DE TI BUD- Flere enn ti foreldre?

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Dette diskusjonstemaet har blitt automatisk laget fra DE TI BUD- Flere enn ti foreldre?-oppropet.


Gjest

#1

2014-08-21 08:54

Vi lar oss ikke komandere av tilfeldige besøkende på skolen vår! Plakaten om de 10 bud har hengt på veggen i mange år der verken elever eller lærere har tatt skade av det. Vi ser det heller som oppdragende om man skal gå inn på den saken.



Ruth-Elin Sveinall

#2

2014-08-21 08:56

Rektor på Øyslebø oppvekstsenter har følt seg tvunget til å fjerne en gammel plakat av de ti bud på Marnar oppvekstsenter. Dette etter å ha blitt konfrontert med dette av en tilfeldig besøkende i våres. 
Altså hverken av en lærer, en foreldre eller en elev, men av ett menneske som ikke har ett forhold til barneskolen på Øyslebø.
Kjære alle sammen, signer dette oppropet, uansett alder. Vi i vår kommune vil SELV bestemme slikt. Ingen tilfeldig besøkende bør kunne få gjøre slike endringer.

Bikkja

#3

2014-08-21 11:34

Vi må slutte med å være så redde for å virke politisk ukorrekte at vi totalt utsletter egen kulturarv.

Det er forskjell på å respektere andres kultur og det å slette egen!

Våre forfedre (noen av dem fortsatt i live) har kjempet for vårt land, vår frihet og vår arv. De ti bud bør være grunnpilaren for hvordan vi som nordmenn skal oppføre oss, og like mye som dette er kristne verdier bør det være en generell holdning, uansett tro og bakgrunn.

 

Ikke frarøv våre barn og fremtidige generasjoner denne arven! 

Hva er du så redd for? Om noen blir stødt, be dem snu ryggen til bildet men minn dem samtidig på viktigheten av å respektere, ikke stjele, ikke drepe, ikke misunne og unne sin neste vel!


Gjest

#4

2014-08-21 12:31

Skulle bare mangle at ikke dette kunne henge der. Enkelte er så UTROLIG hårdsåre.
Forbauset

#5 Ikke ok.

2014-08-21 13:26

Folk her ser ikke at det kanskje er for det beste at det var en person uten tilknyttning til skolen som meldte ifra. Gjennom Facebook og kommentarfelt for jeg intrykk av at fjerning av denne plakaten ikke er noe mange tar lett på. Dermed kan jeg se for meg at det gjerne kan bli vanskelig for andre med tilknytning til skolen(og dermed også til de som står bak disse krasse ytringene) å stå opp og klage, dette er serlig med tankene rettet mot nyinflyttende til bygda. Ønsker dere virkelig å innkasere bygden deres, og holde borte personer med andre meninger og tro enn dere selv? Det virker i det minste slikt. Det å ha et lukket samfunn som kun tar vare på sine egne er vel ikke det bibelen forskynner om, og er vel heller ikke i sammsvar med almenn moral og etikk i Norge? Dette er en offentlig barneskole og dermed skal den en være åpen for alle folkesalg og trosgrunnlag, enten det er ateister, muslimer, jøder, humanister eller kristene, og dette må selvfølgelig være uavhening av ønsket til majoriteten.

De 10 bud et alment moralsk grunnlag i dagens sammfunn, sier dere. Mulig, men hvorfor ikke heler gå sammen med elever og lærere og lage en ny liste, istede for å ta en blåkopi av en bok tilknytett bestemmte trosrettninger?

Anders J

#6 Re: Ikke ok.

2014-08-21 14:21

#5: Forbauset - Ikke ok. 

 Et veldig godt poeng du har der. Med at noen utenfra. Jeg må stå for det jeg skriver. Jeg mente at det i dette tilfellet virket litt absurd at en person utenfra kom inn. At det skal så lite til.  Hadde det jo vært en samlet gruppe som stilte seg bak i utgangspunktet, så ville det vært ok! Men som jeg også har svart både Fe-vennen og Lindesnes, man kan være positiv  og si, kan vi henge opp et alternativ ved siden av... !! Hvorfor skal man rive alt NED? 

Morten S

#7 Ikke ok!!

2014-08-21 14:58

Fjerne de ti bud?! Dette er det rene vanvidd!

Må jeg virkelig minne der på hva som er første bud?

1) Du skal ikke ha andre guder enn meg. 


Gjest

#8 Re: Ikke ok.

2014-08-21 17:09

#5: Forbauset - Ikke ok. 

