Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra Bevar Forsvarets musikk/Save the Norwegian military bands-oppropet.


Gjest

#1

2015-10-02 17:46

Jeg signerte oppropet for å slutte meg til motstandskampen, mot galskapen som bare blir verre og verre!

Gjest

#2

2015-10-02 17:50

Jeg lærte meg et instrument fra en forsvarsmusiker.
Jeg ble dirigert i skolekorpset av en forsvarsmusiker.
Jeg har fått stadig hjelp og støtt og instruksjon på instrumentet mitt av forsvarsmusikere.
Jeg blir fremdeles dirigert av to forsvarsmusikere.
Jeg trenger å utøve min spilleglede selv om jeg bor i distrikstnorge!

Gjest

#3

2015-10-02 17:53

Jeg synes det er viktig å bevare forsvarets musikk uten kutt. Utrolig dyktige musikere som jeg mener utfører et viktig samfunnsoppdrag og sprer mye glede med sin flotte musikk.

Gjest

#4

2015-10-02 18:00

Ved å bevare Forsvarets musikk, så bevarer du en innarbeidet kultur som gagner både forsvaret /regionalkulturen.Etter at Forsvaret har lagt ned nesten all virksomhet i det som var forsvarsbyen, sitter vi med kulturbyen Harstad. Dær bør forsvaret vise seg med Forsvarmusikken i sentrum, sentralt i Nord-Norge med muligheter for rask forflytning for oppdrag hvor det måtte være.

Gjest

#5

2015-10-02 18:05

Luftforsvarets Musikkorps står for mange fine og viktige konsertopplevelser, for store og små - rundt om i Norges land.

Gjest

#6

2015-10-02 18:10

Kulturnasjonen Norge må ta seg råd til å ta vare forsvarets korps. Nasjonen blir fattigere uten.

Gjest

#7

2015-10-02 18:15

Forsvarets korps (for meg Marinemusikken) er rollemodeller for unge korpsmusikere i hele landet. Hvis vi ikke tar oss råd til musikk, noe av det viktigste i livet, blir vi fort veldig fattige. Forsvarets korps gir så mye tilbake for det de kister oss

Gjest

#8

2015-10-02 18:31

VI må ta vare på en gruppe som utfører et viktig bidrag til kultur og sosial funksjon her I Norge.

Gjest

#9

2015-10-02 18:32

Uten profesjonelle korps i distriktene dør KorpsNorge, dør en stor del av kulturlivet. Og 17.mai blir veldig kjedelig... Dette er livskvalitet, bevar det!

Gjest

#10

2015-10-02 18:35

Jeg er både musiker, korpsdirigent, instruktør og styreleder for den nasjonale Stiftelsen Korps i skolen. I alle disse rollene har jepp levd Forsvarets Musikk som en av de viktigste bidragsyterne til norsk korpsbevegelse og det sivile mmusikklivet generelt. Forsvarets Musikk er forbilder for selv de aller yngste musikantene blant oss.

Gjest

#11

2015-10-02 18:44

For Forsvarets Musikkorps Nord Norge er en av hjørnebedriftene innen kultur i nærområdet her oppe, da dem er både dirigenter, instruktører både i Harstad, Kvæfjord, Lødingen, Sortland og Tromsø... Så vi vil miste så mye og falle så mye tilbake innen det kulturelle i hele Nord Norge og Norge vil miste en kulturformidler over landegrensene til blant annet Russland....

Gjest

#12

2015-10-02 18:49

Fordi forsvarets musikk er profesjonelle utøvere og kulturbærere av korpsmusikk på et meget høyt nivå. Musikerne er også med på å formidle musikk og utøvelse av dette til det norske folk.
Musikerne er også store bidragsytere når det gjelder undervisning og veiledning til unge musikere.Det vil være et enormt stort tap for det norske Musikk mangfoldet hvis dette forsvinner.
Disse orkestrene er også store ambassadører for Norge når de er i utlandet og opptrer.

Gjest

#13

2015-10-02 18:53

Luftforsvarets musikkorps er viktig for musikklivet i Trondheim og Norge. Dette er et høykompetent blåseorkester som gir inspirasjon til barn og unge, til frivillig musikkliv og som er en kulturbærer i Midtnorge.

Gjest

#14

2015-10-02 18:56

Disse korpsene er uten tvil viktig for militæret. Men for det sivile liv både profesjonelle og amatører er disse en grunnstamme i store områder rundt der de har base. De bidrar med kompetanse og kapasitet som vi alle drar nytte av. Ved at mange av medlemmene i de forskjellige millitærkorps er dirigent, instruktører med mer. Skandale og legge ned disse.

