La Den Kulturelle Spaserstokken leve!

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra La Den Kulturelle Spaserstokken leve!-oppropet.


Gjest

#151

2014-11-02 18:50

alle blir gamle, mange er gamle…. la oss/dem få kunst og kultur for svingende! jeg orker ikke å måtte høre og se på hvemsomhelsten - jeg vil oppleve kunst og kultur, ikke søstersur og broderustemt, de skal få pleie meg, men gi meg kvalitetskultur å se og høre på! omg ernaperna og sivhiv! uhørt! er det mulig å være så fattige når vi er så rike, så dumme når vi er så utdannet…… fattigslig, frekt, lite vist og ikke riktig klokt….. nesten som en dårlig spøk! uærk!

Gjest

#152

2014-11-02 20:48

Det er en skam

Gjest

#153

2014-11-02 20:58

De sykehjemsansatte og andre i omsorgsyrker for eldre har en krevende jobb. Jeg vet av erfaring at de både synger og jøgler for å få de eldre i godt humør - Dette er noe jeg regner med de vil fortsette å gjøre også i fremtiden. Men den kulturelle spaserstokken er noe mer. Å få besøk av andre utenfor insitusjonen gir de eldre viktige impulser fra verden utenfor. En dag vil Erna og Siv også bli eldre damer - kanskje på et sykehjem. jeg tror det er en ide å opprettholde dagens tilbud slik at eldreomsorgens grunnfjell blir sterkere.

Gjest

#154

2014-11-03 00:06

Ikke ta bort kulturtilbudet til de eldre. Ikke heller aktivitetstilbud til seniorer.

Gjest

#155

2014-11-03 06:03

Penger spart er penger tjent :-(

Gjest

#156

2014-11-03 07:42

Dette dreier seg ikke bare om tilbud på sykehjem!
Tilbud på eldresentre og kulturinstitusjoners seniortilbud rammes også.

Gjest

#157

2014-11-03 08:34

Håper alle ser galskapen i dette. lykke til.

Gjest

#158

2014-11-03 22:25

....igjen!!!! tar penger der de ikke burde!!! Stor skam

Gjest

#159

2014-11-03 23:24

Nå må de slutte og ta fra de svake og gi
Til de rike, skam.

Gjest

#160

2014-11-04 07:28

Svært mange eldre ragerer på småligheten i regjeringens forslag. Dette temaet diskuteres på Omsorg+ i stor grad på Cathinka Gulberg senteret. Ingen forstår intensjonen i forslaget og syntes det er et stort tap i hverdagen.
Mvh,
Alf Jensen

Gjest

#161

2014-11-04 09:52

Min egen erfaring gjør meg overbevist om at dette er feil vei å gå. Det er tragisk om dette blir gjennomført, noe jeg forøvrig ikke tror det blir gjennomslag for.
Det positive er jo at regjeringen også her viser sitt sanne ansikt og de som stemte for denne får seg nok en kilevink.

Gjest

#162

2014-11-04 11:28

Dette er et kjempeviktig supplement til pleie- og omsorgssektorens miljøarbeid med f eks musikk, berøring, demensvennlige omgivelser, ernæring, m m. Se www.geria.no

Gjest

#163

2014-11-04 19:58

La de eldre få nyte godt av det lille de kan nå av kulturelle tilbud! De lever lengre i dag, familie og de unge er travle i hverdagen og dette kan være en liten oppfriskning ii hverdagen. Å si at at ansatte på sykehjem selv skal ta denne jobben, da bør de som bestemmer slik ta seg ekstrajobb på sykehjem og se hva de ansatte driver med! Glem ikke at de som redder hjemmesykepleien og eldreomsorgen i landet vårt er utlendingene, vår enye landsmenn og de er innstilte på å ta seg av gamle. De løper ofte som rotter på enkelte vakter. Vent til dere selv sitter på et sykehjem og dagene er lange, da får dere kanskje følelsen av hva et en sang eller musikkopplevelse kan bety.

Gjest

#164

2014-11-04 20:12

Rike Norge må ha råd til å beholde dette tilbudet til de eldre.

Gjest

#165

2014-11-04 22:17

Viktig tilbud.
 

