men blir begrenset av lovverket.

Heidi Vainio Gjøen (Oslo, 2025-10-10)

#8669

Jeg ønsker bedre vilkår for de ansatte i barnehagen og tryggere hverdag for barna mine.

Marte Røssland (Rådal, 2025-10-10)

#8682

Ja.

Børge Smørdal Nilsen (Beggen, 2025-10-10)

#8685

Jeg signerer fordi jeg selv er utdannet barnehagelærer, og har jobbet i 2 år og er helt utslitt fordi man er for få ansatte antall barn. Det er viktig for alle barn å bli sett, hørt og forstått, og gjennom det arbeidet må man kunne deles opp i mindre grupper for å se hvert enkeltbarn. På en mellomavdeling med 15 barn, der vi er 4 ansatte er det ikke mulig å deles opp i smågrupper. Kjernetiden (når vi er alle på jobb) er fra 10:00-13:00.
Med mer bemanning har man kapasitet til å følge opp hvert enkeltbarn mer, og Stortinget sier tidlig innsats er viktig, er det da viktig på papiret eller i praksis? For sånn som det er nå er det ikke mulig!
Dere snakker om å korte ned åpningstider, men hvordan er det mulig for foreldre som jobber fra 8-16??

Ja til mer bemanning! Med mer bemanning er vi flere i kjernetiden, får sett hvert enkeltbarn og reduserer sykefravær blant ansatte som er slitne for den emosjonelle påkjenningen av at det skulle vært gjort mer!!

Serine Løvberg (Oslo, 2025-10-10)

#8692

Jeg er enig

Linda Therese Kristiansen (Bodø, 2025-10-10)

#8699

Jeg signerer fordi det er på tide å verdsette det viktigste vi har

Carita Dahle (Indre Østfold, 2025-10-10)

#8703

Dette er så viktig!!!!

Mari Hamnes (Trondheim, 2025-10-10)

#8704

Jeg støtter dette oppropet!! La de ansatte få glede og tid til å gjøre barnehagen til et trygt sted for barna våre, og ikke et sted de blir sykemeldte av å være.

Cecilie Grendahl (Oslo, 2025-10-10)

#8710

Har barn i barnehage, har jobbet i opplæring selv, og kjenner godt til nok forskning som viser at barnas trygge rammer som krever god nok bemanning påvirker lillehjernens utvikling - som da i motsatt tilfelle når denne bemanningen ikke er god nok, barn ikke er trygge nok, lillehjernen ikke utvikler seg slik som den skal, fører dette til høyere kostnader for samfunnet generelt lenger nede i løypa. Dette vet vi, dette vet politikere, ingen er dumme når det gjelder dette. Problemet er at politikere handler ut i fra dårlige kommuneøkonomien, innenfor sin ramme på 4 år så det vil aldri være noen politiske parti som vil ta støyten for denne kostnaden i feks 20 år.

May Helen INGEBRIGTSEN (Randaberg, 2025-10-10)

#8712

Jobber i barnehage selv og ser problemet

Petter Doksheim (Oslo, 2025-10-10)

#8713

För en tryggare barnehage för våra barn!

Jennifer Loo (Trondheim, 2025-10-10)

#8716

Jeg signerer fordi vi har opplevd store problemer knyttet til bemanningen i vår barnehage de siste 2årene. De fyller nesten bemanningsnormen fordi det ofte er syke barn som gjør at de ikke er fulltallige og dermed «nok» voksne per barn. Ved sykdom blandt de ansatte droppes turdag, skolegruppe eller andre planlagte aktiviteter, som vi ikke får vite om før ved henting. Spesielt på stor avdeling har de flyttet opp barn som er under 3år (noen kun 2,5år) for å få avdelingene til å gå opp, men bemanner på grunnlag av 3års normen ettersom de er på stor avdeling. Barnehagen utrykker også frustrasjon av at de faktisk ikke får tak i flere ansatte. Per nå har de heller ingen med pedagog utdannelse på avdelingen da dette ikke er å oppdrive, sier barnehagen. Det er utrolig frustrerende å stå på siden og si ifra gang på gang uten at det blir gjort noe med det.

