REDD FIDO

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra REDD FIDO-oppropet.


Gjest

#26

2014-01-08 21:48

Det er så utrolig trist at en uskyldig hund må lide for at den ikke har gjort noe galt

Gjest

#27

2014-01-08 21:48

la hunden få leve vist den ikke har gjort noen noe !!

Gjest

#28

2014-01-08 21:51

Enhver hund, OG menneske, ville blitt redd og stresset ved røykutvikling/brann. At hunden reagerer er da helt normalt! Dette er hjerteskjærende og vondt å lese om. Stakkars eier og stakkars hund! Vis vett og gi mann og hund den gjenforeningen som aldri skulle vært nødvendig i første omgang.
Med hilsen
Heidi Bakke

Gjest

#29

2014-01-08 21:52

Utrolig at man skal diskriminere hunder pga utseende. Dyr har også rettigheter! Stemmer for å boikotte og stenge norsk politi ut av landet! Utrolig hvor dum man kan bli altså..

Trodde rasisme i norge var over og ut.. men neeeida..

Gjest

#30

2014-01-08 21:58

Hei kjære Justisminister.

I kveld leste jeg et sørgelig innlegg som ble delt av noen på min facebook. Innlegget omhandlet en hund som heter Fido. 19.oktober 2013 tok politiet Fido fra sin eier, Ruben Johansen. Dette fordi det hadde vært en røykutvikling i leiligheten hans der brannvesenet ikke turte å ta seg inn i leiligheten fordi Fido visstnok var aggressiv og stresset. Johansen selv har vært en tung rusmisbruker av stoffer som blant annet Metadon. Han har vært inn og ut av rusrehabilitering en rekke ganger. For fire år siden ble derimot livet til Johansen snudd på hodet. Han fikk tilskudd av Bodø kommune og nav til å kjøpe en hund. Dette hadde Johansen og si om innkjøpet av Fido: "Fido fikk meg ut av rusmiljøet. Jeg flyttet opp på hytta, og gikk turer på to mil hver eneste dag. Jeg har slitt med sterk angst, som nesten hadde blitt borte, da politiet tok Fido.".

Dette er en mann som har funnet en ny sjanse i livet gjennom sin gode venn Fido. Fido er nå plassert på en kennel i Sulitjelma, en og en halv times kjøretur fra Bodø. Hunden sitter der fordi en av politimennene som tok seg inn i leiligheten til Johansen, dagen røykutviklingen skjedde, mente at Fido kunne se farlig ut og trodde hunden kanskje var av ulovlig rase. Fido er ikke merket med mikrochip med DNA-stamtavle, som han ifølge loven skal være.Politiet kan derfor heller ikke avgjøre om han er farlig, annet enn at Fido ligner på en farlig hund av utseende. Det er gjort DNA-tester av Fido, som med 56 prosent nøyaktighet, fastslo at hunden slekter på den lovlige rasen Dogo Canario. "Det er ifølge hundeloven hundeeier sitt ansvar å kunne dokumentere at hunden ikke er av en farlig rase. Da er microchip minstekravet til dokumentasjon. Om hunden ikke har det, skal den avlives, dersom den eksteriørmessig minner om en farlig hunderase", sier politiadvokat i Salten politidistrikt, Jorild Steindal til Avisa Nordland. Politiadvokaten har satt 11. januar som foreløpig frist for avliving av hunden. Mangelen på struktur og den grunnmuren som Fido var med på å bygge opp, forsvinner sakte men sikkert under føttene til Johansen. "Angsten har kommet tilbake, og jeg har blitt veldig deprimert. Dette er en følelse av maktesløshet som jeg aldri har vært borti før. Det er helt jævlig", sier han.

Politiadvokat Steindal sier at de ikke tar Ruben Johansen sine personlige forhold i betraktning, når de til slutt faller på en avgjørelse. "Vi forholder oss til hundeloven", avslutter hun. Det er forståelig nok at man ikke tar personlige forhold i betraktning, men i denne saken så stritter alt imot at Fido er en farlig hund eller en ulovlig hunderase. Som skrevet er det blitt gjort DNA-tester av Fido som anslår med 56 prosent nøyaktighet at hunden slekter på den lovlige rasen Dogo Canario. Det at Fido oppførte seg aggressivt og stresset under røykutviklingen er da ikke vanskelig å forstå i det hele tatt med tanke på at hunden hadde dødsangst. Jeg og alle andre som har et knust hjerte for Fido ønsker en endring av hundeloven som tillater denne type rasediskriminering , og der hundeeier står uten rettigheter mot lovhåndhevernes synsinger. Vi ønsker slutt på avliving av snille, velfungerende hunder!