 ønsket av majoriteten, eller kravet fra minoriteten - vi lever i ett demokrati eller?

 

Lusifer

#9 Fjern den plakaten !

2014-08-21 19:04

En skole skal være religionsnøytral ! Hold deres personlige tro for dere selv!

 

Takk jesus for at noen fikk fjernet den idiotiske plakaten.

Lusifer

#10 Re:

2014-08-21 19:09

#3: Bikkja -  

 Hvis du er så opptatt av å holde på gammel tro så kan vi vel likegreit innføre Norrøn mytologi igien ?

Nils

#11 Re:

2014-08-21 19:11

#1: -  

 Sønnen min tok skade av det, han kom hjem og trodde faktisk at det var en Gud !

Heldigvis så tok han til fornuft og landet på jorden igjen.

Anders J

#12 Re: Re:

2014-08-22 10:02

#10: Lusifer - Re:  

 Jeg håper selvsagt at jeg har fått frem at hva som i utgansgpunktet sto på den plakaten, ikke spiller noen rolle i denne sammenhengen. Jeg bærer ikke noe åndelig overbevisning. Om det er kardemommeloven eller humanetikernes samme grunnregler, hadde vært det samme. Reagerer bare på at alt skal ned og bort... hva med å vise barna våre alternativer? Henge opp alle?  Who cares?  Hadde jeg sendt min femteklassing på Steinerskolen, f.eks så måtte jeg fint bare akseptert deres ideologi, selv om jeg mente noe annet.

Ruth Elin Sveinall

#13 Re: Ikke ok.

2014-08-22 13:09

#5: Forbauset - Ikke ok. 

 For min del kan man gjerne henge opp både Kardemonmmeloven og andre "regler" rundt om på skolen. Barn skal selv få velge hva de ønsker å knytte seg til.
Dette har ingen religiøse undertoner fra vår del som har satt dette igang, men en undring over hvorfor den er tatt ned når Fylkesmannen selv gir tilbakemelding om at den ikke er forkynnende og at rektor selv må få lov til å velge.

Om en av forledrene i bygda eller en elev i fortrolighet med rektor, ikke ønsker den der, vil vi respektere det, uten tvil, så vi er ikke ett sluttet samfunn som ikke ønsker andre velkommne.

Vi respekterer alle og har ett ønske om at en plakat som alltid har hengt der, uten å si ett ord, eller blitt nevnt fortsatt kan henge på sin plass.


Gjest

#14 Re: Fjern den plakaten !

2014-08-22 13:12

#9: Lusifer - Fjern den plakaten ! 

 Lusifer? Merkelig kallenavn midt oppi dette må jeg si...
Dette handler ikke om religion eller forkynnelse og det kommer fra Fylkesmannen selv.


Gjest

#15

2014-08-22 13:32

Er det dette som er demokrati? På en skole henger en plakat. En tilfeldig gjest synes ikke noe om den, men foreldrene til barna på skolen liker plakaten og vil ha den hengende. Resultat: Plakaten fjernes mens HEF naturligvis bifaller det hele og smiler fra øre til øre. Stå på - få plakaten opp igjen!

Gjest

#16

2014-08-23 11:27

Dette er UHØRT!! Norge er et kristent land, -og om folk fra andre land ikke liker det, -kan de la være å komme hit! Hvis jeg flytter til et rent muslimsk land, -MÅ jeg leve etter DERES lover enten jeg vil eller ikke, -og ikke vil jeg få verken respekt eller jobb i miniskjørt og halsutringing til brystene! Og dette bør de som flytter hit også akseptere og respektere, -og ta av seg både hodeplagg og "laken"! Det "støter" meg og mange, -at de vandrer rundt i den bekledningen, og at de krever særbehandling med både basseng og egen "avlukker" for de vil ikke blande seg med oss! Det "støter" meg også, -at de skal ha egne tider, og til og med bønnerom på arb.plasser -og snart også på skoler?? Og vi skal lures til å spise mat som er "velsignet" av en gud, som jeg på ingen måte står for De KAN spise vanlig slaktet mat, -de må kun be en liten bønn før de spiser!! Og hvorfor kan de ikke det, -det gjør da svært mange kristne! Hvis de som "rømmer" fra sitt eget land, -skal forandre våre skikker, tradisjoner og lover -kan de reise dit de kom fra!! Og når det gjelder Humanetikere, -så mener jeg at disse ikke har noen rettigheter til å kreve noe som helst, da det er ingen religion!!

