Nei til reservasjonsrett for fastleger

Quoted post

vicki

#23

2014-01-22 07:03

med frihet så kan man vel bare bytte fastlege, eller henvende seg direkte til sykehuset? hvorfor skal man på død og liv tvinge leger til å ha en annen holdning når man snakker om frihet. er vel bedre å gå til en lege som ønsker å behandle deg enn en som er tvunget til det?

Replies

Gjest

#376 Re:

2014-01-26 10:12:34

#23: vicki -

Med frihet!!?? Ærlig talt, hvor mye frihet har egentlig en 16-åring med liten selvtillit? en 16-åring som kanskje har hatt sex i fylla og dermed blitt gravid. Og så skal hun på  toppen av alt måtte stå imot en VOKSEN lege, kanskje en  mann også. Møte sterk fordømmelse for noe hun selv neppe har vært i stand til å stoppe, og hun angrer. Skal hun da måtte ødelegge sitt eget og barnets liv, for at en egoistisk lege, som mener han er Gud, skal kunne dømme henne. Ærlig talt, grow up!

uff da

#452 Re:

2014-01-29 22:32:44

#23: vicki -

Enig.
Det handler ikke om at legen skal vurdere om du bør/ikke bør ta abort. Det valget er, og forblir, en rettighet for kvinnen.
Kvinnen bruker friheten hun har til å gå til en fastlege/sykehus som ikke reserverer seg mot abort.
Jeg vil anta at kvinnen har bestemt seg på forhånd at hun ønsker å ta abort, før hun kommer til en lege.
Valget og friheten er fortsatt tilstede.

Det dere signerer på her, er å hindre legene i å få den frihet til å kunne velge.

Jeg har selv tatt abort, men hadde synes det var fint hvis jeg fikk høre at det fantes leger som mener at det er viktig for dem å arbeide for å beholde det vesle livet inni meg.
At det står i teksten til oppropet at det ikke handler om abort, er bare tøys. Selvsagt handler dette om abort.


Gjest

#503 Re:

2014-03-09 16:04:08