Nei til dykkerforbud på vrakene "Tirpitz" og "Blücher"!


Gjest

#1

2014-12-20 21:39

Uten dykkere vil INGEN få se disse kulturminnene! Det som ikke allerede ligger under gjørme og olje, vil snart være borte uansett.
Thomas Hansen
Forfatteren bak dette oppropet

#2

2014-12-20 23:45

Ja, dessverre er den noen som vil at det heller skal ligge nede under mudderet enn på et museum. 


Gjest

#3

2014-12-21 08:26

Hva skal være meningen med forbudet? Enda en fortielse av krigen i nord? At det blir omsatt personlige eiendeler fra skipet kjenner jeg ikke til, å har ikke sett noe sånt tilsalgs.
Å kalle "Tirpitz" for skipsvrak vitner jo kun om inkompetanse fra Riksantikvaren!
Der finnes ingenting som kan minne om ett skip, kun forvridd skrapjern.
Hvorfor verne di tyske vrak, men være egne går for lut å kaldt vann??

Anonymous

#4

2014-12-21 12:14

Ja, det er ganske utrulig at de nå foreslår å gi de tyske skipene mer omtale og ros en de norske noen gang kan tenke seg å få. De har nå åpnet for dykking på "Norge" og "Eidsvold", mens de nå vil ha permanent stenging på "Tirpitz" og "Blücher". Hvilke signaler sender ikke det ut til det norske folket nå i juletider...


Gjest

#5

2014-12-21 14:30

Neil til dykkeforbud! Ja til fredning. En fredning vil antagelig bety at det aller meste som evt tas opp fra vrakene er i kontrollerte former i samarbeid med museer etc. Ett fokus på hvorvidt hvem som helst evt skal ha lov til å "restverdiberge" fra ett vrak som ikke er fredet vil antagelig avspore debatten virke mot denne underskriftskampanjens mening; å fortsatt tillate dykking på vrakene.


Gjest

#6 Re:

2014-12-21 15:30

Det er en dårlig skjult hemmelighet at en del folk bedriver utstrakt plukking på restene av Tirpitz, det er jo de vi kan takke for dette forbudet!!! Ja til fredning, nei til dykkeforbud!


Gjest

#7 Re:

2014-12-21 15:32

#2: Thomas Hansen -  

 Pårørende til de som ligger der vil foretrekke at det ligger i mudderet foran at du driver og nevler på det!!!!!!!


Gjest

#8

2014-12-21 16:05

Skipene og historien er noe av det best dokumenterte fra andre verdenskrig, det er dermed ikke slik at noe går tapt. Dykkere filmer og fotograferer vrakene som bidrar til at historien deles med allmenheten, å stoppe all dykking vil ikke bidra til noe som helst positivt.
Thomas Hansen
Forfatteren bak dette oppropet

#9 Re: Re:

2014-12-21 16:17

#7: - Re:  

 Har en liste over ting veteranene har bett meg se etter der ute. Og de spør også vært år om jeg har sett noe til deres offiserer som ikke kom seg ut av kommandobroen da slagskipet tippet over, de blir bestandig lei seg når jeg må beklage for at jeg ikke har gjort det. 

De fleste synes det er synd at de omkommede ikke er blitt tatt opp, eller at den norske staten har gjort noe forsøk i å få de opp for en begravelse. Nrk Brennpunk tok opp denne saken med kirke og kunnskapsdepartemanget der han Trond Giske avviste alle krav om å rydde opp på havbunnen langs Norge. Da gjalt alle skipsvrak med omkommede i, tyske og allierte skip. 

Så dermed vet jeg ikke hvilken pårørende du har snakket med, må være noen som ikke har hatt mulighet til å stille opp på "Tirpitz" treffene de siste årene. Og det er igrunn trist at de ikke har fått muligheten til å treffe meg, så kunne de fått sett video fra vrakfeltet. Det har iallefall vært en slager på treffet de siste årene :) 

Thomas Hansen
Forfatteren bak dette oppropet

#10 Re: Re:

2014-12-21 16:24

#6: - Re:  

 Det har aldri vært noe hemmelighet, en rekke museum har oppfordret dykkere til å komme til dem med gjenstander fra skipet. Forsvarsmusemuet kunne lokke med Tromsø sikreste plass for oppbevaring av gjenstander, siden de har sitt museum i en bunkers. 

En rekke museum har fått beriket sin utstilling på gjenstander som er hentet opp, og dermed har folk som ellers ikke har muligheten til å se de fått sett de. Og da på en pedagogisk og korrekt måte på museumene. 

 

Thomas Hansen
Forfatteren bak dette oppropet

#11 Re: Re: Re:

2014-12-21 17:02

#10: Thomas Hansen - Re: Re:  

 Her fra forsvarsmuseumet Tromsø sin internett side: "Utstillingen omfatter mye orginalt materiale fra fartøyet, i tillegg til tekster og bider som er mottatt fra noen av de som arbeidet med å hugge vraket fra 1947 til 1955. Mange dykkere har også gitt funn fra sjøen ved Håkøya til utstillingen."

Teddy Skjulstad

#12

2014-12-21 20:12

Det var mange folk med sterke meninger her som er for feig til å oppgi navn.. det er bra komfortabelt å kritisere når man ikke må stå til ansvar for det.... 


Gjest

#13

2014-12-21 20:48

Nei til dykkeforbud!
Nysgjerrig

#14 Re: Re: Re:

2014-12-30 14:18

#9: Thomas Hansen - Re: Re:  

 Har du spesialtillatelse for å heve gjenstandene du finner?

Er det lovt å plukke souvenirer der for å gi til museum?

Hvordan blir dette ivaretatt av dykkere som dykker på plassen??

Hvor kan jeg se disse gjenstandene som berges?

Thomas Hansen
Forfatteren bak dette oppropet

#15 Re: Re: Re: Re:

2015-01-01 21:52

#14: Nysgjerrig - Re: Re: Re:  

 Heisan nysgjerrig! Jeg har ikke noe spesial tilatelse til å ta opp ting. Forsvarsmuseumet har flere ganger utalt at de har en muntlig avtale med han Einar Høvding om at de fikk lov til å stille ut gjenstandene som vi fant. Nå er nå dessverre han Einar død! Men avfallet etter opphuggingen etter "Tirpitz" har i alle år helt inntil nylig vært regnet som søppel, og det lille man har tatt opp har blitt regnet som havnerydding. Samme som at man skulle fått kjeft for å plokke opp søppel i veigrøften! Og det er jo det man har gjort, man har ryddet opp etter en meget uryddig opphugging. 

Og gjenstandene kan du se på Midt Troms museum, Forsvarsmuseumet Tromsø. Men for det meste har ting gått opp til "Tirpitz" museumet i Kåfjorden i Alta. For som veteranene etter senkingen av "Tirpitz" selv sier, det var jo der den lå. 

Og ja, museumene har altid blitt glad for det man finner å gir, eller låner til museume. Slike funn gir gjester på museumet en rikere opplevelse i forhold til historier. Folk har faktisk kjørt helt fra middelhavet og opp til "Tirpitz" museumet i Kåfjorden. Det sier jo litt om interssen for utstillingen! 

Det som er trist idag er at museumet i Kåfjorden sliter med plass mangel, og det jobbes for tiden med en langsiktig plan for å løse dette. Så det blir spennende å se hva tiden vil bringe! 

 

Peter Notstrand
Gjest

#16

2015-01-03 11:32

Ja till fredning ! Nej till dykkerförbud.