Fagbevegelsens opprop for Palestina

Palestinaflagg_kopi1.jpgFAGBEVEGELSENS OPPROP  FOR PALESTINA

Siden 7. oktober har over 8000 sivile palestinere blitt drept i Gaza som følge av Israels bombing (FNs tall per 30 oktober). 70 prosent av dem er kvinner og barn. I tillegg er  omtrent 1900 mennesker (1050 av dem barn) savnet.

Okkupasjonsmakten Israel har siden 7.oktober drevet kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen på Gazastripen. Israel følger ikke krigens regler, og begår nå krigsforbrytelser i stort og åpenbart omfang.

Israels åpenbare brudd på folkeretten:

- Kollektiv avstraffelse av sivilbefolkningen gjennom å frata dem vann, strøm, medisiner og drivstoff.

- Bruk av hvit fosfor.

- Ingen trygge soner. Israel bomber også i sør.

- Bombing av sivile mål.

LO-kongressen vedtok i fjor, med stort flertall, at LO støtter en internasjonal boikott av Israel. LOs ledelse må nå stå bak sine egne vedtatte krav og legge press på regjeringen.

Situasjonen i Palestina krever at vi hever våre stemmer!

Vi krever at ledelsen i LO går ut og er tydelig på følgende krav:

• Stopp bombing og invasjon i Gaza!

• Økonomiske sanksjoner hvis det ikke inngås våpenhvile

• Øyeblikkelig humanitær hjelp • Fordømmelse av Israels overgrep mot sivilbefolkningen i Gaza og på Vestbredden

• Alle krigsforbrytelser skal etterforskes, tiltales og straffeforfølges.

• En varig løsning i tråd med folkeretten

Stine Westrum - Leder, Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo, Berit E. H. Tevik - Leder, Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo, Jorge Alex Dahl - Leder Unionen fagforening, Joachim Espe - Leder, Bygningsarbeidernes fagforening, Sara Bell - Fagforbundet Vestland    Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Ved å signere gir jeg Stine Westrum - Leder, Fagforbundet Helse, Sosial og Velferd Oslo, Berit E. H. Tevik - Leder, Fagforbundet Barn og Oppvekst, Oslo, Jorge Alex Dahl - Leder Unionen fagforening, Joachim Espe - Leder, Bygningsarbeidernes fagforening, Sara Bell - Fagforbundet Vestland fullmakt til å overlevere informasjonen som jeg gir på dette skjemaet til de som har mulighet til å gjøre noe med denne saken.

Vi viser ikke e-postadressen din offentlig på nettet.