Gjest

#17

2014-08-23 17:58

Til Gjest #16. Jeg tror nok det er etniske nordmenn som er seg selv værst. Vi lever i et av verdens mest sekulariserte land og desverre er det slik at det er etnisk norske rektorer på skoler landet rundt som nekter våre barn å synge julesanger med kristent innhold på skolenes juleavslutninger. Selv Glade Jul blir for sterk kost. Det er etnisk norske angivere som forlanger at et 1,4 mm halsgropsmykke formet som et kors må fjernes fra en nyhetsoppleser på NRK og det er kanskje en etnisk nordmann som nå er årsak til at de ti bud er fjernet fra skolen på Øyslebø. Jeg kjenner muslimer som mener nordmenn må være tydeligere på sin egen religion og jeg vet om muslimer i Olso som lar sine barn gå på kristne privatskoler. Min erfaring er at det er Humanetisk Forbund (HEF) som i størst grad er kritisk til religion i det offentlige rom og oftest er det kristendommen de angriper. Vi er i en tid der vi ser angivere som selvutnevt "ateistpoliti". Kall det gjerne kristendomsforfølgelse forkledd på en annen måte enn den vi ser i Afrika og araberverdenen. Det ver derfor trist at soknepresten i Marnadal er likegyldig til dette. Det burde vedkommende ikke være. Det burde heller ikke KRFs lokallag. Sist men ikke minst burde rektor ved skolen fullstendig overse hva en "fremmed gjest" på skolen måtte ha av innsigelser mot at en plakat med de ti bud henger på en vegg. At den besøkande reagerer på plakaten viser innslag av berøringsangst for religion, seier Sturla Stålsett, professor ved Menighetsfakultetet til Vårt Land. Fylkesmannen mener også det er greit at plakaten henger oppe. Så se å få den opp igjen! En simpel angiver med ukjente motiver bør ikke få siste ord i denne saken. Basta! 

Ungdom

#18 Til Gjest 16: Nei.

2014-08-27 20:25

Til Gjest 16: Norge er ikke et kristend land. Vi var, men er ikke nå lenger. Kan hende du tenker annerledes siden du bor under bibelbeltet, men Norge er ikke et kristent land. Det er også derfor KRL er fjernet som fag på skolen (tilfeldig eksempel), fordi det var for stort fokus på kristendommen, og ikke generelt alle religioner i verden. 

Nesten trist å se hvor ekstremt stort oppstyr dere lager rundt en liten plakat. Synes synd på rektoren som ikke bare fikk fjerne plakaten og la det bli med det, nå må hun også høre på unødvending klaging, og ta hensyn til denne. Det er dere som lager det største problemet her, ikke personen som sa "Ey, ta ned plakaten."


Gjest

#19 Re: Til Gjest 16: Nei.

2014-08-28 18:39

#18: Ungdom - Til Gjest 16: Nei. 

 Svært mange er uenige med deg #18, bl.a. Sturla Stålsett, professor ved Menighetsfakultetet som sier dette: "At den besøkande reagerer på plakaten viser innslag av berøringsangst for religion. Fylkesmannen mener også det er greit at plakaten henger oppe. Ansvarlig redaktør i Kristiansand Avis, Birgitte Klækken, skriver bl.a. dette på lederplass 28.08.14: Istedenfor å ta ned plakaten med De ti bud, burde det fylles på med enda flere bilder, enda flere symboler. Deretter burde rektoren i Øyslebø og andre skolefolk brukt diskusjonen i media som en fantastisk mulighet til å sette begreper som toleranse og forståelse på agendaen, både i kollegiet, i undervisningen og i møter med elevenes foreldre. Verden og virkeligheten er heldigvis ikke verdinøytral. Hvorfor skal det da være slik i klasserommet? Bør ikke elevene heller lære å forholde seg til ulikhet og lære seg å leve med det? Istedenfor å forsøke å gjøre alle like må det være mye bedre å stimulere til nysgjerrighet og aksept for ulikhet? Skolens oppgave bør være å i størst mulig grad forberede barn og unge på det samfunnet de skal ut i, ikke å skjerme dem mot det

 

 

 

 

 

 

Ungdom

#20

2014-08-30 14:47

Vent, las du i det hele tatt hva jeg skrev? Det øverste avsnittet er fakta, og det under er personlig mening angående denne underskriftskampanjen. 