 


Gjest

#166

2014-11-05 07:59

bekrefter å støtte opprop for den kulturelle spaserstokken


Gjest

#167

2014-11-05 09:34

Alle og enhver blir langt mere fattigere i sjelen om vi ikke kan verdsette de gamle og gi de den gleden de får ved å få entusiasme og inspirasjon i livene sine som de proffesjonelle musikerne gir av seg selv gjennom den kulturelle spaserstokken. De eldre er også oss, bare ikke i denne omgangen.

Gjest

#168

2014-11-05 12:21

dette er snakk om våre egen familier! De fortjener stimulerende opplevelser si en ofte trist og ensformig hverdag. Jeg har selv spilt på gamlehjem og sykehjem helt siden min Bestemor havnet på institusjon. Å se bestemor glimte til, og kanskje felle et par tårer vist jeg spilte godt nok, er en av mange opplevelser som gjorde at jeg fant det meningsfylt å bli musiker. De som satt der på rad i gangen og ristet på hender og så tomt fremfor seg våknet plutselig. Det var som de fikk litt tilbake av et liv de husket. Ikke fordet jeg spilte så bra, men for det det var kultur. Det var noe som egget fantasien, krevde lytting og som satte i gang samtalen. Og jo bedre jeg spilte jo mer energi skapte det.

Gjest

#169

2014-11-05 13:08

Signert!

Gjest

#170

2014-11-06 11:02

Kulturministeren liker bedre amatør-sang enn et bredt profesjonelt kultur tilbud.Vi kan nesten ikke tro det
Hjerteløst
mvh Ove Thue

Gjest

#171

2014-11-06 14:34

SIGNERT!!!

Gjest

#172

2014-11-06 20:06

Så mange tilbud og andre prioriteringer de eldre og syke har blitt fratatt; er det å ta fra de dette tilbudet å gå langt over streken!Har selv som hjelpepleier vært så heldig å oppleve Den Kulturelle Spaserstokken, og har sett eldre og demente lyse og stråle, de får en følelse å gå tilbake i tid til gode tider og unge minner. Det rører!

Gjest

#173

2014-11-07 00:09

Skammelig!

Gjest

#174

2014-11-07 13:15

Det er utrolig viktig med et variert kulturtilbud også til den den av befolkningen som ikke selv kan oppsøke tilbudene!

Gjest

#175

2014-11-09 01:49

Jeg så selv hvilken livskvalitet Den Kulturelle Spaserstokken ga min mor de siste av hennes 12år på sykehjemmet. Hun ville at jeg også skulle få oppleve det samme , så hun kunne ringe meg opp midt under en konsert og hviske:"Hør på dette ; er det ikke flott?!" Synsinntrykket var også viktig. Hun følte seg beæret av at musikerne hadde pyntet seg like fint som om de var i Konserthuset. Før hjerneslaget var mor dyktig med søm og strikking. Fikk hun kjenne på musikerens kjolestoff,eller granske dressens sømarbeid på nært hold,var lykken fullkommen! Kulturbesøkene kunne flytte mors fokus vekk fra psykiske og fysiske smerter og begrensninger,og ga glede med langtidsvirkninger! Mange pleiere brukte sang,musikk og opplesning i det daglige arbeidet med beboerne,og skapte gyldne øyeblikk. Det ville vært fantastisk hvis musikk ble en selvfølgelig del av framtidens geriatri. Til dette kreves det øremerkede stillinger for pleiere med musikkompetanse. Med dagens grunnbemanning og tendens til innskrenkninger på sykehjemmene,er det urealistisk at en i personalet skal tas ut av primærpleien for å bruke flere timers lønnet forberedelse til en forestilling i festsalen.
Verken vi pårørende,pleiere i grunnbemanningen eller kreative former for geriatrisk pleie, kan erstatte profesjonelle artister som er utdannet til kulturformidling. Jeg er enig med både musikeren Per Husby og andre i kulturbransjen: Det er respektløst både overfor kunstnerne og tilhørerne å tro det motsatte! POLITIKERE: DEN KULTURELLE SPASERSTOKKEN ER EN RIMELIG INVESTERING. LA DEN LEVE OG FREMME LIVSKVALITET!
Hilsen Unn Walby,pårørende med 14 års erfaring.