NEI til flere godstog på Østfoldbanen Oslo-Ski, JA til "Bryndiagonalen/godsforbindelse til Alnabru"


Gjest

/ #10

2014-06-04 12:27

Har jeg ikke fulgt med i timen, eller er det avklaringer som mangler, tross flere års debatt og flere igangsettingsdatoer?
Vi vil ha mange flere godstog, og færre trailere. Hva er argumentene FOR at stadig flere godstog bør kjøre på jernbanetrasé gjennom tettbygd strøk Oslo-Ski? Og hva er argumentene MOT, ikke minst kan det se ut til å være støyaspektet, miljøaspekter (herunder klima), trafikkale momenter og konkurransen ovenfor veitransport (personbil/buss/godstransport)?
Jernbanelinjer som bygges i dag bør fungere om 50 og 100 år og vi bør ha øye for helhetsløsninger, merkelig da at et spor (Bryndiagonalen) fortsatt er uavklart... Hva blir trafikksituasjonen 2014-2021, i 2021 og i 2034 og i 2050?
Norge har nå en økonomisk situasjon som muliggjøre investeringer for å skape et mer økologisk opprettholdbart (såkalt bærekraftig) samfunn.
Utfordring går til Jernbaneverket: Mye er utredet, men la oss få de store utfordringene på bordet og argumentene rundt jernbaneløsningene i Osloområdet vurdert og presentert samlet og oversiktlig!
Lars Erik Mellqvist, Oppegård