Med vennlig hilsen
Inger-Elisabeth Hem.

Gjest

#31

2014-01-08 22:08

Detteer utrolig teit!! stakkars hund, behandler den som om det var en jævla flue!

Gjest

#32

2014-01-08 22:24

Redd Fido.

Gjest

#33

2014-01-08 22:28

enn skulle tro politiet ikke liker at en hund er med på å hjelper en rus avhengig person ut av dette helvete. så da virker det som politiet tror hunden er farlig rase. men alle hunder kan være farlige faktisk. og uansett så avliver man vel ikke en hund når dem ikke vet om dem har rett. dette er en skam av politiet.

Gjest

#34

2014-01-08 22:45

Følge hundeloven, sier de? Ja, i såfall har de intet grunnlag for å avlive Fido. Han er ikke en ulovlig rase, det er ingen ting i hundeloven som sier at de SKAL være chippet, SKAL ha stamtavle. Den DNA-testen de har tatt av ham viser 56% sikkert at det finnes dogo canario i ham, hvilket ikke er en ulovlig rase her i landet. Eier sier han er amerikansk bulldog, hvilket heller ikke er en ulovlig rase her i landet. Folk som har møtt hunden og kjenner den kan bevitne at den verken er agressiv eller farlig. Avliver de denne hunden, har de selv brutt loven og virkelig spilt falitt. En pinglete uniformsnazi bør ikke sette standarden for hva som er "farlig hund".

Gjest

#35

2014-01-08 22:45

Ikke mye å si dette er for dumt ,en hund i denne situasjonen som han var vet vel ikke åssen han skal reagere ,betyr ikke at den er farlig noe så dumt og at man skal ha så liten kunnskap flaut ....

Gjest

#36

2014-01-08 22:46

Humanity is the cancer of nature!!

Gjest

#37

2014-01-08 22:55

jeg jobber med å taue inn hunder for politiet og har møtt mange hunder som ser farlige ut men her jeg bor er det vi som tauer inn hundene som avgjør om hunder er farlig eller ikke (heldigvis)

Gjest

#38

2014-01-08 22:57

Ikke drep uskyldige dyr!

Gjest

#39

2014-01-08 22:59

Dette er en tragedie m stor T!!!!!

Gjest

#40

2014-01-08 23:02

Man kan ikkje avlive dyr etter utseende eller rase de det er galt alle har en sjanse her i live vis et dyr er sint eller usikker å agresift så er det ikkje dyre sin feil det er mennske som jør en feil

Gjest

#41

2014-01-08 23:03

Nå må man begynne å se forskjell på hunder som er lovlige og ikke lovlige. Buldoggen er en fullt lovlig hund her i landet...Så Fido må få leve og leveres tilbake til eier.

Gjest

#42

2014-01-08 23:09

.

Gjest

#43

2014-01-08 23:16

la hunden leve .

Gjest

#44

2014-01-08 23:18

Dette blir rett og slett for dumt. Kan ikke drepe noen for en slik grunn!

Gjest

#45

2014-01-08 23:27

Det er på tide å gjøre slutt på at ignorante mennesker og politiet terroriserer oss lovlydige hundeeiere.

Gjest

#46

2014-01-08 23:38

Man kan ikke ta livet av noen fordi noen ikke liker utseendet...
Martin

#47

2014-01-08 23:51

Håper virkelig at Fido får leve er flott liv sammen med eieren sin i mange år til!
Dette blir for dumt, avlive en hund pga den SER farlig ut? Han er nok en sann kosegutt! Værre med disse små som gneldrer på alt og alle...

Håper på det beste!

-Martin

Gjest

#48

2014-01-09 00:06

Bulldog er ikke ulovlig!!!! La fido leve!!!

Gjest

#49

2014-01-09 00:34

helt sykt... stakkars hund, og syns utrolig synd på eier. det er ufattelig kvalmende å høre om sånt, en skulle trodd i år 2014 man kan se forskjell på en am.bulldog og en ulovlig hunderase.

Gjest

#50

2014-01-09 00:54

Politiet burde skamme seg. Fy F