Tormod

#21

2014-08-30 17:35

Vi er ifred med å bli pressa ut av vårt eget land om vi lar disse folka herje med oss slik. Hva skjer om vi setter ned foten å sier, nei dette har vært slik i generasjoner så slik skal det være. De kan ikke nekte oss å ta vare på våre tradisjoner brae fordi de føler seg krenka. Jeg føler meg krenka i eget land vet´d at man tar inn sånt svineri som ikke skal tilpasse seg landet man kommer til. Det burde vært forbudt å bygge moskeer i oslo fordi det krenker meg og min tro. Skjønner ikke hva vi er redde for, politikerene er livredde for å miste stemmer ved å sette hardt mot hardt, men skal vi bli kvitt dette probemet så er vi nødt til å sette forten HARDT ned slik at de forstr at vil de leve her så får de følge våre leveregler og normer eller så kan de dra dit peppern gror. Vi trenger ingen av disse folka, vi har det mye bedre uten.


Gjest

#22 Re:

2014-08-30 17:58

#21: Tormod -  

 Desverre er det nok oftest etniske nordmenn som går mest i bresjen for sekulariseringen og angsten for religion i det offentlige rom her i landet. Det er etnisk norske rektorer landet rundt som nekter våre barn å synge "Glade jul" og andre julesanger med kristent innhold under skolenes juleavslutninger. Bortfall av vår kristne kulturarv ser det ut for at vi klarer uten hjelp "utenfra". 

anonym 111

#23 kjære "gjest"

2014-09-06 22:27

Ja, krl er fjernet - og heter nå rle, men diskusjonen rundt er nå om dette skal endres til krle.  Dette begrunnes da med at Norge i bunn og grunn er et kristent land. Nei, flertallet i Norge er ikke kristne den dag idag, men dette handler mye om å ta vare på tradisjonene, kulturen og arven etter våre forfedre. 

Er du ikke stolt over å være nordmann? ønsker du at alt det som tidligere er kjent som norsk tradisjon skal viskes bort? 

Det er helt fullstendig feil at et lite land som Norge skal tilpasse seg innvandrere med annen religion og bakgrunn slik vi gjør den dag idag. Nei, jeg sier ikke at de ikke er velkomne, men jeg mener at det er en viktig forskjell mellom å respektere og å tilpasse seg. 

Hadde jeg som nordmann med kristne verdier reist ned til Irak, så ville ingen ha tatt hensyn til kristendommen som jeg har vokst opp med - der ville nemlig jeg måtte ha tilpasset meg dem og deres tradisjoner. 

Det at det hhenger en plakat med de ti bud på en skole handler om tradisjon. Plakatens innhold burde være like viktig den dag idag, som da den ble hengt opp. Plakaten sier mye om norske verdier, som er noe en hver i Norge burde ta hensyn til, og respektere. 

Skal slike plakater som dette fjernes fra skoler, så burde vell også kirker fjernes? Noen vil nok sikker føle seg støtt av dette. 


Gjest

#24

2014-09-08 22:50

http://www.l-a.no/meninger/De-ti-bud-i-Oyslebo-205100.html 

Vi har sett dem på TV. Religionspolitiet i land vi ikke ønsker å sammenligne oss med. Vi så dem i Afghanistan under terrorregimet til Taliban. Vi kan møte dem i Saudi -Arabia og Iran. Vi har sågar møtt selvutnevnt moralpoliti på Grønland i Oslo. For et par år siden skapte det skarpe reaksjoner da et homofilt par som gikk hånd i hånd over Grønland, ble sparket etter og skjelt ut. Mannen som trakasserte dem, meldte at de befant seg i en muslimsk bydel hvor den slags er uønsket. I samme bydel kan unge jenter oppleve å bli tatt på brystene og kløpet i rumpa av menn som hevder at det er jentenes egen skyld fordi de ikke dekker seg til. Mest utbredt er den ikke-verbale hetsen med aggressive blikk som irettesetter, håner og forakter.

Kan vi forvente annet når vi er så utydelig på vår egen kultur? Vår egen kristne kulturarv. Kan vi forvente annet når vår egen religion bekjempes med nebb og klør i det offentlige rom i et av verdens mest sekulariserte land?

I disse dager opplever vi dramatisk og rå kristendomsforfølgelse i Irak og Syria. Vold, drap, trusler og bortføringer er en del av hverdagen. I Norge har forfølgelsen et annet ansikt. Et ansikt av mobbing, berøringsangst for religion og angiveri. Vi ser angivere opptre som selvutnevnt ateistpoliti. Og det er etniske nordmenn som hyler høyest. I fjor ble et 1,4 mm halsgropsmykke formet som et kors for sterk kost for en angiver som forlangte at smykket måtte fjernes fra en nyhetsoppleser på NRK. Tidligere i år fjernet Sørlandet sykehus biblene fra pasientrommet etter en klage fra en bruker.

