NORSK SOLIDARITET MED FOLKET I HVITERUSSLAND

Screenshot_2021-02-07_at_11.46_.25_.png

Respekt for menneskeverdet og demokratiet er grunnleggende norske verdier. De pågående hendelsene i Hviterussland gjør et dypt inntrykk på oss, og vi anser det som vårt samfunnsansvar å si ifra. Hviterussiske demokratiforkjempere har protestert i mer enn et halvt år og trenger vår solidaritet. Derfor støtter vi dette oppropet.

Myndighetene i Hviterussland må respektere landets grunnlov og grunnleggende menneskerettigheter. Dette gjelder spesielt retten til frie valg, forsamlingsfriheten, ytringsfriheten, pressefriheten og streikeretten.

Vi krever at Aleksander Lukasjenko holdes ansvarlig for å umiddelbart implementere følgende tiltak:

1. All vold, fengsling og andre straffereaksjoner overfor fredelige demonstranter skal opphøre.

2. FN skal få ubegrenset tilgang til å etterforske tortur og drap på sivile, og overgriperne må stilles til ansvar for straffbare handlinger.

3. Politiske fanger skal slippes fri, avskjedigede streikende arbeidere og studenter skal få tilbake jobben.

Krisen kan kun løses ved å gjennomføre et nytt valg som erklæres fritt og rettferdig av uavhengige internasjonale observatører. Hviterusslands befolkning må få velge sin egen fremtid.

(Bilder over er fra den hviterussiske nyhetskanalen tut.by)

solidarity.jpg

Hviterussisk forening i Norge RAZAM og Den norske Helsingforskomité    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Hviterussisk forening i Norge RAZAM og Den norske Helsingforskomité fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.