Sissel Pettersen (Oslo, 2025-10-10)

#8721

Jeg vil at mine barnebarn skal ha en trygg, fin og omsorgsfull dag i barnehagen. Det skal være en fin/god opplevelse for barna.

Heidi Hellestø Sund (Staubø, 2025-10-10)

#8722

Vi må ha et enormt skifte. Hvis regjeringen ønsker at foreldre skal være i jobb, og betale noen for å oppdra barna deres, er forkastelig at de ikke investerer ufattelig mye mer i ordningen. Ja til sunne, friske og glade barn, og glade ansatte med overskudd!

Therese Frøyland (Hommersåk, 2025-10-10)

#8723

Man må se tydeligere sammenhenger i samfunnet. Ungdom som begår kriminalitet, som er et økende problem er jo noe, som forskning viser, at man kan allerede se tegn til utenforskap / sårbarhet i barnehagealder. En ting er at barn som er ressurssterke ikke får oppfølging og blir godt ivaretatt er i seg selv problematisk, barn trenger trygge rammer. Et annet problem er at da er det jo også enda mindre ressurser til de barna som trenger enda mer oppfølging / trygge rammer og stabilitet i ansattgruppen som kan fange opp ting og arbeide tett med barnet/familien/barnevern osv. se til diskusjonene som foregår i Sverige om hva som kan plukkes opp av sårbarhet allerede fra barnehagealder av

Maiken Kiil (Oslo, 2025-10-10)

#8731

Både barna våre og de ansatte fortjener bedre.

Norunn Heger (Oslo, 2025-10-10)

#8737

Fordi jeg er helt enig! Jobbet for noen år siden en kort periode i en barnehage. Var litt sjokkert over dårlig bemanning og hvordan det gikk ut over både barn og ansatte!
Har nå et barnebarn i barnehage, og ser noen lignende tendenser der. Det trengs flere folk!

Lise Viken (Lindås, 2025-10-10)

#8738

Har jobbet som styrer i barnehage i 30 år og kjenner godt til utfordringer personalet står i. Barna er de viktigste verdiene samfunnet har og fortjener ikke bare tilstrekkelig, men engasjerte voksne. Voksne som har overskudd og kompetanse.

Janne Hovi (Bergen, 2025-10-10)

#8754

jeg signerer fordi jeg er veldig opptatt av alle barn skal bli sett og hørt.

Alexander im (Nodeland, 2025-10-10)

#8774

Jeg er enig i at barnehagene er underbemannet, og at vi må øke antallet voksne per barn i barnehagene våre.

Erlend Eidem (Ulsteinvik, 2025-10-10)

#8780

Jeg opplever ubalanse i bemanningen i barnehagen der sønnen min går. Det er stort sykefravær og ofte ukjente vikarer. Faste ansatte sier opp og de sier selv at det er svært krevende å stå i yrket.
Man får litt dårlig samvittighet av å levere han faktisk…

Cathrine Benth (Kjeller, 2025-10-10)

#8781

Det er på høy tid at barna våre får bedre omsorg i barnehagen, og at de fantastiske menneskene som jobber der får bedre arbeidsvilkår, slik at de orker å stå i jobben!

Hanne Jaasund Ørmen (Råde, Østfold, 2025-10-10)

#8782

Jeg ser at barnehagen har for lite ressurser til å ta vare på barna på en god måte.

Lina Skrede (Molde, 2025-10-10)

#8799

Dette er utrolig viktig.

Nils Fredrik Andersen (Moss, 2025-10-10)



Betalt annonsering

Opprop.net vil annonsere dette oppropet for 3000 personer.

Lær mer ...