RUTER – GJENINNFØR EKSPRESSBUSS-STOPP PÅ HØVIK KIRKE (RUTE 122)

Kontakt personen bak underskriftskampanjen

Tilbakemelding fra Ruter

2017-02-28 23:16:43

Hei, alle sammen!

Ruter har nå svart på henvendelsen, så da er det å håpe på at busstilbudet til/fra Høvik bedrer seg!!!

Lenken under redegjør for konkrete tiltak for å bedre kapasiteten på rute 160.

Svar fra Ruter:

Hei Live Hjelde Serck-Hanssen

Takk for din henvendelse med ref: 417527.

Etter å fortløpende ha evaluert ruteendringen i Akershus vest har vi nå gjort justeringer og korrigeringer på blant annet den linjen du skriver om.

Les mer om disse justeringene her: https://ruter.no/om-ruter/presse/pressemeldinger/ruteendring-for-buss-i-Baerum-2-april/

Vi håper dette er med på å skape et bedre og mer punktlig kollektivtilbud for dere som benytter dere av kollektivtransport i det berørte området.

Slik svarer du på denne eposten:
Denne meldingen kommer fra en adresse som det ikke er mulig å svare til. Direkte svar på denne meldingen vil derfor ikke komme frem til oss. Hvis du ønsker å svare på denne e-posten gjør du det via denne lenken: Jeg har tilleggsinformasjon til saken.

Inge Andersen
Kundekonsulent

Ruter As
Kollektivtrafikk for Oslo og Akershus
Dronningens gate 40
NO-0104 Oslo

www.ruter.no

Live Serck-Hanssen

Singaturer er nå oversendt Ruter med kopi til Budstikka, ordfører Lisbeth Hammer Krog og Akershus Fylkekommune.

2017-02-07 21:00:42

Hei og tusen takk for deres engasjement!

Brev til Ruter med utskrift av signaturer og selve opprop er idag blitt oversendt.

Det ikke er anledning til å laste opp vedlegg her, men brevets lød som følger:

GJENINNFØR EKSPRESSBUSS-STOPP PÅ HØVIK KIRKE

Vedlagt følger opprop mot fjerning av ekspressbussene til og fra Høvik Kirke/Høvik stasjon.   Antall bussavganger på Høvik er blitt betydelig redusert etter ruteomleggingene som trådte i kraft 1.1.2017. Fjerning av ekspressbusstilbudet fra Høvik kirke/Høvik stasjon har ført til at rush-tidsavgangene har blitt redusert fra ca 10 avganger pr time til 4. Slike tiltak oppfordrer ikke til økt kollektivbruk, snarere tvert imot.   Det er mange reisende mellom Høvik - Aker brygge/Vika samt andre steder i sentrum som ikke anser toget som et godt alternativ til ekspressbussene, ettersom bussene stopper i umiddelbar nærhet til arbeidsplassene og sparer et ekstra bytte i reiseruten. Toget stopper som kjent kun på Nationalteateret stasjon eller Oslo S, noe som er mye mindre fleksibelt enn ekspressbussene.

Rushtidspendlere en en stor gruppe som trenger et effektivt reisetilbud med hyppige avganger og robusthet i forhold til forsinkelser. Ekspressbussene hadde noe kortere kjøretid enn ordinær bussrute og var derfor svært populære. I tillegg bidro ekspressbussene til at det var hyppige avganger både til og fra jobb - noe som sikret at ved én forsinket buss, kom det en annen i mellomtiden. Tid spiller en vesentlig rolle i valg av reisemåte og vi pendlere opplever å ha fått forlenget reisetid til/fra jobb, noe som fører til at mange vurderer å kjøre bil da det rett og slett tar for lang tid å reise kollektivt.

Rute 160 har nå kun 4 avganger i rushtiden, preges av fulle busser, uregelmessige avganger og mye forsinkelser. En typisk jobbreise fra Høvik kirke til Oslo sentrum har økt fra 25-30 min før jul til 40-45 min etter ruteomlegging. Det virker ikke som om ruteplanleggerne har innsikt I arbeidstakernes reisebehov.   Ruter har et samfunnsansvar for å følge opp nasjonale retningslinjer for reduserte CO2 utslipp ved å tilby en god kollektivdekning i henhold til brukernes behov.    Stoppestedene Høvik kirke og Høvik stasjon ligger slik lokalisert at de svært enkelt kan innlemmes i en eksisterende rute uten store konsekvenser. Vi ber derfor Ruter om å legge inn Høvik kirke/stasjon som stopp på noen av de eksisterende ekspressrutene, slik at vårt tidligere tilbud opprettholdes.

Med vennlig hilsen,

Live Hjelde Serck-Hanssen

Live Serck-Hanssen

Del denne underskriftskampanjen

Hjelp dette oppropet å innhente flere signaturer.

Hvordan markedsføre et opprop?

• Del oppropet på Facebook-veggen din og i grupper som har med emnet i oppropet ditt å gjøre.
  • Kontakt vennene dine
    1. Skriv en melding der du forteller om hvorfor du har signert dette oppropet. Det er mer sannsynlig at folk signerer hvis de forstår hvor viktig temaet er.
    2. Kopier og lim inn nettadressen til oppropet i meldingen din.
    3. Send beskjeden ved hjelp av e-post, SMS, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram og LinkedIn.