Gjest

#15

2015-10-02 19:00

Viktig med tradisjon og musikk. Viktig for det Norske Militæret og ikkje minst for det norske folket.


Gjest

#16

2015-10-02 19:06

Fordi det er en viktig sak for meg. Om vi ikke har musikk og kultur i dette landet, hva skal vi da med et forsvar til?

Gjest

#17

2015-10-02 19:14

Kulturarbete kan göra goda insatser i fredstid i ett försvar. Under min musikerutbildning vid Musikkonservatoriet i Trondheim ingick orkesterveckor med Forsvarets Distriktsmusikkorps Trønderlag, vilket var lika lärorika som minnesvärda tillfällen att fördjupa sig i musik, samspel och produktion. Det är svårt att se hur utbildningen skulle kunna hålla sin nivå utan denna möjlighet att introduceras till en professionell gemenskap och dess krav.

Det om ett värde för Norges kulturliv. Men jag vill understryka att Norges försvar har ett värde och en roll även i fredstid. Den begränsade men intensiva tid jag fick uppleva med Forsvarets korps bär jag med mig som en positiv och uppbärande upplevelse resten av livet. Denna känsla av kultur, disciplin och gemenskap fick jag som civil utlänning i samvaro med Norges försvarsmakt. Ett starkt försvar bygger inflytande över landsgränser på många nivåer, även i fredstid.


Gjest

#18

2015-10-02 19:28

Det vil bli katastrofe for kulturlivet i kulturbyen Harstad. Det vil gå ut over så mange flere enn bare de i Divisjonsmusikken. Korps, kor, kulturskolene i og i kommunene rundt byen. De er dirigenter, instruktører, lærere, låtarrangører i tillegg til å være profesjonelle musikere i et fantastisk militærkorps!! Ikke raser kulturlivet i nord-norge!!!


Gjest

#19

2015-10-02 19:30

Synes det er viktig å bevare kulturelle institusjoner og tilbud, også i Forsvaret, spesielt i nedganstider, som nå. Også viktig for distrikts-Norge å ha slike kulturelle tilbud!!!

Gjest

#20

2015-10-02 19:32

De militære korpsene er spredt rundt om i hele landet. Topp kvalifiserte lærere for blåsere blir derfor tilgjengelige i hele landet. I tillegg så gir det oss som ikke bor i Oslo mulighet til å høre kvalitetskultur i vårt nærområde. Folk har et "eierforhold" til Forsvarets musikkorps!

Gjest

#21

2015-10-02 19:35

Fordi jeg har spilt i musikk troppen i marinen selv og forde at det er Norgets beste musikk korps.
Mvh. Jon-Ludvig Sørensen nordmann bosatt i Sverige.

Gjest

#22

2015-10-02 19:37

Det er viktig å bevare de proffe korpsene i Norge De er en inspirasjon for musikknorge og en stolthet for hele nasjonen!

Gjest

#23

2015-10-02 19:40

Som amatør janitsjarmusiker har jeg satt pris på og hatt stor glede av Forvarets Musikkorps.
La korpsene bestå!

Gjest

#24

2015-10-02 19:45

Beklager dette må jeg bare få lov til å kommentere. Vi har et forsvarsbudsjett. Dette fremstår for å si det mildt noe snaut i forhold til de oppgaver forsvaret er satt til å gjøre. Det er ting i tiden som indikerer at vi vi vil være mer avhengig av et sterkt forsvar nå enn på lenge. Når jeg var i Forsvaret var det en kamp for å få nok stillinger til operative funksjoner samt stillinger til styrkeproduksjon. At vi i en slik situasjon skal sutre over at det blir færre statsansatte korpsmusikanter, er hinsides min fatteevne. Men jeg er ikke overrasket. Slik har det vært etter hver enste forsvarsstudie de siste 15 år. Forsvarssjefen ønsker, naturlig nok mest forsvarsevne for pengene, men blir tvunget til å beholde disse korpsene. At de eksisterer er flott, og de tar vare på en kulturarv. Men, det må ikke gå så langt at det spiser en uforsvarlig del av FORSVARS budsjettet. Selv om musikantetene bærer uniformer og marsjerer slik man gjorde på napoleons tid, så har dette fint lite med militær virksomhet og gjøre. Dette hører hjemme under kulturdepartementet og deres budsjett. Så kjære medborgere, vær så snill. Av hensyn til deres barn og vårt lands fremtid. IKKE signer dette.


Gjest

#25

2015-10-02 19:46

Norge trenger alle sine musikerstillinger! Vi har ingen å miste! Det er viktig at vi bygger videre og utvider slik at vi kan være en stolt og sterk kulturnasjon.