Bedre arbeidstidsordning for barnehagelærere

Quoted post

Vetnåikkejeg

#3 Jaha

2013-09-11 15:58

I mellomtiden er det vi andre som jobber i barnehagen (barne-og ungdomsarbeidere, assistenter) som er med barna. Jeg skjønner veldig godt at barnehagelærerne trenger planleggingstid, men jeg synes allerede at 4 timer (ca) borte fra avdelingen er mye. Hvis det skal økes til 6 timer kommer det etter hvert til å bli uansvarlig. Da skal plutselig 2 fagarb/ass være med 14 barn da(om det er småbarn)? Eller enda verre....2 fagarb/ass på 19-noenogtjue storbarn??

Jeg er også fullstendig klar over at den tiden dere har nå ikke holder til alt dere skal gjøre, og at mye gjøres hjemme utenfor arbtid. Men jeg skulle ønske det fantes andre måter å gjøre dette på. Det hadde vært ti ganger bedre om dere ble kjøpt fri en hel dag, mens gruppa fikk vikar. DET hadde vært det beste. Eller at dere ble fratatt litt ansvar, evt delegerte litt (som betyr at kanskje andre på gruppa - ja, f.eks meg som er fagarb - også fikk litt mer arbtid i uka).

Nå har jeg sikkert tråkka på noen tær, men er ikke enig i at det bare er å øke plantida deres UTEN at det blir konsekvenser for resten av gruppa og spesielt barna. Da blir det også kun oppbevaring til tider.

Replies


Gjest

#4 Re: Jaha

2013-09-11 16:08:11

#3: Vetnåikkejeg - Jaha

I min barnehage får også fagarbeidere/assistenter plantid, dersom det fagstoff de trenger å oppdatere seg på eller planlegging av pedagogisk aktiviteter.

Jeg vil foreslå at du løfter dette opp på styrernivå, så kanksje dere kan dra nytte av dette i din bhg også! ;)

 

Halvor Kolsrud

#5 Re: Jaha

2013-09-11 16:13:15

#3: Vetnåikkejeg - Jaha

Kravet her innebærer at den ubundne tida skal forbli fire timer. I mange kommuner forsøkes det å kuttes i dette, og det synes jeg er leit. De to siste timene skal være bunden i arbeidstiden, til for eksempel ledermøte og avdelingsmøte. Slik er det i de fleste barnehager i dag, men også her forsøkes det å kutte.

Ellers har du et godt poeng om de ansatte som er igjen på avdeling. Derfor er det viktig å raskest mulig få på plass en bedre bemanningsnorm og å kjempe for økte vikarmidler. Men det er i et annet opprop :)


Gjest

#18 Re: Jaha

2013-09-17 20:25:06

#3: Vetnåikkejeg - Jaha

Hei,

jeg er pedagog og jeg er faktisk enig med deg (selv om jeg har signert oppropet). Jeg skulle også ønske at det var en annen måte å gjøre dette på enn enda mer fravær fra avdelingen. Jeg tror at alt går på at det er altfor få voksne på alfor mange barn i utgangspunktet. Hadde pedagogen vært den personen som går på toppen, hadde det ikke vært så stor problem for dere som er igjen. Jeg skulle ønske at politikerne så hvor slitne vi alle sammen blir og begynne å investere i mere arbeidskraft i barnehagene istedenfor milioner for å reklamere og rekrutere for førskolelærerstudier.

 

Hilsen Dagmar

Barnehagelærer Oslo

#25 Re: Jaha

2013-10-14 15:57:31

#3: Vetnåikkejeg - Jaha

Helt enig med deg i tankene rundt barnegruppa og de som blir igjen når barnehagelærerne blir "borte" fra gulvet. Det må lages en ordning der plantid og administrativt arbeid ikke går utover de ansatte og barna. Økonomisk støtte til barnehagene må til slik at nok personell er tilstede slik at den viktige ubundene tida kan gjennomføres. Jeg vet selv om flere barnehagelærere som ikke får tid i hverdagen til å gjennomføre administrativt arbeid- følge opp planer, evalueringer, observasjoner etc. Noen tar med seg jobben hjem og jobber mye "dugnad" for at det skal gå rundt.. Dette er en skummel tendens! Lærerne på skolen har ganske mye avsatt tid til planlegging osv, skal ikke vi i barnehagen få tid til det? De snakker om høy kvalitet i barnehagen.. Det er vanskelig når det har blitt flere barn per voksne, mange barn har lengre dager i barnehagen en det vi så for 5-10 år siden, flere pedagoger som gjør at ubunden tid skal deles på flere. Mye mer jeg kunne skrevet ned.

Jeg syntes det er en skummel utvikling på barnehagesektoren..