Nylig har vi opplevd det smått utrolige at en fremmed gjest stormer inn på Øyslebø oppvekstsenter, tar bilde av en plakat med De ti bud og klager den inn til Fylkesmannen. Det er slett ikke overraskende at Human-Etisk Forbund (HEF) ved organisasjonssekretær i HEF Vest-Agder gleder seg over at plakaten er fjernet.

Det er forunderlig at HEF, som strengt tatt bare er en marginalisert gruppe som utgjør fattige 1,6 prosent av Norges befolkning, i det hele tatt har en så sterk stemme i slike debatter. Til gjengjeld blir 70 prosent av alle nyfødte her i landet fremdeles døpt. Det er derfor trist at sogneprestens i Marnardal er likegyldig til dette. Det burde vedkommende ikke være. Det burde heller ikke KRFs lokallag. Sist men ikke minst burde rektor ved skolen fullstendig overse hva en «fremmed gjest» på skolen måtte ha av innsigelser mot at en plakat med De ti bud henger på en vegg.

«At den besøkende reagerer på plakaten viser innslag av berøringsangst for religion», sier Sturla Stålsett, professor ved Menighetsfakultetet til Vårt Land. Fylkesmannen mener også det er greit at plakaten henger oppe og at den ikke bryter opplæringsloven. Så se å få den opp igjen. En angiver med ukjente motiver bør ikke få siste ord i denne saken.


Gjest

#25

2014-09-08 22:55

Flott leder i Kristiansand Avis: http://www.kristiansandavis.no/index.php?id=599 

Skrevet av: Birgitte Klækken, birgitte@kristiansandavis.no

Vi trenger flere meningsytringer i skolen, ikke færre. Istedenfor å tømme klasserommene for alt som smaker av verdier, religion og ulikhet, bør vi etter vår mening heller fylle på med enda mere av dette og sørge for å gi den enkelte elev verktøy og kunnskap til å gjøre seg opp egne meninger.

Bakgrunnen for den siste diskusjonen om hva som hører hjemme i den norske skole og hva som bør forbys, er saken der en rektor på Øyslebø Oppvekstsenter i Marnardal kommune valgte å fjerne en plakat med De ti bud, som hadde hengt der i 30 år. Plakaten ble tatt ned etter at en tilfeldig besøkende klagde saken inn for fylkesmannen som ��" heldigvis- slo fast at plakaten bare kunne henge. Dette fordi den var å anse som dekorasjon og ikke var forkynnende. Rektor valgte likevel å ta den ned, sannsynligvis for å skape ro, men ro ble det ikke. Tvert i mot. Hendelsen har nåde provosert og engasjert langt utenfor skolemiljøet.

Etter vår mening bør dette ikke bli løsningen på alle de fremtidige diskusjoner av denne typen. Istedenfor å ta ned plakaten med De ti bud, burde det fylles på med enda flere bilder, enda flere symboler. Deretter burde rektoren i Øyslebø og andre skolefolk brukt diskusjonen i media som en fantastisk mulighet til å sette begreper som toleranse og forståelse på agendaen, både i kollegiet, i undervisningen og i møter med elevenes foreldre.

Verden og virkeligheten er heldigvis ikke verdinøytral. Hvorfor skal det da være slik i klasserommet? Bør ikke elevene heller lære å forholde seg til ulikhet og lære seg å leve med det? Istedenfor å forsøke å gjøre alle like må det være mye bedre å stimulere til nysgjerrighet og aksept for ulikhet?

På noen skoler er det nå flere med utenlandsk enn med norsk bakgrunn. Dagens barn og unge vokser opp i en helt annen virkelighet enn vi som er i voksengenerasjonen gjorde. I de aller fleste klasser finnes det en eller flere elever med røtter andre steder enn i Norge.

Bakgrunn og kultur hos de vi og våre barn omgås på skolen, i fritiden og i arbeidslivet, varierer like mye som holdningene til den omstridte plakaten i klasserommet i Marnardal. Det må vi ta inn over oss. Minst like viktig som gode kunnskaper i norsk og matte, er det å lære seg å forholde seg til ulikhet på en sunn og konstruktiv måte. Skolens oppgave bør være å i størst mulig grad forberede barn og unge på det samfunnet de skal ut i, ikke å skjerme dem mot det.